Minden korábbinál több zenét hallgatunk minden korábbinál több platformon

Megjelent az IFPI a zenehallgatási szokásokat bemutató, 2022-es éves jelentése. A 22 országban végzett, 44 ezer fős reprezentatív felmérés eredménye az, hogy az emberek globálisan minden korábbinál több időt töltenek zenehallgatással: heti átlag 20,1 órát, ami több mint a 2021-es eredmény (18,4 óra).

Szintén minden korábbinál többféle csatornán jut el hozzánk a zene. Az emberek átlagban hat különböző platformot használnak, és háromnegyedük egyetért azzal az állítással, hogy ez több a korábbinál (az idősebbek még ennél is inkább tisztában vannak ezzel).

Tanulságos az, hogy mik a legtöbb ember által használt csatornák, illetve milyen a zenehallgatással eltöltött idő megoszlása. A megkérdezettek 82%-a szokott videómegosztón zenét hallgatni, 74%-uk audio stream oldalon; ezután következik a rádió 71%-kal, amihez már majdnem felzárkózott a rövid videó: az emberek 68%-a szokott ebben a formában zenét hallgatni. Az ötödik helyen található a közösségi média, 49%-kal.

Forrás: IFPI

Az emberek 46%-a fizet audio stream szolgáltatásért. Jól látható, hogy ők a maradék 54%-nál elkötelezettebbek rajongók. Ez magyarázza azt, hogy a zenehallgatással töltött idő megoszlásában már nem a videó-, hanem az audio stream vezet (az idő 24%-a, illetve 19%-a). Érdekes, hogy a reklámokkal megszakított zenehallgatás a stream szolgáltatók ingyenes változatával meglehetősen hátul van a sorban: megelőzi a rádió (17%) és a saját, megvásárolt zene (10%) is. Szintén csak a zenehallgatási idő 8%-áért felelősek a rövid videók, vagyis ezeknél is nagy az eltérés a használók nagy száma és az itt eltöltött idő között.

Az audio stream előfizetések legfontosabb oka a kutatás szerint a reklámok elkerülése; ezután jött az a válaszok között az, hogy „így azt és akkor hallgatok, amit és amikor akarok”, a harmadik legfontosabb volt a hozzáférés sokmillió dalhoz. Miközben az elmúlt években rendkívül sok szó esett a nagy stream platformok playlistjeiről (és viszonylag új fejlemény, hogy már többen azt mondják: még egy jó playlist-elhelyezés sem garancia a befutásra), az IFPI felmérése szerint ennél fontosabb az előfizetők számára az, hogy ők válogassák meg a zenét, amit hallgatnak. 56%-uk szokott heti több mint egyszer egy meghatározott dalra rákeresni, 50%-uk egy meghatározott előadóra; 53% heti többször is hallgatja a saját maga által összeállított playlisteket.

Szerepel egy adat a rövid videók és a zene kapcsolatáról: az ezekkel töltött idő 63%-ában „központi jelentőségű” a zene. Ennek a háttere – amiről az IFPI jelentése nem szól ugyan, de bizonyára ez okolja a kiemelést -, hogy a TikTokkal folytatott tárgyalások, illetve a zeneipar szerint „borzalmasan alacsony” jogdíjak körüli viták hátterében ott van az a kérdés, hogy egy videós platformról van-e szó (mint a TikTok hangsúlyozza), vagy az elképesztő siker egyik fő összetevője a zene (amit a jogtulajdonosok hangsúlyoznak). A rádióhallgatásban is központi jelentőségű a zene: 73% mondta, hogy főként emiatt hallgat rádiót.

A fizikai vásárlások mértékére és okaira is kíváncsi volt az IFPI. A megkérdezettek 12%-a vásárolt CD-t az elmúlt egy hónapban, 8%-uk pedig vinylt. Utóbbira a a legfontosabb ok, hogy „szeretem fizikailag birtokolni a zenét” (49% mondta), ezután következik a vizuális élmény és a vinylhallgatás „rituáléja”. A vinylvásárlók negyede mondta, hogy legalábbis az egyik oka erre az, hogy támogassa a zenészeket.

Szokás szerint a jogosítatlan zenékről is szó esik. A megkérdezettek 30%-a vallotta be, hogy „illegális vagy jogosítatlan módon” is jutott zenéhez. 27%-uk használ stream ripping szolgáltatást, 17%-uk jogosítatlan mobil appot.

Röviden említi a jelentés azt is, hogy az emberek testi és lelki egészsége szempontjából is milyen fontos a zene. 69% mondta azt, hogy a lelki egészségében fontos szerepet játszik a zenehallgatás; ennél is fontosabb a zene az stream előfizetőknek (76%), a nőknek (72%) és az Y generációnak (70%). (Kicsit más kérdésekkel, de hasonló arányok jöttek ki az Artisjus 2021-es felmérésében is.) A testedzésnek is gyakori aláfestője a zene; ezen belül leginkább a futáshoz (88%), jógázáshoz (83%) és a biciklizéshez (73%) kapcsolódik.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .