A 2020-ban megjelent zenék aratnak a legjobban a TikTokon, a régi slágerek sikerei inkább csak kivételek

Az USA 2021-es zenefogyasztását összefoglaló adatok közül az váltotta ki a legnagyobb figyelmet és vitát, hogy az új zenék hallgatottsága csökkent, míg a régebbieké növekedett. Ez a trend azóta is folytatódik: 2022 első félévében a streamelt zenék mennyisége 19%-kal nőtt, ezen belül viszont az újaké 2,6%-kal csökkent 2021 első félévéhez képest.

Ugyanakkor, mint arra sokan felhívták a figyelmet, ezek az adatok önmagukban kissé megtévesztőek, hiszen a zeneipar számára minden „katalógus” kiadványnak számít, ami 18 hónapnál régebben jelent meg, így a „régi” zenék közé tartoznak a két évvel ezelőtti Drake- és Taylor Swift-slágerek ugyanúgy, mint a hatvanas években megjelent dalok.

A Chartmetric adatelemző cég féléves jelentése mélyebbre fúr az adatokban. Megnézték, hogy mikor jelentek meg azok a számok, amelyek legalább tízezer TikTok-videóban szerepelnek, és azt találták, hogy a 2020-as év volt a kiugró az ilyen sikerek számát tekintve. Kicsit tágabban nézve pedig az elmúlt öv évben megjelent zenék aratnak igazán; az ennél régebbi dalok közül nagyon kevés lett virális siker. Vagyis a Fleetwood Mac- és Kate Bush-dalok berobbanása ugyan látványos és érdekes, de egyben nagyon is kivételes jelenség.

Forrás: Chartmetric

Az még ennél a megállapításnál is érdekesebb, hogy 2020 több TikTok-szenzációt termelt, mint az azóta eltelt másfél év (legalábbis „darabszámot”, nem pedig az összesített népszerűséget nézve). Ennek több oka lehet a Chartmetric szerint. Egyrészt a lezárások miatt hirtelen rengeteg független zenész jelent meg a platformon; ráadásul 2020 első felében még Indiában is elérhető volt az oldal, aztán később betiltották (a kínai adatgyűjtés gyanúja miatt).

Továbbá a 2020-as kiugró év után a nagy kiadók is realizálták, milyen hatalomra tett szert a TikTok, és komoly erőfeszítést tettek, hogy befolyásolják, mi történik a platformon – ami viszont kevesebb dalra koncentrálja a közönség figyelmét. Mint a jelentés írja, hasonló folyamatot sok más platformon megfigyelhettünk már: először a kreativitás robbanása jön, majd megérkeznek a nagy cégek, és megpróbálják a sztárokra koncentrálni a fogyasztást – illetve az alkotók oldalán is megjelenik az a motiváció, hogy sztárok szeretnének lenni.

Az elmúlt öt év, főleg a 2020-ban megjelent zenék sikere azt mutatja, hogy a „katalógus” definícióját meg kellene újítani: érdemes volna inkább az elmúlt három – vagy akár öt – évben megjelent zenéket ide számítani.

Ennél is fontosabb azonban az, hogy a megjelenés idejénél sokkal jobb mutatók is vannak, amik segítenek annak eldöntésében, melyik kiadványok marketingjére érdemes költeni. Így például a Shazam-aktivitás elég jól előrejelzi a stream sikert, bár a jelentősége csökken: 2020-ban még a Spotify-toplista 63%-a volt kiugróan keresett a Shazamon, 2022-ben ez már csak 49%. Másik oldalon 2020-ban a Spotify-listán szereplő daloknak csak 17%-a volt TikTok-siker, míg 2022-re ez 46%-ra emelkedett.

A Shazam-siker a YouTube-nézettséget nagyjából a fenti arányban jelzi előre, viszont a TikTok-viralitás jóval kisebb hatással van a YouTube-toplistára. Utóbbi listának mindössze 10%-át tették ki az olyan zenék, amik a TikTokon is sikeresek voltak – vagy másként nézve, a YouTube-sikernek számos más forrása is van.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.