Mint arról nemrég itt írtunk, Taylor Swift csapata és a Live Nation dolgozta ki azt a rendszert, ami az előzetesen regisztráló, „hitelesített rajongóknak” elsőbbséget biztosít egy-egy nagy turné jegyvásárlására. Az énekesnő új, Eras címre hallgató turnéjára minden korábbinál nagyobb volt az érdeklődés; akkora, hogy a Live Nation tulajdonában álló Ticketmaster oldala nem is bírta a terhelést. Emiatt többen, akik azt hitték, hogy tudnak jegyet vásárolni kedvencük rég várt koncertjére, végül elestek ettől a lehetőségtől.
A felháborodás nyomán Taylor Swift azt nyilatkozta, hogy „gyötrelmes” volt néznie, ami történik a rajongóival, főleg úgy, hogy nem tudott ellene tenni semmit. Mint mondta, a Ticketmaster többször is biztosította őt, hogy bírni fogják a terhelést.
A Ticketmaster bocsánatot kért a történtek miatt. Közleményükben azt írják, hogy az előre meghirdetett időpontban nemcsak az a másfél millió rajongó próbált belépni, aki kódot kapott a jegyvásárláshoz, hanem mások is, valamint „támadó botok”. Ez 3,5 milliárd oldalletöltési kérelmet eredményezett, ami a korábbi terhelési csúcs négyszerese volt. Végső soron azt írják, hogy a belépni szándékozók 15%-a tapasztalt problémákat, ami persze „15%-kal több az elfogadhatónál”.
Túl az egyedi eseten a nagy kérdés az, hogy a Ticketmaster monopóliumhelyzetben van-e az amerikai piacon. Közleményükben azt írják, hogy „a legnagyobb helyszínek és sztárok fordulnak hozzánk, mert a miénk a legjobb jegyeladó technológia a világon – ami nem jelenti azt, hogy tökéletesek vagyunk.” Ugyanakkor az Eras turnét szervező AEG Presents közleményében arról írt, hogy „a turnéhelyszínek túlnyomó részének exkluzív szerződése van a Ticketmasterrel, ami azt jelenti, hogy muszáj az ő rendszerüket használni. Nem volt más választásunk.”
A botrány ahhoz vezetett, hogy az amerikai szenátus versenyjogi bizottsága meghallgatást fog tartani a Ticketmaster piaci helyzetéről. A bizottság vezetője, Amy Klobuchar szenátor azt nyilatkozta, hogy „a magas kezelési díjak, az oldalletöltési problémák, a meghiúsult eladások mind azt mutatják, hogy a Ticketmaster domináns piaci pozíciója miatt nem kényszerül arra, hogy fejlessze és megújítsa a szolgáltatásait.”
A Live Nation és a Ticketmaster 2010-ben egyesült, és ez már akkor komoly versenyjogi kérdéseket vetett fel. Ezért a Ticketmaster működését egy tízévente megújítandó jogi kötelezettségvállalás szabályozza. Vannak azonban olyanok – köztük az említett Amy Klobuchar szenátor -, akik szerint ha szabálytalanságokat tárnak fel a cég működésében, akkor a Live Nation Entertainmentet több cégre kellene szétválasztani.
Érdekesség egyébként, hogy a Ticketmaster közleménye szerint ahhoz, hogy minden érdeklődő be tudjon jutni Taylor Swift egy koncertjére, az énekesnőnek 900 stadionkoncertet kellene tartania, vagyis két és fél éven át minden este fel kellene lépnie.
Categories: Hírek
Leave a Reply