Egyre inkább elege lesz a zeneiparnak a borzasztóan alacsony TikTok-jogdíjakból

“Azt hiszed, alacsonyak a stream jogdíjak? A TikTok-bevételek akár 500-szor is kisebbek lehetnek” – szól a Billboard cikkének bevezetője. A lappal több zeneipari szakember – menedzser, kiadóvezető stb. – is megosztott néhány adatot. Abban mind egyetértenek, hogy a számok borzasztóan alacsonyak.

Egy virális siker, aminek a zenéjét kb. félmillió videóban használták fel, amelyek összesítve milliárdos nagyságrendű nézettséget szedtek össze, kevesebb mint 5000 dollárt (2 millió forintot) hozott a zenésznek. Egymilliós összesített nézettség nagyjából 8 dollárt (3200 forintot) jelent egy független kiadó vezetője szerint – ugyanennyi kattintás a YouTube-on 500 és 2000 dollárt hozna az alkotónak (a nagy ingadozás azért van, mert a jogtulajdonos a reklámbevételből részesül).

Vannak kiadók, amelyek nem a nézettség alapján osztják tovább a TikToktól érkező pénzeket, hanem az alapján, hogy egy dal hány felhasználói videóba került bele. A Billboard erről a következő adatokat tudta meg: 60 ezer különböző, a dalt használó videó kb. 100 dollár (40 ezer forint), 80 ezer videó 350 dollár (140 ezer forint) bevételt jelent a zenész számára; de olyan is volt, akinek a dala 100 ezer videóba került be, és ezért 150 dollárt (60 ezer forintot) kapott.

Mint arról korábban részletesen írtunk, a TikTok nem bevételarányosan fizet a jogtulajdonosoknak, hanem egy adott időszakra egy előre kialkudott összegért szerez jogosultságot a katalógusok felhasználására. Az egyes kiadók, terjesztők külön-külön állapodnak meg a TikTokkal, és ezen túl abban is különféle eljárásokat követnek, hogy az érkező összegekből mennyit és hogyan adnak tovább a hozzájuk szerződött művészeknek.

A Bloomberg információi szerint a major kiadók az év eleje óta folyó tárgyalásokon azt próbálják elérni, hogy térjenek át arra a modellre, amiben a jogdíj a reklámbevétel egy meghatározott százaléka. (Ezek a bevételek tavaly 4 milliárd dollár körül voltak, idén várhatóan a 12 milliárdot is elérhetik.) A lap szerint a jelenlegi szerződések a következő néhány hónapban lejárnak, addig szeretnének ebben dűlőre jutni, lehetőleg elkerülve azt, hogy a nagy nyilvánosság előtt csatározzanak a felek.

Az egyik fő kérdés az, hogy egyáltalán minek kell tekinteni a TikTokot zenei szempontból: olyan szórakoztató platformnak, amelynek sikerében komoly szerepet játszott a zene, vagy promóciós platformnak. A cég zenei vezetője, Ole Obermann rendszeresen ez utóbbi mellett érvel. A Billboardnak adott nyilatkozatában is azt hangsúlyozta, hogy egy TikTok-siker komoly “anyagi és kreatív lehetőségeket” hoz az alkotónak, másrészt azt, hogy ők elsősorban nem zenei, hanem videós platform.

Ezek az érvek ismerősek lehetnek, nem hiába figyelmeztetett nemrég Lucian Grainge, a Universal Music Group vezetője arra, hogy nem szabad elkövetni ugyanazokat a hibákat, amiket az MTV-vel, YouTube-bal már elkövetett az iparág. “Mindig rengeteg érvet tudnak felhozni, hogy miért nem kellene fizetniük a művészeknek” – mondta.

Úgy tűnik, hogy az az érv is kezd veszíteni a meggyőző erejéből, hogy a TikTokon a rövid videókban felfedezett zenéket a felhasználók a Spotify-on hallgatják teljes terjedelmükben. A legfiatalabb generációban már vannak, akik zenehallgatásra is magát a TikTokot használják, ott állítanak össze maguknak playlistet a kedvenceikből.

Eközben egyre több hír, értesülés szól arról, hogy a TikTok audio stream szolgáltatását szeretné új piacokra is bevezetni. A jelenleg Resso névre hallgató szolgáltatást (ami feltehetően a jövőben TikTok Music lenne) egyelőre Indiában, Brazíliában és Indonéziában indították el.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading