Az Artisjus lehetőséget biztosít a szerzőknek arra, hogy ezentúl önmaguk is lejelenthessék, ha tévéreklámhoz használták fel dalaikat. A szerzők így akkor is hozzájuthatnak az őket illető jogdíjhoz, ha a televíziócsatorna nem küldött arra nézve adatot, hogy milyen zene hangzott el a reklámban, az Artisjus pedig pontosabb adatok alapján végezheti el a televíziós jogdíjak felosztását. A 2024-ben futó reklámok lejelentési határideje a SZIR-ben: 2025. január 31.
A 60 másodpercnél nem hosszabb reklámszpotok játszási és produkciós és adatait az Artisjus a tevés nézettség- és közönségmérésben élen járó Nielsentől szerzi be, és tölti fel a Szerzői Információs Rendszerbe (SZIR). Az Artisjus online rendszerében az aktuálisan műsoron lévő reklámok listájából választhatják ki a szerzők azokat, amelyekben a zenéjük szól. A 2024-ben az Artisjus által feldolgozott tévécsatornákon futó reklámok már most kikereshetők, a bennük felcsendülő dalok adatai megadhatók 2025. január 31-ig.
A közös jogkezelők nemzetközi szövetsége, a CISAC is fontos lépéseket tett a közelmúltban azért, hogy a televíziós reklámzenék szerzőségi adatai globálisan beazonosíthatók legyenek. Az Artisjus az új SZIR-modullal a CISAC ajánlásait követi.
Kiknek van lehetősége reklámzenei adatokat megadni a SZIR-ben?
A reklámszpotok zenefelállításának elkészítéséhez a szerzők, a szerzőket képviselő zeneműkiadók, és elhunyt szerzők esetében a jogutódaik adhatnak meg adatokat.
Hogyan történik a reklámok és a zeneművek beazonosítása, összekapcsolása?
A szerzők a tévében futó reklámszpotok között kereshetnek – termék, márkanév, ügynökségnév, reklámcím vagy egyéb jellemzők alapján, és a reklámokhoz köthetik hozzá a már korábban az Artisjushoz bejelentett műveiket.
Hol érhető el ez az új modul a SZIR-ben?
Az Artisjus online rendszerébe belépve a Művek menü » Televíziós reklámfilmek menüpontjában. Bemutatóvideónk:
Mikor lesznek kifizetve a televíziós reklámok utáni jogdíjak?
A többi televíziós funkcionális elhangzás jogdíjaival együtt, a „májusi nagyfelosztás” keretében.
Fontos, hogy a kifejezetten egy adott reklámfilmhez írt, megrendelésre született műre a közös jogkezelés nem terjed ki (Szjt. 63. §).