A nyugati világ legszigorúbb törvényével szabályozza Kanada az online műsorszolgáltatókat

A kanadai parlament alsó háza elfogadta a törvényjavaslatot, ami azokat az internetes platformokat, amelyek műsorszolgáltatóként működnek, és a felső házban is borítékolhatóan át fog menni – írja a Wall Street Journal.

A rádiókra és a televíziókra évtizedek óta vonatkoznak olyan kvóták, amelyek a kanadai gyártású tartalmak minimális arányát írják elő; egy kereskedelmi adónál ez az engedély típusától függően 35-50% lehet, írja a WSJ. Az on-demand szolgáltatóknál természetesen ilyesmi előírásnak nincs értelme, ehelyett azt szabályoznák, hogy amikor a felhasználók rákeresnek valamire, akkor a találatok között a kanadai gyártású tartalomnak el kell érnie egy meghatározott küszöböt. (Ennek a mértékét, illetve a kandai gyártású tartalom pontos meghatározását a médiahatóság fogja kidolgozni.)

Emellett a platformoknak be kell fizetniük a kulturális alapba; összesen egymilliárd kanadai dollárra (294 milliárd forintra) számítanak, amiből a helyi alkotókat támogatnák.

A javaslat – ami a WSJ szerint a nyugati világ „legmesszebb menő” szabályozása lesz az online térben – nem meglepő módon sok kritikát is kiváltott. A szólásszabadságra vonatkozó általánosabb kifogások mellett az is elhangzott, hogy nehéz lesz meghatározni, hogy mi a kanadai tartalom (a Netflix pl. a Willoughbys című rajzfilmre hivatkozott, amelynek alkotói kanadaiak, de a finanszírozója az amerikai cég).

További vitatott pont az, hogy a javaslat nemcsak a Netflixre, Disney+-ra, Spotify-ra stb. vonatkozik, hanem több olyan platformot online műsorszolgáltatónak sorol be, amelyek nagy mértékben támaszkodnak a felhasználók által feltöltött tartalmakra – például a YouTube-ot és a TikTokot.. Ugyan a kanadai örökség minisztere, Pablo Rodriguez hangsúlyozta, hogy a törvény nem jelenti a felhasználói tartalmak korlátozását – „a platformok számára ír elő kötelezettségeket, nem a felhasználók számára”. (A miniszter látható a cikkünket illusztráló képen.)

Ám egy, a WSJ-nek nyilatkozó kanadai, de a nemzetközi közönségre építő youtuber úgy látja, így is árthat neki a törvény. Ha ugyanis az általa készített tartalmakat a kvóta miatt olyan kanadai felhasználóknak ajánlja a YouTube, akik alapvetően nem érdeklődnek iránta, akkor növekszik azok száma, akik nem nézik végig a videóit, ezt pedig az algoritmus bünteti, csökken az elérése.

Ugyanakkor több, alkotókat képviselő szervezet üdvözölte a törvényjavaslatot. A kanadai írószövetség szerint egyenesen „a nemzeti szuverenitásunk a tét”. Ugyanis, mint a WSJ írja, már a televíziós és rádiós kvóták is alapvetően arra jöttek létre, hogy a helyi kultúrát megerősítsék az Egyesült Államokból érkező tartalmakkal szemben. „Régesrég eldöntöttük, hogy mi különbözünk a déli szomszédainktól. Szeretjük őket, de mások vagyunk” – mondta Pablo Rodriguez.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.