Mindenki azt hitte, hogy a pandémia után sokat lehet majd keresni, de most biztonsági játékot kell játszani – ügynökök a BuSH-on

A 2022-es BUSH egyik legérdekesebb beszélgetése az ügynökségek világát mutatta be. Azt valószínűleg sokan tudják, hogy az ügynökök a koncertszervezéssel az előadói oldalról foglalkoznak (szemben az egyes helyszínek megbízásából vagy függetlenként, mindenesetre a fogadói oldalról dolgozó promóterrel – lásd Süli András összefoglalását.) Ugyanakkor Magyarországon nem működnek külön ügynökségek, az ügynökök feladatait jellemzően a menedzserek végzik el. Ezért volt érdekes a Pécsi-Szabó Dénes által vezetett beszélgetés, amin az egyik legnagyobb, amerikai székhelyű ügynökség, a sporttal és más területekkel foglalkozó is Creative Artists Agency (CAA) Londonban dolgozó munkatársa, Claudio Lillo volt az egyik meghívott (A$AP Rocky, DJ Shadow, Madlib, Little Dragon stb. tartozik az ügyfelei közé); valamint Stuart Kennedy az ATC Live-tól (Keb’ Mo’, Death From Above 1979, The Magnetic Fields stb.)

Claudio Lillo úgy foglalta össze, hogy a feladatuk az előadók “élő karrierjének építése”: koncertek, turnék, fesztiválfellépések leszervezése, partnerek keresése különböző területeken. A zenészek “rád bízzák az élő karrierjüket, ami nagy dolog, komoly privilégium” – mondta Stuart Kennedy. Ezért nagyon fontos ebben a szakmában (is) az emberi kapcsolatok ápolása, minden irányba (az előadók és a promóterek, fesztiválok stb. irányába is).

Mint a beszélgetésből kiderült, az ügynökök meglehetősen stresszesnek látják a munkájukat. Ennek egyik oka, hogy az előadókat nem köti hosszú távú vagy legalább határozott idejű szerződés az ügynökséghez, így gyakorlatilag bármikor felmondhatják a kapcsolatot. Előfordul, hogy egy ügynökség vagy ügynök lenyúlja valaki más ügyfelét – a beszélgetés résztvevői azt mondták, ilyet ők maguk nem csináltak, de áldozatai már voltak ilyesminek. Ugyanakkor Claudio Lillo azt mondta, hogy ha megkeresi őt egy menedzser, hogy beszéljenek, akkor erre nem mondhat nemet. A másik fő stresszforrást egy nehéz előadó jelentheti. Mindkét ügynök azt mondta, hogy természetes, hogy az ügyfeleik figyelik egymást, hogy a másiknak ugyanaz az ügynök milyen fellépéseket tudott szervezni. De persze a végső döntés mindig a promótereké, fesztiváloké stb., és nem jellemző, hogy (még egy hasonló sílusú előadókkal dolgozó) ügynöktől túl sok előadó kerüljön be egy rendezvényre.

Balról jobbra: Pécsi-Szabó Dénes, Claudio Lillo, Stuart Kennedy. Fotó: BuSH / sinco

Pécsi-Szabó Dénes kérdésére elmondták, milyen feltételei vannak, hogy egy előadó egy nemzetközi ügynökséggel leszerződjön. Mindkettejük szerint fontos, hogy az előadónak legyen már otthoni bázisa, és már nem kezdő a nemzetközi színtéren sem. Fontos a jó csapat is, akikkel együtt dolgozhat az ügynök. Mint Claudio Lillo mondta, vannak nagyon jó zenészek, akik mögött (még) nincs ilyen csapat, de az ő szempontjából az a kérdés, hogy miért szerződjön le egy ilyen előadóval, amikor számos szintén nagyon jó zenész van, akik mögött viszont profi a háttér is. Stuart Kennedy a jó PR fontosságát is említette. Az viszont nem feltétel, hogy kiadónál legyen az adott előadó. Mindkét ügynök azt mondta, hogy abból kiindulva nem szoktak senkit leszerződtetni, hogy valaki a teljes ismeretlenségből csak úgy ír nekik. Claudio Lillo viszont mindig szokott válaszolni – mint mondta, ha valaki ír neki, akkor látja, hogy beletette a munkát abba, hogy megkeresse a címét stb., és ezért valami biztató választ szokott küldeni.

A jelenlegi helyzetre is kitért a beszélgetés. Mint Claudio Lillo mondta, a pandémia lecsengése után sokan azt hitték, hogy most majd jó sokat fog keresni. Azonban kiderült, hogy sok minden nem működik (munkaerőhiány, gondok az ellátási láncban, infláció stb.). Ezért mostanra mindenki elfogadta, hogy egyelőre “biztonsági játékot kell játszani”, jobb egy kisebb, de végig telt házas turné – ez sokkal jobban néz ki kifelé is, mint egy olyan, ami tele van tervezett, majd lemondott koncertekkel. Így például a pandémia előtt egy turné az ő előadóinak szintjén Németországban jellemzően 4-5 helyszínt érintett, most viszont egyet. Azt is elmondta, hogy manapság olyan a gazdasági helyzet, hogy nem éri meg egyetlen előzenekarral körbeturnézni Európát, ezért inkább helyi előadókat választanak. Stuart Kennedy azt szokta mondani az ügyfeleinek, hogy ha csak nincs valami nyomós oka annak, hogy turnézni menjenek (pl. új lemez), akkor inkább várjanak egy kicsit.

A repülője késése miatt később érkező André Marmot (Earth Agency) elmondta, hogy csak ezen a héten hat koncertet kellett lemondania az ügyfeleinek, különféle okokból: van, ahol sztrájkolnak, van, ahol leégett a klub… Szerinte a pandémia előtt inkbáb a versengés volt jellemző az élőzenei szektorra: az ügynök és a promóter is igyekezett minél több pénzt magának megszerezni. A covid óta, úgy látja, sokkal inkább érzi mindenki, hogy “együtt vagyunk ebben az egészben”, és minden érintett fél jobban figyel arra, hogy a többiek is jól járjanak.

Fotó: BuSH / sinco


Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading