Néhány napon belül két komoly problémáról is hírt adtak a zeneipari lapok, amelyek a Meta (elsősorban a Facebook és az Instagram) zenefelhasználásával kapcsolatosak. Majd jött egy új bejelentés a bevételmegosztásos jogdíjfizetés – korlátozott – bevezetéséről.
Bevételmegosztás bizonyos Facebook-videóknál
A Facebook eddig – és bizonyos felhasználásoknál továbbra is – más modellt követett, mint a YouTube, ahol a monetizált videókban megszólaló zenék jogtulajdonosai részesülnek a reklámbevételből. A közösségi oldal évi egyszeri összegeket fizetett a jogtulajdonosoknak, amik minden zenefelhasználást lefedtek. A zeneipar – nemcsak a Meta, hanem a TikTok esetében is, amiről nemrég részletesen írtunk – egyre inkább szeretne a bevételmegosztásra áttérni.
A Meta azt jelentette be, hogy a felhasználók által a Facebookra feltöltött, legalább egy perces videókra vonatkozik a bevételmegosztás, ha ezekben olyan dalok szólalnak meg, amik a licencelt zenék könyvtárában megtalálhatók. A zene nem lehet „a videó elsődleges célja” (bár jó kérdés, hogy ezt hogyan definiálják és ellenőrzik).
Az ilyen zenés videók reklámbevételéből a feltöltő 20%-ot kap, a zene jogtulajdonosának pedig a maradékból jár meg nem nevezett hányad.
Mint látható, az Instagram (egyelőre) nincs benne a programban, valamint sok videóra nem érvényesek a fenti megkötések – az ezekben megszólaló zenéket tehát továbbra is a korábbi szerződések fedik le. Mindezt az egész világon bevezetik, első körben az Egyesült Államokban, máshová a következő hónapokban érkezik majd meg.
A licencelt zenék könyvtárában megtalálhatók Post Malone, Tove Lo, a Grupo La Cumbia, Leah Kate és a Bicep számai – írja a bejelentés, amiből az látszik, hogy vannak ugyan major kiadókhoz szerződött előadók (Post Malone: Republic és Mercury, Tove Lo: Island), ugyanakkor ez feltűnően nem jelenti azt, hogy átfogó licencszerződés volna akár a major, akár a nagy független kiadókkal.
A modell további érdekessége, hogy az alkotók csak olyan monetizált videók után kapnak részesedést a reklámbevételből, amikben zenéket használnak, vagyis a rendszer kifejezetten ösztönzi őket erre.

Kobalt: visszavont jogosítás
A Kobalt Music Publishing pár nappal korábban azt jelentette be, hogy bár hónapokon át tárgyaltak a Metával, nem sikerült megegyezésre jutni, így az Egyesült Államok területén nem újították meg a jogosítási szerződést. Ez azt jelenti, hogy a zeneműkiadó 700 ezer dala mostantól nem lesz felhasználható a Facebookon, Instagramon és a Meta egyéb szolgáltatásaiban az amerikai felhasználóknak.
Arról, hogy ennek milyen jelentősége van, a Music Business Worldwide írt: a Kobalt szerint egy átlagos héten a brit és amerikai top 100-as lista kb. 40%-ának vannak a zeneműkiadóhoz tartozó szerzői. A dalokból készült hangfelvételek jogtulajdonosai között ott van mindhárom major és a nagy független kiadók is.
A Kobalt azt nem hozta nyilvánosságra, hogy mik voltak az „alapvető nézetkülönbségek”, amiket nem sikerült feloldani: a felajánlott összeggel voltak-e elégedetlenek, vagy a jogdíjfizetés módjával. Mindenesetre azt írják, hogy számukra a dalszerző az első, és továbbra is törekedni fognak a megegyezésre.
Epidemic Sound: per az exponenciálisan növekvő jogsértések miatt
Nem sokkal korábban pedig az Epidemic Sound indított pert a Meta ellen. Az egyik legismertebb production music cég neve ismerős lehet például a Spotify néhány évvel ezelőtti „nem létező művészek” botrányából, és mint a Complete Music Update írja, a hagyományos közös jogkezelés rendszerét kikerülő üzleti modelljük sok kritikát kap a zeneiparban. Ugyanakkor most feltehetően egy oldalra kerültek az őket kritizálókkal.
Az Epidemic a TorrentFreak által részletesen ismertetett keresetében azt írja, hogy a Meta különféle szolgáltatásainak könyvtáraiba engedély nélkül töltött fel olyan zeneszámokat, amelyeknek ők a jogtulajdonosai – a felhasználóknak azt kommunikálva, hogy ezeket jogszerűen használhatják.
Ezen túl más módon is készül rengeteg, az Epidemichez tartozó zenéket jogtalanul használó videó a Facebookon és az Instagramon. Még ha egy videós jogosít is egy, az Epidemichez tartozó zenét, az engedély természetesen csak arra vonatkozik, hogy ő maga beteheti ezt a videójába. Azonban a Meta különféle szolgáltatásaiban (jellemzően az Instagramon) rengeteg eszköz található, amelyekkel a felhasználók újrahasználhatnak egy más videóban szereplő zenét, és ezt már nem fedi le az eredeti alkotó szerződése.
Ennek megfelelően az Epidemic Sound keresetében nemcsak arról van szó, hogy a Meta felhasználói jogosulatlanul használták a zenéiket, hanem arról is, hogy a cég a fenti eszközökkel az „exponenciálisan növekvő” jogsértéseket kifejezetten bátorítja.
Mindez ahhoz vezet, hogy az Epidemic keresete szerint napi szinten 50 és 30 ezerre tehető azoknak a jogsértő videóknak a száma, amiket a Facebookra és Instagramra feltöltenek a felhasználók; a jogsértő videók száma immár milliós nagyságrendű, összesített nézettségük pedig már több milliárd lehet.
A Meta mindeközben nem is törekedett arra, hogy megegyezzen az Epidemickel. A cégnek hozzáférést engedett ugyan a Rights Manager eszközhöz, de ennek csak a videós tartalmakat ellenőrző részéhez, és figyelmen kívül hagyta a svédek ismételt panaszát, és az audio jogok menedzselését nem engedélyezték számukra.
Az Epidemic a keresetben legalább 142 millió dollár (56 milliárd forint) kártérítést követel.
Categories: Hírek
Leave a Reply