Egyre kevesebb sláger egyre több időt tölt a lista élén

Az a jelenség, hogy egyre kevesebb dalból lesz igazán nagy sláger, azok viszont egyre több ideig maradnak a toplista élén, már egy ideje megfigyelhető. Magyarországon is, például a YouTube-toplistákon – erről a jelenségről többször írtunk, először tavaly nyáron.

A Bloomberg nemrég hosszú cikkben összegezte egyrészt az adatokat, másrészt a jelenség összetett okait.

A cikk Morgan Wallen Dangerous című lemezének példájával indít. A country-sztárt 2021 januárjának végén levideózták, ahogy részegen rasszista sértéseket kiabál, ezután sok rádió levette a dalait a műsorról, illetve az ügynöksége is ejtette. Mégis, a botrány előtt néhány héttel megjelent dupla lemez azóta 89 hétből 88-at az albumlista élén töltött, ezzel rekordot döntve. Pedig mostanra már a bevett – és sokat kritizált – definíció szerint már “katalógus” kiadványnak számít.

A Dangerous nincs egyedül: 2022 első felében vele együtt három olyan lemez szerepelt az összesített top 10-ben, amik 2021 első felében jelentek meg; The Weeknd: The Highlights és Olivia Rodrigo: Sour volt a másik kettő.

Az egyes slágerek is hosszabb életűek lettek. A Spotify 200-as toplistáján az ide felkerülő dalok átlagosan 39 hetet, vagyis háromnegyed évet töltenek el; ez 2019-ben még 11 héttel kevesebb volt.

A stream terjedéséből részben természetes módon adódik, hogy a sikeres megjelenések hosszabb időt töltenek az élbolyban. Korábban csak a vásárlásokat lehetett mérni, a hallgatásokat nem, így az igazán nagyot szóló albumok a megjelenés utáni néhány hétben letarolták a listákat, de az, hogy aztán azt a vásárlók otthon hányszor tették fel ezeket, nem jelent meg sehol. Beszédes adat, hogy 1985-ben az Egyesült Államokban Bruce Springsteen Born in the USA-je volt a legkelendőbb album, ami mindössze három hétig vezette az eladási listát, aztán többet nem került vissza az első helyre.

De ezen túl más okok is vannak. Egyre nagyobb a verseny az emberek figyelméért, és egyre nehezebb egy új előadót vagy dalt befuttatni. Annyira, hogy egyes kiadók már ezt fel is adták – mint arról részletesen itt írtunk, még a majorök egyike, a Warner is stratégiát váltott, és a (számukra egyre kevésbé jövedelmező) szupersztárok helyett a szélesebb portfólió felépítésére koncentrál.

Az, hogy a marketing egyre inkább a TikTokot jelenti, szintén nehezíti a sztárok felépítését. Lehet, hogy egy-egy dal hirtelen nagyon népszerű lesz, de ez gyakran azt jelenti, hogy egy rövid részletét rengetegen használják fel a saját videójukban, és a nézők lehet, hogy nem is látják az eredeti előadót, vagy akár azt sem tudják, ki az. Így heti szinten jönnek és tűnnek el az újabb virális slágerek.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d