Mint arról korábban írtunk, a Spotify a podcastok után belépett a hangoskönyvek területére is. Először az Egyesült Államokban lett elérhető több mint 300 ezer hangoskönyv; egyelőre csak annyit írnak, hogy „terveznek más piacokra is belépni”, időpont nélkül.
A hangoskönyvekért külön kell fizetni, a Spotify-előfizetőknek is. Az appon belül ez nem lehetséges: egy e-mailt kell kérni, az abban található linkre kattintani, majd a weben fizetni. Ezután az appba visszatérve elérhető (akár offline hallgatásra le is tölthető) lesz a könyv.
A rendszer nem egyszerű, mindenesetre arra rámutat, hogy ha akarja, akkor a Spotify meg tudja oldani, hogy egyes tartalmakért külön, egyesével kelljen fizetni. A Music Business Worldwide felteszi a kérdést: vajon ez a modell kiterjeszthető lenne-e másfajta művészeti ágakra? Például a zenében bónuszdalokra, deluxe kiadásokra, a színfalak mögé kalauzoló podcastokra stb. – vagyis azokra a szokásos tartalomfajtákra, amiket jellemzően a legelkötelezettebb rajongóknak más platformok is kínálni szoktak különféle monetizálási formákban.
Bár a „70 millió dal egyetlen előfizetésért” modellhez képest kevesebb figyelmet kap, azért vannak más módok már most is a Spotify-on belül, amikkel a zenészek pénzt kereshetnek: merch eladás, koncertjegyeladás (korlátozott körben), a pandémia idején (más néven) elindított Fan Support.
Egyébként a hangoskönyvek területén is működik előfizetés. Az Egyesült Államokban ezen a területen piacvezető, az Amazon tulajdonában lévő Audible kétféle előfizetést kínál, a drágábbnak része az is, hogy havonta egy hangoskönyvet megtarthat a felhasználó, vagyis elérhető marad számára akkor is, ha már nem lesz előfizető.
Categories: Hírek
Leave a Reply