Mentálisan is fel kell készülni a zenei exportra, mert nem lesz könnyű – BuSH-beszámoló

Az idei BuSH számos szakmai programot kínált, több esetben párhuzamosan folytak a beszélgetések, workshopok. Az ügynökségek világát bemutató, az élőzenei szektor aktuális problémáit is érintő kerekasztalról itt írtunk részletesen; a több beszélgetésben is részt vevő, több nemzetközi szervezet vezetői pozícióját is megjárt Charlie Phillipsszel készült interjúnk pedig itt olvasható.

Export: ne siessük el

A zenei export témáját sokadszorra járták körbe a BuSH-on; az idei kerekasztal egyik különlegessége volt, hogy sokféle terület szakértői beszélgettek. Online jelentkezett be például az ausztrál Tracy Redhead, a Music Export Business: Born Global című könyv egyik szerzője; Chris Tams, a brit BPI munkatársa, aki több szempontból is foglalkozik az exporttámogatással; Náray Márton, a cseh exportiroda vezetője; a nemzetközi turnékat szervező Góbé zenekarból pedig Egervári Mátyás osztotta meg tapasztalatait.

A beszélgetők megerősítették azt, amit már több ilyen beszélgetésen hallhattunk; igaz, Tracy Redhead ezeket egy nagyszabású ausztrál kutatás eredményeivel is meg tudta támogatni. Ezek szerint az exportképesség lényeges elemei: otthoni stabil alapok; kompetens csapat; stratégiai tervezés, amit az adatok elemzése támogat meg; a megcélzott piac ismerete (az ott népszerű műfajoktól a szerzői jogi szabályozáson át a tágabb kulturális környezetig). Fontos, hogy legyenek kapcsolataink a megcélzott piacon, amiben benne vannak az iparági ismeretségek, együttműködések helyi előadókkal, vagy akár annak ismerete, hogy ott milyen közösségi oldalak a népszerűek. Az is sokszor elhangzott már, hogy mindig vannak kivételek, például olyan előadók, akik hamarabb futnak be egy másik országban, mint a hazájukban.

Fotó: BUSH / sinco

Egervári Mátyás egy kevesebbszer kiemelt, bár mostanában egyre inkább előtérbe kerülő szempontot is említett: a mentális felkészültséget. Főleg az első néhány alkalommal egy új piacon a turnézás rengeteg fellépést jelent kis helyszíneken, és fel kell készülni arra, hogy ez nem lesz könnyű. A megpróbáltatások eredménye akár az is lehet, hogy feloszlik a zenekar, így Egervári szerint nem árt előre megbeszélni, hogy tényleg készen állnak-e erre. A zenészeknek a családjukkal is át kell beszélnie ugyanezt, persze más szempontból.

Arra a kérdésre, hogy mik azok a hibák, amit a legtöbben elkövetnek, a beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy az egyik az, ha elsietik az előadók a próbálkozást (például rengeteg pénzből bevállalnak egy fellépést mondjuk az SXSW-n, amiből aztán nem tudnak profitálni, mert ehhez még sok minden hiányzik), illetve ha nem jól választják meg a megcélzott piacot. Egervári Mátyás hangsúlyozta, hogy le kell tudni mondani a vágyainkról, vagyis nem oda kell menni, ahová megálmodtuk, hogy szeretnénk eljutni, hanem oda, ahol valódi esélyünk van arra, hogy megvessük a lábunkat. Tracy Redhead elmondta, hogy egy vizsgálatban megnézték, hogy milyen okokból mondtak le a zenekarok arról, hogy kilépjenek a piacukról, és azt találták, hogy a legtöbben az anyagi tényezőt említették: a zenei export jó esetben is csak több turné után tud nyereségessé válni, és sokan nem tudták finanszírozni az (Ausztrália esetében különösen magas) költségeket addig, amire ezt elérhették volna.

Sync: az információk megosztása közelebb hozza a szereplőket

A Europe In Synch szervezet egy egésznapos workshopot tartott, aminek tanulságait másnap foglalta össze Nis Bogvad és Markus Lynde, bemutatva a szervezetet is. Az EU Music Moves Europe programja által támogatott kezdeményezés célja, hogy a sync különféle szereplőit összehozza, hogy megismerjék egymást, azokat a problémákat, amikkel a többiek küzdenek, és így az információmegosztás által lebontsák az esetleges előítéleteket, növeljék a bizalmat a különféle szereplők között.

Például ezekből a beszélgetésekből derült ki, hogy míg a filmek világában egyre több a supervisor (bár több országban ez még mindig nincs így: nemcsak Magyarországon, de még a sokkal nagyobb Németországban is csak kevesen dolgoznak ebben szakmában), addig a reklámügynökségeknek sokszor csak nagyon kevés fogalmuk van a syncről. Nem értik pontosan a különféle jogok működését, félnek attól, hogy bajba kerülnek, ha valamit rosszul csinálnak stb. Az is kiderült a korábbi workshopokon, hogy a játékipar, miközben rengeteg zenét használ (hiszen nincsen videojáték zene nélkül), a sync többi területétől teljesen elkülönülten működik.

Fotó: BUSH / sinco

A zenészeknek azt javasolták, hogy ha szeretnék, hogy a dalaik filmekbe kerüljenek be, menjenek el egy forgatásra, ismerjék meg azt a (a zeneitől nagyon különböző) világot is. Fontos tudniuk azt is, hogy a végső döntést mindig a filmes oldal fogja meghozni, nekik az a dolguk, hogy erre készen álljanak – tudják a választ arra a kérdésre, hogy van-e hangminta egy adott számban (jóval egyszerűbb a jogosítás, ha nincs), tudják, hogy hol lehet megtalálni a wav fájlt stb.

Digitális terjesztés: szempontok a szolgáltató megválasztásához

Ivan Ivanov, a TuneCore több régióért, többek között Kelet-Európáért is felelős vezetője a digitális terjesztőket mutatta be (részletesen mi is írtunk erről a témáról itt). Szempontokat is adott a választáshoz. Szerinte a következőket kell megfontolni a megfelelő szolgáltató kiválasztásánál: nincs tökéletes terjesztő, mindenki hibázik; mindegyik terjesztő üzleti vállalkozás, és a döntéseiket elsősorban ez határozza meg; nem kell örökre elköteleznünk magunkat egy szolgáltatás mellett.

Mint mondta, elvben az is lehetséges, hogy a feltöltés után két nappal elérhető legyen a kiadvány, bár nem mindegyik platformnál (pl. a Spotify-nak kell két hét), de ő inkább azt javasolja, hogy a megjelenés előtt 3-4 héttel már töltsük fel a fájlokat. Így lesz idő a hibák kijavítására, és ami még fontosabb: ezt az időt promócióra lehet használni. Ivan Ivanov nem vitte túlzásba a saját cégének ajánlgatását, bár azért a nyáron bevezetett új árazási modelljüket részletesen ismertette.



Categories: Hírek

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.