Rekordok és káosz: élőzene 2022-ben

A Live Nation már 2021 tavaszán bejelentette, hogy 2022-re jobban fogynak az elővételes jegyek, mint bármikor korábban, és tényleg rekordévnek bizonyult az idei az élőzenében. A szektorban domináns Live Nation 20%-kal több koncert szervezett az utóbbi negyedévben, mint 2019 hasonló időszakában, és mostanra már 100 millióval több jegyet adtak el, mint 2019-ben egy egész év alatt – írja a Bloomberg.

Ugyanakkor a lapnak a jegyeladással foglalkozó Lyte üzleti vezetője azt mondta, hogy az évről való benyomásait az a szó összegzi a legjobban, hogy “kaotikus”. Lawrence Peryer szerint ez számtalan faktor együttes hatása: “a járvány utáni időszak bizonytalansága, gazdasági és poiltikai bizonytalanság, plusz hatalmas a verseny a véges vásárlóerőért”.

Ahogy már a lezárások alatt sokan jósolták, az elmaradt koncertek pótlása olyan túlkínálathoz vezetett, hogy pl. Londonban egy napon lépett fel Elton John és a Rolling Stones. Mint arról már többször írtunk, hiány van képzett munkaerőből, járművekből, eszközökből – ráadásul ezekhez még hozzájött a repülési káosz és a Brexit hatása is.

Természetesen az infláció is érezteti a hatását. Jól látható, hogy az elővételes jegyek eladásai akkor ugranak meg, amikor az emberek fizetést kapnak. A drága jegyekre továbbra is van kereslet, emellett a legolcsóbban fogynak még, de a kettő közötti kategóriában már nehezebb eladni a belépőket.

Peryer szerint egyébként a szélsőséges időjárás is hat az eladásokra: az emberek inkább későbbre halasztják a jegyvásárlást, hogy meglássák, milyen lesz az idő, mert amikor rekordokat döntöget a hőség, akkor inkább otthon maradnak. (A szabadtéri helyszínek felkészítése várhatóan egyre nagyobb nyári hőségekre plusz költséget jelent majd az iparág számára.)

A hasonló cikkek általában a szupersztárok koncertjeire koncentrálnak, de a Bloomberg említi azt is, hogy a kisebb és közepes zenekarok helyzete sokkal rosszabb. Azok a zenekarok, amelyek korábban úgy tervezték a turnéikat, hogy akkor éri meg nekik anyagilag, ha eladják a jegyek 65-70%-át, most gyakran kénytelenek beérni 40-50%-kal. Ráadásul a korábbinál nagyobb azoknak az aránya, akik végül mégsem jelennek meg a klubban.

A pozitív oldalon – természetesen a legfontosabb tényezőn, vagyis a rajongókkal való találkozáson túl – az iparág nagyobb rugalmasságát találjuk. A Bloomberg cikke szerint ez akár abban is megnyilvánulhat, hogy a zenészek akár turné közben is fenntarthatják a polgári munkájukat, távmunkában. A cikk említ egy zenészt, akit még elő is léptettek, miközben turnézott.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading