Site icon

Ukrán-magyar dal született az Artisjus dalszerző táborában

A nyár elején megtartott Artisjus Songwriting Campen több mint 25 új dalt írtak a résztvevők. A három nap kiemelkedő eredménnyel zárult: született békehimnusz ukrán-magyar szerzőktől, fesztiválhimnusz a Művészetek Völgyének, filmzenék az RTL Klub sorozatához, és további dalok megjelentetését is tervezik. A táborba tizenegy országból érkeztek szövegírók, zeneszerzők, énekesek és producerek, hogy közösen alkossanak a hazai dalszerzőkkel.

A háború sújtotta Ukrajna is delegált hozzánk egy dalszerzőt, Roman Cherenovot. A tábor talán leghimnikusabb szerzeményét Mihalik Ábellel és Czutor Zoltánnal közösen prezentálták EYO címmel. A dalt az Artisjus a 2022-es tábor hivatalos zenéjének választotta.

Ilyen volt a 2022-es Artisjus Songwriting Camp

Ez talán a legtakarékosabb módja, hogy exportáljuk és nemzetközi szinten is működtetni kezdjük a magyar zenei kreativitást

„Egy dalírótábor feladatát tekintve akkor számít sikeresnek, ha nemcsak céljai és résztvevői multifunkcionálisak, hanem az eredményei is. Amikor öt évvel ezelőtt – sokáig tartó küzdelmes előkészületek árán – sikerült összehoznunk az első magyarországi nemzetközi tábort (a SongBook Songwriting Camp-et, amelyet azóta az Artisjus a nevére vett), csak annyit sejtettünk, hogy ez talán a legközvetlenebb és legtakarékosabb módja, hogy exportáljuk és nemzetközi szinten is működtetni kezdjük a magyar zenei kreativitást. Már az első ilyen esemény után a résztvevő hazai szerzők 60-70%-a valamilyen gyakorisággal külföldi megbízásokat kapott a tábort követő hónapokban. Azóta világossá vált, hogy ennél azért még sokkal több lehetőség rejlik egy ilyen songwriting campben.” – nyilatkozta Czutor Zoltán, aki az Artisjus vezetőségének tagjaként szervezői feladatokat is ellát a táborban.

A szakmai kapcsolatépítés mellett az itt született művek – immáron sokadszorra – valóban felhasználásra kerültek, és nemcsak a külföldi résztvevők, hanem a meghívott, napi feladatokat meghatározó hazai témavezetők is egyre szívesebben kötnek későbbi együttműködési megállapodásokat az általuk a táborban felfedezett alkotókkal és előadókkal.

Személyes, számokkal nem igazán mérhető, mégis kézzel fogható haszon is akad bőven. A változatos beosztásnak köszönhetően a csoportos munka minden résztvevője megtapasztalja, milyen kimozdulni a saját komfortzónájából, milyen új megközelítésből látni saját zenei ötleteit, illetve milyen olyan hangokkal, hangszínekkel dolgozni, amik eddig egyáltalán nem képezték a saját repertoárja részét. Ilyenkor a (többnyire) 3 fős csoportokban dolgozó szerzői teamek nem csupán háromszor többre képesek, hanem megsokszorozódik az energiájuk.

Talán ezért is sikerült az összes csapatnak minden napot igazán eredményesen és elégedetten zárnia a délelőtt 10-től 19 óráig tartó napi munkafolyamat végén. És akkor még nem is említettük azt a – számokban szintén nehezen mérhető – előnyt, amit a táborban használatos modern hangtechnikai eszközökkel, hangszerekkel való megismerkedés jelent. A tapasztalatok szerint ezek az élmények is alapvetően befolyásolják a tábor – amúgy már eleve professzionális – résztvevőinek későbbi ötleteit, eszköztárát.” – tette hozzá Czutor.

Az idei dalszerző tábor technikai partnere a Sennheiser/Neumann volt.

A 2022-es ASC idén tizenegy országból (Hollandia, Németország, Lettország, Csehország, Lengyelország, Ausztria, Magyarország, Portugália, Szlovákia, Norvégia, Ukrajna) fogadott résztvevőket és három teljes, tematikailag meghatározott munkanapja volt.

Az első nap a magyar népdalok, gyerekdalok jegyében telt. Ezek – mint alapmotívumok – továbbgondolásával kellett új, ma is érvényes műveket létrehozni. A témát, az ismert magyar zenei producer és dj, Lotfi Begi vezette, aki több szerzői csoportban is segített a művek végső formába öntésében. A táborban született 8 dalból 4-et producerként is tovább gondoz és egyengeti útját a megjelenésig.

A második nap a filmzenéről szólt. Kovács Dániel Richárd, az RTL Magyarország Főrendezője, a Televíziós Művészetek és Tudományok Nemzetközi Akadémiájának tagja mutatta be a nagysikerű tv sorozat, a Mellékhatás újabb évadának néhány jelenetét. Több opciót, hangulatot is kínált. A csapatokra bízta, hogy ki melyiket érzi jobban magáénak, melyikkel készülhet el időben. A vacsorát követő meghallgatás csattanója az lett, hogy több csoport (bár a rendelkezésre álló idő ezen a napon volt a legszűkösebb) nem egy, hanem akár két-három filmzenei alkotással is elkészült. A született eredmények olyan nagy hatással voltak a rendezőre, hogy a Mellékhatás második évadának forgatásába már a táborban született zenéket is aktívan beépítette, azt est során pedig több résztvevővel kötött későbbi együttműködéseket célzó megállapodást.

A harmadik nap is jutalomjáték volt. Nehéz kihagyni egy olyan ziccert, amikor a feladat egy – közel 3 éves kényszerszünetet követő – végre szabad fesztiválidény iránti lelkesedés ábrázolása. A nap témavezetője Oszkó-Jakab Natália volt, az együttműködés célja pedig az, hogy az aznap született dalokból egyet kiválasztva a Művészetek Völgye stábja az elkészült zenére tudja leforgatni és összevágni 10 napos fesztiváljuk utókommunikációjának központi elemét, az aftermovie-t.

Exit mobile version