Mint az közismert, a zene jogosítása a YouTube-on egy rémálom, főleg azok számára, akik szeretnének keresni a videóikkal: ha kereskedelmi forgalomba került zenét használnak, a Content ID rendszer felismeri azt, és a jogtulajdonos kérésétől függően vagy letiltja a videót, vagy a reklámbevétel a videóst illető 55%-a a zene jogtulajonosáé lesz. Ezt a rendszert production music cégek próbálták eddig kihasználni, illetve az olyan csatornák kötöttek licencszerződéseket, amelyek elsősorban zenére koncentráltak (és néha ezeket is leállította a rendszer).
Ezen a helyzeten segít a Creator Music nevű rendszer, ami első körben az Egyesült Államokban és béta verzióban érhető el, de 2023-ban kiterjesztik új piacokra is.
A Creator Music katalógusában megtalálható zenéket kétféle módon licencelheti egy videós:
- vagy előre kifizeti a megadott jogdíjat, és onnantól kezdve a videója után a szokott módon a reklámbevétel 55%-a az övé,
- vagy nem fizet előre, és akkor az őt illető bevétel fele (tehát az összes reklámbevétel 27,5%-a) a zene jogtulajdonosait illeti.
A jogtulajdonosok pedig maguk választhatják meg, hogy melyik fajta licencelésre kínálnak fel egy-egy dalt, és az első esetében az árat is ők szabhatják meg. Mint a Billboard cikkében olvasható, jelenleg 0 és 4,99 dollár között van a legtöbb dal, de a YouTube zenei jogosításért felelős alelnöke, Christophe Muller szerint egyelőre nagyon korai fázisban van a kísérlet, és „még sok munka vár ránk, hogy kitaláljuk, hogyan lehet a legjobban működtetni az árazást.”
Már több százezer szám szerepel a katalógusban, és ötven kiadóval, zeneműkiadóval és terjesztővel van megállapodása a YouTube-nak, köztük a Believe-vel (amelynek tulajdonában van a TuneCore) és a Downtownnal (egyebek közt a CD Baby tulajdonosával). Muller azt mondta a Billboardnak, hogy „mindenkivel tárgyalunk, beleértve a majoröket is”. Az említett cégek hivatalos nyilatkozataiban bizakodók: új bevételi forrásokról és új, potenciális rajongók eléréséről beszélnek.
A YouTube emellett bejelentette a YouTube Partner Program kiterjesztését is. Egyrészt 2023-ban lejjebb viszik a küszöböt, ami fölött már a rajongók különféle módokon pénzt adhatnak a videósnak (Super Thanks, Super Chat, Super Stickers, illetve a csatornáknak lehetnek előfizetői). A TikTokkal szemben komoly előnyt jelenthet a YouTube Shortsnak, hogy a rövid videókra fókuszáló alkotók is bekerülhetnek majd a Partner Programba. Ennek feltétele a legalább ezer követő és egy bizonyos küszöb megugrása lesz: ez vagy három hónap alatt 10 milliós nézettség, vagy egy év alatt 4000 óra nézettség.
A YouTube Short monetizációja nem olyan egyszerű, mint a rendes videóké, hiszen itt a reklámok a videók között, vagyis nem egy-egy konkrét videóhoz kötötten jelennek meg – magyarázza a TechCrunch. Ezért a YouTube az összes reklámbevételt összegyűjti, és a nézettségi arányok alapján osztja szét ennek az összegnek a 45%-át. Ez azért alacsonyabb a megszokott 55%-nál, mert a zenék jogosítását a YouTube a maradék 55%-ból végzi. A YouTube Shorts-alkotók ugyanolyan összeget kapnak, akár használtak jogvédett zenét, akár nem (ami ösztönözheti is a zenehasználatot). Ezen a platformon is küldhetnek kisebb összegeket a rajongók a videósnak: a Super Thanks programot jövőre vezeti itt be a YouTube.

Categories: Hírek
Leave a Reply