2021 szeptemberében a YouTube azt jelentette be, hogy egy év alatt 4 milliárd dollár jogdíjat fizettek ki a zenei jogtulajdonosoknak. A friss adat pedig az, hogy 2021 júliusa és 2022 júniusa között ez az összeg másfélszeresére, 6 milliárd dollárra nőtt. A jogdíjak kb. 30%-a a felhasználók által feltöltött videók után keletkezett (csakúgy, mint az előző évben), vagyis ez az elmúlt egy évben már közelített a kétmilliárd dollárhoz.
Tavaly a YouTube zenei vezetője, Lyor Cohen arról beszélt, hogy az a céljuk, hogy ők legyenek a zeneipar legnagyobb bevételi forrása. Idén már ehhez céldátumot is rendelt: 2025-re szeretnék ezt elérni. A Music Business Worldwide emlékeztet arra, hogy a Spotify – aminek a „legyőzése” a YouTube nyilvánvaló célja – által kifizetett jogdíjak szintén 2 milliárd dollárral nőttek 2020-ról 2021-re, kb. 5-ről 7 milliárdra, ami viszont arányaiban kisebb emelkedés. (A Spotify nem nyártól nyárig, hanem naptári évvel számolt.)
A YouTube az utóbbi időben úgy pozicionálja magát, hogy ez a legjobb platform a zenerajongók számára, ahol a felfedezésre, befogadásra és részvételre számos formátumban nyílik lehetőség, a rövid videóktól az élő streamekig és tovább – mindezt egy helyen. Lyor Cohen ezt nyáron bővebben is kifejtette, kimondatlanul, de egyértelműen a TikTokkal szembeállítva a YouTube-ot: náluk a Shorts rövid videói nem önmagukban állnak (amit a „gyorséttermi kajákhoz” hasonlított), hanem hatékonyan továbbcsábítják a felhasználókat az adott zenész hosszabb tartalmaihoz.
Cohen blogposztja röviden utal még a digitális kiégés idén sokat tárgyalt témájára is: „akár folyamatosan ‘bekapcsolva’ akarnak lenni, akár megelégednek az alkalmankénti fellángolásokkal, a mi küldetésünk az, hogy minden művésznek segítsünk a saját útjának kitaposásában és a gazdaságilag fenntartható karrier kialakításában.”
Categories: Hírek
Leave a Reply