Sokféleképpen segít a feltörekvő világzenei előadóknak az első, magyarok által vezetett EU-s platform

Az UPBEAT az első olyan nagy EU-s projekt, amelynek a vezetője egy magyar cég, a Hangvető. A 13 showcase fesztivált összefogó platform működéséről Sőrés András projektvezető mondott el részleteket a Dal+Szerzőnek.

Az UPBEAT fő célja a feltörekvő előadók támogatása, és ennek eszközét a showcase fesztiválok jelentik. A platform támogatásával a fesztiválok olyan lehetőségeket tudnak biztosítani az előadóknak, amelyekre egyébként nem volna lehetőségük.

Az UPBEAT támogatja a feltörekvők előadók felléptetését; a támogatás tagonként jár, ami azért fontos, mert sokszor a feltörekvő előadók anyagi okokból csak csökkentett létszámmal tudnak elutazni egy showcase-re, és ez a megoldás ezen segít – mondta Sőrés András. Emellett anyagilag segíti a platform azt, hogy a showcase-ek videókat készítsenek a fellépésekről, amiket aztán az előadók rendelkezésére bocsátanak, így azok tudják később használni a promócióban, kiajánlókban. Támogatják azt is, ha a fesztiválok kollaborációkat hoznak össze a feltörekvő és ismertebb előadók között.

A nemzetközi delegáltak utaztatását is segíti az UPBEAT, amennyiben vállalják, hogy a platformhoz tartozó feltörekvő zenekaroknak visszajelzést adnak a koncertjükről. Amennyiben a fellépés után12 hónapon belül lekötnek valakit egy fellépésre a saját rendezvényükön, ezt további támogatás segíti.

A projekt harmadik fő pillére a mentorálás, speed meetingek szervezése, illetve olyan tréningek támogatása, amelyek az előadóknak segítenek abban, hogy hogyan “adják el magukat”, vagyis pl. hogyan készüljenek fel egy showcase-fellépésre (a műsor összeállításától olyan tanácsokig, hogy pl. ma már nem érdemes CD-t vinni magukkal).

Az UPBEAT negyedik pillére a fenntarthatóság előmozdítása. Ez jelenti egyrészt a környezetvédelmi fenntarthatóságot elősegítő megoldások összegyűjtését és terjesztését, másrészt egyfajta “fair trade kódex” kidolgozását, amibe beletartoznak olyasmik, hogy hogyan kell kifizetni az előadókat és az őket segítő csapat tagjait – magyarázta Sőrés András.

Az Európai Uniótól három évre támogatást elnyerő UPBEAT első körben a showcase fesztiválokkal van kapcsolatban, de a projekt második felére elkészül majd egy olyan digitális platform, ahol a feltörekvő előadók közvetlenül kapcsolódhatnak az UPBEAT-hez is. Egyébként dolgozni fognak azon is, hogy egységesítsék a tagfesztiválok jelentkezési folyamatát, hiszen jelenleg mindegyik showcase egy kicsit mást kér az előadóktól.

A program a Kreatív Európa programban résztvevő országok zenekarait tudja támogatni; ez az EU-tagországok mellett többek között Ukrajnát, Izlandot, Észak-Macedóniát, Szerbiát stb. jelenti. Azt, hogy ki számít feltörekvő előadónak, pontos kritériumok rögzítik, csakúgy, mint azt, hogy milyen szakmai múlt stb. szükséges ahhoz, hogy egy nemzetközi delegált utaztatása támogatható legyen.

Az UPBEAT-ben résztvevő showcase-ek a következők: Budapest Ritmo (Magyarország), PIN Music Conference (Észak-Macedónia), WOMEX, World Music Festival Bratislava (Szlovákia), FolkEst (Olaszország), Czech Music Crossroads (Csehország), A to Jazz Festival (Bulgária), Tallinn Music Week (Észtország), Hide and Seek Festival (Belgium), Méra Világzenei Csűrfesztivál (Románia), Pannonica Folk (Lengyelország) és Waves Vienna (Ausztria). Hamarosan egy 14. showcase is csatlakozik majd.

A Hangvető nemzetközi tapasztalatai jól ismertek. Nemcsak két WOMEX megszervezése is fűződik a nevükhöz (Budapesten illetve online), hanem például a balkáni világzenei piac fejlesztését célzó MOST Music projektben vezetőként vesznek részt.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading