Ezúttal nem lesz évekig tartó per: megegyezés született az amerikai jogdíjak emeléséről

Az Egyesült Államokban a Szerzői Jogdíj Bizottság (Copyright Royalty Board, CRB) határozza meg a digitális felhasználások utáni jogdíj mértékét, az érdekelt felek javaslatainak meghallgatásával. A 2018-2022 közötti időszakra előírt, 44%-os jogdíjemelést 2019 elején megfellebbezte a Spotify, a Google, a Pandora és az Amazon. Az elhúzódó jogi eljárásnak csak idén nyáron – vagyis a határozatban lefedett időszak vége felé – lett vége. A CRB végső döntése győzelem volt a szerzők számára: a stream szolgáltatóknak ki kell fizetniük a megemelt jogdíjat.

Ehhez képest meglepetés, hogy a következő, 2023 és 2027 közötti időszakra nézve az érdekelt felek – a zeneműkiadók képviselői egyfelől, a stream szolgáltatók másfelől – megegyezésre jutottak, vagyis a CRB elé már egy olyan javaslat kerül, amivel mindenki egyetért.

Ez a javaslat az időszak végére a bevételek 15,1%-áról 15,35%-ára emeli a szerzőknek járó jogdíjat. Ez nem olyan mértékű növekedés, mint ami mellett korábban a zeneműkiadók nyilvános nyilatkozatokban kardoskodtak: a zeneműkiadók szövetsége, az NMPA például 20%-os jogdíjat szeretett volna elérni.

Azonban, mint a Variety írja, az alacsonyabb részesedés ellentételezése a másik oldalon az, hogy sok – látszólag technikai – részletben a zeneműkiadók álláspontja került bele a megegyezésbe. Így a szerzők számára kedvezőbb lesz az egy-egy előfizetőre megállapított minimális díj, a különféle kedvezményes csomagok (családi és diákelőfizetések) stb. számítása, illetve az is, ahogy a hangfelvétel-kiadóknak fizetett jogdíjhoz képest meghatározták a szerzőknek járó minimális összeget. Így összességében jobban járnak a szerzők, mint amit a puszta százalékos arány mutat. (Egyébként éppen ezekben a kérdésekben a CRB előző, nyári döntése inkább a stream szolgáltatóknak kedvezett.)

Másfelől a Variety úgy tudja, hogy mindegyik fél szerette volna elkerülni azt, hogy ismét egy éveken keresztül tartó és – ahogy a lap fogalmaz – “brutálisan drága”, sokmillió dolláros költségű jogi eljárásba torkolljanak a nézeteltérések.

Ugyan az egész eljárás csak az Egyesült Államokban fizetett jogdíjakra vonatkozik, a jelentősége túlmutat ezen. A 2019-es fellebbezést éveken keresztül a stream szolgáltatók “szerzőellenességének” bizonyítékaként emlegették világszerte. Mint a Complete Music Update írja, az új megállapodással az Egyesült Államokban immár kedvezőbbek a feltételek a szerzők számára, mint Európában, így várható, hogy – az ezen a téren sokáig az USA előtt járó – Európában erre hivatkozva próbálnak majd emelést kicsikarni a jogtulajdonosok és képviselőik.

Emellett annak is fontos, az Egyesült Államokon túlmutató üzenete van, hogy a hagyományosan egymással szemben álló felek “történelmi megegyezésre” jutottak (ahogy több sajtónyilatkozatban is fogalmaztak a tárgyaló szervezetek vezetői).



Categories: Hírek

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading