Egyre inkább elege lesz a zeneiparnak a borzasztóan alacsony TikTok-jogdíjakból

„Azt hiszed, alacsonyak a stream jogdíjak? A TikTok-bevételek akár 500-szor is kisebbek lehetnek” – szól a Billboard cikkének bevezetője. A lappal több zeneipari szakember – menedzser, kiadóvezető stb. – is megosztott néhány adatot. Abban mind egyetértenek, hogy a számok borzasztóan alacsonyak.

Egy virális siker, aminek a zenéjét kb. félmillió videóban használták fel, amelyek összesítve milliárdos nagyságrendű nézettséget szedtek össze, kevesebb mint 5000 dollárt (2 millió forintot) hozott a zenésznek. Egymilliós összesített nézettség nagyjából 8 dollárt (3200 forintot) jelent egy független kiadó vezetője szerint – ugyanennyi kattintás a YouTube-on 500 és 2000 dollárt hozna az alkotónak (a nagy ingadozás azért van, mert a jogtulajdonos a reklámbevételből részesül).

Vannak kiadók, amelyek nem a nézettség alapján osztják tovább a TikToktól érkező pénzeket, hanem az alapján, hogy egy dal hány felhasználói videóba került bele. A Billboard erről a következő adatokat tudta meg: 60 ezer különböző, a dalt használó videó kb. 100 dollár (40 ezer forint), 80 ezer videó 350 dollár (140 ezer forint) bevételt jelent a zenész számára; de olyan is volt, akinek a dala 100 ezer videóba került be, és ezért 150 dollárt (60 ezer forintot) kapott.

Mint arról korábban részletesen írtunk, a TikTok nem bevételarányosan fizet a jogtulajdonosoknak, hanem egy adott időszakra egy előre kialkudott összegért szerez jogosultságot a katalógusok felhasználására. Az egyes kiadók, terjesztők külön-külön állapodnak meg a TikTokkal, és ezen túl abban is különféle eljárásokat követnek, hogy az érkező összegekből mennyit és hogyan adnak tovább a hozzájuk szerződött művészeknek.

A Bloomberg információi szerint a major kiadók az év eleje óta folyó tárgyalásokon azt próbálják elérni, hogy térjenek át arra a modellre, amiben a jogdíj a reklámbevétel egy meghatározott százaléka. (Ezek a bevételek tavaly 4 milliárd dollár körül voltak, idén várhatóan a 12 milliárdot is elérhetik.) A lap szerint a jelenlegi szerződések a következő néhány hónapban lejárnak, addig szeretnének ebben dűlőre jutni, lehetőleg elkerülve azt, hogy a nagy nyilvánosság előtt csatározzanak a felek.

Az egyik fő kérdés az, hogy egyáltalán minek kell tekinteni a TikTokot zenei szempontból: olyan szórakoztató platformnak, amelynek sikerében komoly szerepet játszott a zene, vagy promóciós platformnak. A cég zenei vezetője, Ole Obermann rendszeresen ez utóbbi mellett érvel. A Billboardnak adott nyilatkozatában is azt hangsúlyozta, hogy egy TikTok-siker komoly „anyagi és kreatív lehetőségeket” hoz az alkotónak, másrészt azt, hogy ők elsősorban nem zenei, hanem videós platform.

Ezek az érvek ismerősek lehetnek, nem hiába figyelmeztetett nemrég Lucian Grainge, a Universal Music Group vezetője arra, hogy nem szabad elkövetni ugyanazokat a hibákat, amiket az MTV-vel, YouTube-bal már elkövetett az iparág. „Mindig rengeteg érvet tudnak felhozni, hogy miért nem kellene fizetniük a művészeknek” – mondta.

Úgy tűnik, hogy az az érv is kezd veszíteni a meggyőző erejéből, hogy a TikTokon a rövid videókban felfedezett zenéket a felhasználók a Spotify-on hallgatják teljes terjedelmükben. A legfiatalabb generációban már vannak, akik zenehallgatásra is magát a TikTokot használják, ott állítanak össze maguknak playlistet a kedvenceikből.

Eközben egyre több hír, értesülés szól arról, hogy a TikTok audio stream szolgáltatását szeretné új piacokra is bevezetni. A jelenleg Resso névre hallgató szolgáltatást (ami feltehetően a jövőben TikTok Music lenne) egyelőre Indiában, Brazíliában és Indonéziában indították el.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .