A Dal+Szerző Playlist az Artisjus magyar zenéket bemutató sorozata.
Az aktuális playlistek meghallgathatók itt:
Szokás szerint bemutatjuk a Dal+Szerző magazin friss – online itt olvasható – számában szereplő szerzőket, zenészeket.
Carson Coma
A Carson Coma többször szerepelt már Playlistünkben; például mind 2019-ben, mind 2020-ban kiemelt helyre kerültek a kritikuskedvenc albumokat bemutató listán. A magazin nagyinterjúja egyrészt a zenekari létre, másrészt az új, Digitális/Analóg című albumra koncentrál.
Az anyák sírnak / És az apák keze ökölbe szorul
Fekete Giorgio és Héra Barnabás is több dalt említ kedvenceként az albumról. „A dalírási folyamat és a zenei egoldások miatt is Az anyák sírnak, illetve az És az apák keze ökölbe szorul kettőst szoktam egyként mondani – minél több gitárszóló van egy dalban, annál szebb az élet” – mondta Héra Barnabás dobos.
Zene: : Kun Bálint, Jónás Attila, Héra Barnabás, Bóna Zsombor Gyula, Fekere Giorgio András, Gaál Péter. Szöveg (Az anyák…): Héra Barnabás, Fekete Giorgio András. ISWC-kód – Az anyák…: ISWC: T-310.652.668-1. És az apák…: T-310.652.670-5
Immunissá válunk
A zenekarnak – mint Both Miklós is említette a Junior Artisjus-díj laudációjában – kezdettől fogva egyik erőssége a vizuális arculat tudatos alakítása, beleértve a klipeket is. Ezekből az Immunissá válunk a kedvencük, „amit a ricsárdgíres Márton Dani rendezett. Az egy dolog, hogy vicces lett a végeredmény, de ez volt életünk legviccesebb forgatása is. Állati jó fej volt a stáb és a színészek is, szeretettel küldök egy nagy ölelést mindenkinek!” – mondta Héra Barnabás.
Zene: Kun Bálint, Jónás Attila, Héra Barnabás, Bóna Zsombor Gyula, Fekere Giorgio András, Gaál Péter. Szöveg: Fekete Giorgio András, Kun Bálint, Héra Barnabás. ISWC: T-310.652.659-0
Szepesi Mátyás
Szepesi Mátyás a DEX-en is beszélt a dalszövegírásról, és az interjú is erre koncentrál – hiszen szövegíróként kapott Artisjus-díjat.
„A szövegírói pályám az Egyszercsak nevű zenekar tagjaként kezdődött a kilencvenes években. Ott már kaptam pozitív visszajelzéseket a szövegeimre, de éreztem, hogy a léc jóval magasabban van annál, amit szövegíróként tudok, így ekkor kezdtem tudatosabban figyelni, hogy azok a szövegek, amiket
szeretek, mitől működnek. Nemcsak az érdekelt, hogy ők mit csinálnak jól, hanem az is, hogy mi az, ami az általuk körberajzolt területen nincs bent” – mondja Szepesi pályájának első szakaszáról.
Zene, szöveg: Szepesi Mátyás. ISWC: T-007.131.636-3
Konyha: Százszor visszajátszott
A rádiókban is sokat játszott, A Dalba is bekerült Százszor visszajátszott nemcsak közönségsiker volt, hanem Szepesi Mátyás maga is öt legjobban sikerült szövege között tartja számon. A dal nagyon jól illusztrálja azt, amit szövegírói hitvallásként mond az interjúban: „Olyan megfigyeléseket keresek, amiket valószínűleg más is észrevett már, de még nem rögzített. Ne nagy dolgokra gondolj, hanem egészen kicsikre. A jó dalszöveg többek közt akkor jó szerintem, amikor picit árnyalsz valamit az emberek fejében, amit már tudnak. (…) Valószínűleg menthetetlenül romantikus vagyok. Engem a lélek mindennapian szélsőséges pillanatai érdekelnek.”
Zene: Szepesi Mátyás, Badics Márk Péter, Dr. Haller Dániel Kristóf-. Szöveg: Szepesi Mátyás. ISWC: T-007.312.430-7
Müller Péter Sziámi
A Müller Péter Sziámival készült nagyinterjú a nyolcvanas évek alternatív zenéjétől az Artisjus-díjjal jutalmazott Napidal Sziámival projektig tekinti át a sokszínű életművet.
Az interjú annak boncolgatásával kezdődik, hogy mi az „alternatív”, és hogyan változott ennek jelentése. A Müller Péter Sziámi AndFriends zenekar máig műsoron tart a nyolcvanas években született számokat. „Az érdekes az, hogy a fiatal generációnak fogalma sincs, hogy azt a dalt, amit
épp játszunk, azt mostanában írtuk-e, vagy negyvenkét évvel ezelőtt. Megvannak ennek a groteszk pillanatai is, amikor például a FREESZFE-tüntetés a negyvenkét éves Ismeretlen katona című dallal kezdődik”. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Zene: Menyhárt Jenő. Szöveg: Müller Péter Iván. ISWC: T-007.118.415-0
Dánielfy Gergő: Mondhatsz még egy szót
Müller Péter sokszínű pályájának egyik színfoltja, amit említ is, hogy „én írtam a Szentivánéji álmot Szakcsival, ami egy szerintem príma zenemű lett – sőt, még jazzt is éneklek Szakcsival, bár szerintem nem tudok jazzt énekelni (nevet).” Ez nem található meg a neten, de van más együttműködése is Szakcsi Lakatos Bélával. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Zene: Szakcsi Lakatos Béla. Szöveg: Müller Péter Iván. ISWC: T-007.302.344-5
Müller Péter Sziámi AndFriends: Elmehecca
Az említett …AndFriends eredetileg régi számok műsoron tartására jött létre – „de végül úgy alakult, hogy most írjuk a negyedik lemezünket csupa új dalokkal”. A legfrissebb megjelenés az Elmehecca.
Zene: Kirschner Péter. Szöveg: Müller Péter Iván. ISWC: T-308.789.287-9
Pilter Lilla – Müller Péter Sziámi: Aki nem megy el
A Napidal-sorozatban született dalok közül azok lettek a legismertebbek, amelyekben Bérczesi Róbert a zeneszerző-előadó, de ezen kívül még rengeteg van: ” háromszáz szerző összesen ezeregyszáz megzenésítést küldött be. És én nem egyszerűen megköszöntem ezeket a dalokat, hanem mindenkivel egyenként részt vettem a munkában telefonon meg e-mailben, és mind a mai napig készülnek a felvételek meg a lemezek, azaz fejleszgtetjük ezeket a dalokat. Ez egész életem legizgalmasabb története és játéka, mert én ezt szeretem a legjobban.” (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Vastag Gábor
A producereket bemutató interjúsorozatban ezúttal a gitárosként, énekesként is ismert Vastag Gábor mutatkozik be, aki a SounDay Stúdiót vezeti.
A Kutya Vacsorája: Mindenkinek saját plázát!
Zenészként több, a Quimby-tagok által alkotott formációban is játszik. „A Murányi utcában, a földszinti lakásomban, egy kis home stúdióban tákoltam össze az első A Kutya Vacsorája-lemezt, de mondjuk azt sose felejtem el, amikor a 2000-es évek elején, még a három, netán négy négyzetméteres szobámban, otthon, az Újlipótban azt üvöltötte Gerdesits, hogy „Közeledik kétezer!”, miközben a nagymamám épp vacsorázott a konyhában, a kétcentis fal túloldalán” – meséli. A Mindenkinek saját plázát! a csont alakú pendrive-on megjelent Gumicsont c. album nyitó dala.
Zene: Gerdesits Ferenc, Kovács Gergely. Szöveg: Varga Livius. ISWC: T-007.029.780-1
Aranyakkord: Táncoljatok és énekeljetek
A közönség számára talán ez az a formáció, amiben Vastag Gábor a leginkább látható, hiszen az Aranyakkordot ketten alkotják a Quimby-frontember Kiss Tiborral.
Zene: Kiss Tibor, Vastag Gábor. Szöveg: Kiss Tibor. ISWC kód: T-007.329.962-3
„Az együtt muzsikálás meg az együtt alkotás erejében hiszek például: még hogyha nem is tökéletes a felvétel, mert valaki mellényúlt picit, az még mindig marhára kijavítható, viszont az együttjátszásnak van egy őrületes, komoly energiája, amihez nincs gombom utólag” – ez Vastag Gábor produceri hitvallása. A SounDay Stúdióban készült az Esti Kornél Eltűnt idő című lemeze is, amit a zenekar – pályájukon elsőként – egyszerre játszott fel, nem sávonként. A Keretnek ezt mondták egy interjúban: „A SounDay stúdióban meg lehetett technikailag oldani ezt, van annyi külön tér, hogy ne szóljanak össze az erősítők, és egy helyiségben egyszerre tudjunk zenélni. Vasti hozzáállása pedig nagyon inspiratív volt, egyrészt a stúdióban nagyon komfortos közeget teremtett, másrészt pedig nem ilyen nagyüzemiben ment a dolog, hanem gondolkodott velünk együtt, egyfajta produceri füllel is benne volt elejétől a végéig.”
Zene: Pályi Ádám, Veres Imre, Lázár Domokos, Horváth Kristóf, Bodor Áron, Lázár Ágoston. Szöveg: Bodor Áron, Lázár Domokos. ISWC-kód: T-007.314.782-6
Dé:Nash
Dé:NAsh egy olyan karakter – a Junior Artisjus-díjas Sallai Dénes Bálint által megformálva -, aki „sok szempontból mutat görbe tükröt a magyar társadalomról, de főleg a kormányzati kommunikációról, és teszi ezt végtelenül szórakoztató módon.”
V4 Krú
Ez a szám a Dé:Nash-sztori kiindulópontja. Mint a magazinban olvasható: „Az ötlet és a karakter alapja a V4 Krú című dal volt, amelyben az akkori európai parlamenti választások kapcsán a csapból is folyó, Brüsszel ellen hergelő, migránsapokalipszistól óvó propaganda egyszerű és agresszív világát igyekeztem a gengszterrapbe ültetni, egy, a mantrákban végletekig hívő karaktert megformálva.”
Az idei Több is veszhet Mohácsnál EP több számának az országgyűlési választások adtak aktualitást. A záró Decathlon kedves az első olyan Dé:Nash-dal, ami túllép a politikán – bár az irónián nem.
Redbreast Wilson
Sam Redbreast Wilson évekig „az itthon egyébként is rétegzenének számító blues még szűkebb, Észak-Mississippi vidékére jellemző válfaját képviselte. Majd néhány éve átnyargalt a country világába, és sokkal jobban kinyílt szerzőként.”
Why Don’t You Call Me By My Name
A 2018-ban megjelent Swampside Crawl nagylemez még a bluesos korszakot mutatja be. Az album „koncepciója azt volt, hogy minél nyersebb, minél csiszolatlanabb, minél keresetlenebb legyen.”
Zene, szöveg. Sam Redbreast Wilson. ISWC: T-007.296.212-9
„A country nemcsak azt tette számomra lehetővé, hogy más témákat dolgozzak fel, de más nyelvi rétegeket tudtam és tudok így mozgásba hozni, valamint a blueszal szemben sokkal nagyobb tér nyílik itt a szöveg- és rímstruktúrákkal való játékhoz” – magyarázza az énekes-gitáros-dalszerző. Ezt az arcát először lemezen a tavasszal kijött Tradin’ Your Love mutatja be.
Zene, szöveg. Sam Redbreast Wilson. ISWC: T-309.997.016-4
Kertész Imre Intézet
A versmegzenésítés az utóbbi években kifejezetten népszerű. A Kertész Imre Intézet két pályázatot is lebonyolított, amikre több száz pályamű érkezett. „Fontosnak találtuk, hogy azokat a gondolatokat, amelyeket Pilinszky, vagy korábbi pályázatunk ihletője, Sziveri János megfogalmazott, 21. századi módon tudjuk kommunikálni” – mondja a magazin interjújában Szabó Tamás programigazgató.
Vastag Csaba: Tilos csillagon
A Pilinszky Másként című pályázat első helyezettje az a Vastag Csaba lett, aki már számos rádiós slágert a háta mögött tud.
A Sziveri 30 című pályázat nyertese Tildae, aki első EP-jét a pályázat kiírásának évében, 2020-ban jelentette meg.
Zene: Veres Tilda Panna. Szöveg: Sziveri János; szöveg átdolgozó: Veres Tilda Panna. ISWC: T-303.627.547-1
Lemezajánlók
Szűcs: Vízválasztó
Szűcs Krisztián a Heaven Street 7 után számos „zenei kalandba” keveredett, de szólólemeze „továbbviszi mindazt, amit korábban felépített a HS7-ben, a blörös infantilizmust, az összetéveszthetetlenül sajátos és megkapó dalszövegeket azonnal megjegyezhető sorokkal, iróniát a köbön, majd végtelen lírát, slágert.”
Kiss Llászló egy „láthatatlan legenda”, az URH és az Európa Kiadó társalapítója-basszusgitárosa. „Az Abbey Roadon megkevert Vagy sehol album a nyolcvanas évek legjobb időszakát idéző kiadvány, amely 2022-ben is ugyanúgy a hallgató szívébe markol.”
Kép – Zene: Kiss László, Barabás Béla. Szöveg: Kiss László. ISWC: T-007.331.528-2
Mayberian Sanskülotts: God Tiger Need Chemical Works
„A sosemvolt nyolcvanas éveket idézi lemezről lemezre egyre jobban a Mayberian Sansküllots” – olvasható az ajánlóban. Bár sokan a dream pop jelzőt használják rájuk, „az album a nagyon hangsúlyos nyolcvanas évek zsáner ellenére annyira szívbemarkolóan karakteres dalokat mutat fel, hogy nyugodtan megérdemlik a #mayberian jelzőt”.
Herczku Ágnes albuma András Jánosné Gergely Erzsi „Erdei” kalotaszegi asszony dalaira épül. Bár egy tájegységet jár körbe, sokszínű lemez, amelyhez második CD-ként a gyűjtésekből készült összeállítás is tartozik. (A Deezer katalógusában nem található meg.)
BoZaN: By Your Creativity
A YouTube-szakértőként (is) ismert Bodrogi Bozán András kilenc év után fejezte be EP-trilógiáját. „Leginkább az emberi kapcsolatok, a szerelem, a gyász inspiráló hatásai a kreativitásra jellemzik BoZaN dalait, ennek megfelelően meglehetősen intim hangulatú kompozíciók születtek.”
Next to Me (Will You) – Zene, szöveg: Bodrogi András. ISWC: T-007.297.848-3
Az Electronic Beats második nagyszabású – három albumból álló – válogatása „gyakorlatilag mindent lefed a traptől az experimentálisig, a melankóliától a hyperpopig, tehát meglehetősen széles ívet ad arról, mi történik jelenleg a fősodorban és a fősodron túl vagy még annál is messzebb.”
Dragony Tímea
A magazinban két, komolyzenei Artisjus-díjat elnyerő zeneszerzővel olvasható interjú. Dragony Tímea beszél többek között arról is, hogyan közelíti meg a zenét, és hogy a célja az, hogy „elérjük az gazán drámai kifejezésmódokat, hogy legyen mélység a zenében, szellemi és érzelmi síkon egyaránt”.
Crann Bethadh (A kelta életfa)
Eddigi életművéből ezt a művét emeli ki fontos fordulópontot: „Az egyik bemutató és felkérés hozta a másikat. Ez nagy öröm és megtiszteltetés számomra! Egyik fontos lépcsőfok volt a Crann Bethadh (A kelta életfa) című zenekari művem, ami nagyon sokaknak felkeltette az érdeklődését. Ennek a bemutatása után még több ajtó megnyílt előttem.” (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Zene: Dragony Tímea. ISWC: T-007.287.992-5
Pintér Gyula
Pintér Gyula életútját is megismerhetjük már a kezdetektől, többek között azt is, hogyan talált rá az elektroakusztikus zenére; beszél ars poeticájáról is, miszerint „a lényeg, hogy a mű legyen formailag meghatározott”.
Night of the Magicians
Ez a felvétel az EAR együttes koncertjén készült. „Miután visszajöttem [Nyugat-Európából], a kilencvenes években csatlakoztam az EAR együtteshez, ahol már olyan elektroakusztikus zenét hoztunk létre, ami élőben hangszerekkel tudott együttműködni” – olvasható az interjúban. „Még anno a kilencvenes években nagyon jó gárda jött össze, említeném Maros Éva, Geiger György, Klenyán Csaba, Kántor Balázs, Lakatos György, Matuz István nevét, de rajtuk kívül még más meghatározó kortárs előadókkal is dolgoztunk. Vannak sokan, akik már nyugdíjba mentek, nem zenélnek aktívan, de szerencsére egyre több a fiatal, aki úgy gondolja, hogy ez igenis jó és nagyon értékes dolog.” (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Zene: Pintér Gyula. ISWC: T-007.141.180-7
A Playlist meghallgatható a Deezeren, a Spotify-on:
és a YouTube-on:
Categories: Playlist
Leave a Reply