A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) oldalán megjelent egy elemzés, ami a 2021-es online és rádiós zenefogyasztást összegzi és hasonlítja össze. (A teljes elemzés ebben a pdf-ben olvasható.)
A heti listák összegzésével készült éves toplisták azt mutatják, hogy a viszonylag kevés az átfedés az online legnépszerűbb és a rádiókban legtöbbet játszott dalok között (részletesen lásd lejjebb). Vagyis, ahogy az elemzés fogalmaz, „a rádiós toplistákon inkább az figyelhető meg, hogy mit hallgattatnak az emberekkel, míg az online platformokon az, hogy mit hallgatnak szívesen a befogadók.”
Ennek több oka is van: egyrészt bizonyos dalokat nem játszhatnak a rádiók „törvényi megkötések” miatt (vagyis a szövegekben hallható káromkodások stb.) miatt. Más a platformok célközönsége is: „a magyar lakosok egy jelentős csoportja (főleg a fiatalok) egyre inkább távol marad a rádiók kínálta kötött műsorrendtől. A Spotify, a YouTube és megannyi online tartalomszolgáltató platformján saját maguk látják el a műsorszerkesztők szerepét, hosszú éveken át finomított algoritmusok segítik őket a zeneszámok kiválasztásában.” Ezzel szemben a rádiókban hallhatók olyan dalok is, amelyek „vagy az idősebb, az online platformokon zenét nem hallgató közönségnek szólnak, vagy pedig egyéb, kisebb csoportoknak – például az oldies szerelmeseinek”.
Végül az NMHH arról is ír, hogy bár „a rádiók annak érdekében, hogy a hallgatók igényeit minél inkább kiszolgálják, megpróbálják követni a zenei ízlések preferenciáinak változásait, azaz az igazán népszerű slágerek műsorra tűzésére törekszenek”, főleg a kisebb rádióknak nincsenek forrásai, hogy „folyamatos kutatásokat végezzenek hallgatóik körében”, és lehet, hogy a szerkesztők figyelmét elkerüli egy-egy népszerű dal, illetve „fel nem ismerve a hallgatók kedvenceiben történő változásokat, túlságosan sokáig tartanak műsoron egyes dalokat”.
A YouTube-on 2021-ben a legnépszerűbb előadók a következők voltak; zárójelben a rádiós helyezésük látható, amit 127 rádió adása alapján állapítottak meg, a hallgatottsággal nem súlyozva:
- G.w.M. (3 770)
- Burai (33)
- T. Dany (2 972)
- L.L. Junior (3 172)
- Majka (69)
2021 legnépszerűbb dalai a YouTube-on, zárójelben a rádiós helyezéssel:
- Nemazalány & Sofi: Üres Szívek (756)
- Azahriah & Desh: Mind1 (140)
- Tóth Andi: Néztek (9 714)
- ByeAlex és a Slepp X Hiro: Hullik (173)
- Azahriah & Desh: RÉT (1 423)
A Spotify és a rádiók toplistái között kicsit nagyobb az átfedés. A platformon a legnépszerűbb magyar előadók 2021-ben:
- Azahriah & Desh (226)
- Follow The Flow (4)
- Bruno X Spacc (441)
- Bagossy Brothers Company (10)
- ALEE (7 345)
A másik oldalról nézve az elemzés megállapítja, hogy „a rádiós műsorszerkesztők kedvencei közül sokakat alig hallgatnak online. A rádiókban például toronymagasan vezető Rúzsa Magdolna a Spotify-os 200-as toplistára egyetlen számmal került fel, amelyet a Halott Pénzzel adott elő (Szeretni, akit nem lehet) – e szerzeménnyel éppen átlépte a milliós lejátszást. Ákos, Kowalsky Meg A Vega, Magna Cum Laude, Honeybeast, Margaret Island, Hooligans, Berkes Olivér, Caramel, Bon Bon, Kállay Saunders András, New Level Empire, Soulwave, Zséda vagy Zanzibár mind olyan zenészek, akik a rádiós top20-ban végeztek, a Spotify-on azonban minimális sikereket értek el, ha egyáltalán elértek bármekkorát is.”
Categories: Hírek
Leave a Reply