A Downtown Music Services zeneműkiadó és terjesztő cég; utóbbi ág alapítója, Ben Patterson a Music Business Worldwide-nak adott interjút, amiben egy, a zeneipar jövőjére vonatkozó kérdést is kapott. Előre bocsátva, hogy a zeneiparban különösen nehéz jósolni, Patterson egy érdekes fejleményt emel ki.
Az utóbbi évtizedben fokozatosan terjedt, mostanában pedig különösen erős lett a jelenség, hogy a licencelési tárgyalásoknál a platformok „nagyon széles körű jogokat szeretnének megszerezni, amik a megosztásra, remixelésre, feldolgozásra. syncre, hangmintázásra is kiterjednek” – mondja. Sok példa van erre, többek között a DJ-mixekben való felhasználások jogosítása, az Instagram Reels automatikusan létrehozott rövid videói, a TikTok mashupjai, duettjei, remixei.
Bár vannak, akik akár még a számok megrövidítésére is csak nehezen adnak engedélyt, vannak példák arra, hogy egy nem hivatalos remix tesz nagy slágerré egy számot – Patterson Saint Jhn Roses című számát említi, ami 2016-ban jelent meg, de a kazah Imanbek 2019-es, első körben nem is jogosított verziójában lett hatalmas sláger (a magyar rádiós top 40-ben a 7. helyig jutott, a 2020-as éves összesített rádiós listán a 27. lett).
A jogtulajdonosok számára különösen fontos, hogyan lehet az ilyen engedélyeket kezelni: megadni, a különféle felhasználásokat követni, a jogdíjakat felosztani. Mindezt ráadásul úgy, hogy egyfelől az egész folyamat a lehető leggördülékenyebb lehessen, másfelől az eredeti alkotók kreatív integritása se sérüljön (vagyis ne fordulhasson elő, hogy annyira automatizált a folyamat, hogy olyan mű remixelését stb. is engedélyezik, amelynek alkotója ezt nem akarja).
Patterson úgy látja, hogy ennek a folyamatnak sok nyertese van. „Az alkotók többsége már most elfogadja, hogy a közösségi médiában újrahasznosítják a zenéjüket. A platformok örülnek, hogy nő a felhasználói bevonódás a remixek által; a felhasználók pedig nemcsak hogy megszerették, de el is várják a rugalmasságot a részletek felhasználhatóságában és az újrahasznosításban” – mondja.
Ugyanakkor mindez nemcsak a jogtulajdonosokra, jogkezelőkre ró új terheket. A zenészek, menedzsmentek számára újfajta kihívás lehet, hogy ha egy dal a különféle újrafelhasználások formájában lesz ismert, akkor el kell érniük, hogy a siker a zenész más dalai, jövőbeli megjelenései, turnéi iránti érdeklődéshez vezessen.
Categories: Hírek
Leave a Reply