A Live Nation már 2021 tavaszán bejelentette, hogy 2022-re jobban fogynak az elővételes jegyek, mint bármikor korábban, és tényleg rekordévnek bizonyult az idei az élőzenében. A szektorban domináns Live Nation 20%-kal több koncert szervezett az utóbbi negyedévben, mint 2019 hasonló időszakában, és mostanra már 100 millióval több jegyet adtak el, mint 2019-ben egy egész év alatt – írja a Bloomberg.
Ugyanakkor a lapnak a jegyeladással foglalkozó Lyte üzleti vezetője azt mondta, hogy az évről való benyomásait az a szó összegzi a legjobban, hogy „kaotikus”. Lawrence Peryer szerint ez számtalan faktor együttes hatása: „a járvány utáni időszak bizonytalansága, gazdasági és poiltikai bizonytalanság, plusz hatalmas a verseny a véges vásárlóerőért”.
Ahogy már a lezárások alatt sokan jósolták, az elmaradt koncertek pótlása olyan túlkínálathoz vezetett, hogy pl. Londonban egy napon lépett fel Elton John és a Rolling Stones. Mint arról már többször írtunk, hiány van képzett munkaerőből, járművekből, eszközökből – ráadásul ezekhez még hozzájött a repülési káosz és a Brexit hatása is.
Természetesen az infláció is érezteti a hatását. Jól látható, hogy az elővételes jegyek eladásai akkor ugranak meg, amikor az emberek fizetést kapnak. A drága jegyekre továbbra is van kereslet, emellett a legolcsóbban fogynak még, de a kettő közötti kategóriában már nehezebb eladni a belépőket.
Peryer szerint egyébként a szélsőséges időjárás is hat az eladásokra: az emberek inkább későbbre halasztják a jegyvásárlást, hogy meglássák, milyen lesz az idő, mert amikor rekordokat döntöget a hőség, akkor inkább otthon maradnak. (A szabadtéri helyszínek felkészítése várhatóan egyre nagyobb nyári hőségekre plusz költséget jelent majd az iparág számára.)
A hasonló cikkek általában a szupersztárok koncertjeire koncentrálnak, de a Bloomberg említi azt is, hogy a kisebb és közepes zenekarok helyzete sokkal rosszabb. Azok a zenekarok, amelyek korábban úgy tervezték a turnéikat, hogy akkor éri meg nekik anyagilag, ha eladják a jegyek 65-70%-át, most gyakran kénytelenek beérni 40-50%-kal. Ráadásul a korábbinál nagyobb azoknak az aránya, akik végül mégsem jelennek meg a klubban.
A pozitív oldalon – természetesen a legfontosabb tényezőn, vagyis a rajongókkal való találkozáson túl – az iparág nagyobb rugalmasságát találjuk. A Bloomberg cikke szerint ez akár abban is megnyilvánulhat, hogy a zenészek akár turné közben is fenntarthatják a polgári munkájukat, távmunkában. A cikk említ egy zenészt, akit még elő is léptettek, miközben turnézott.
Categories: Hírek
Leave a Reply