„Bármi történik veled, arra van egy Taylor Swift-dal” – ez a TikTok-siker titka

Taylor Swift sikeréről már sokszor megállapították, hogy az egyik titka az, hogy nagyon jól tudnak azonosulni a szövegeivel a rajongók. Ahogy a Chartmetric adatelemző cég blogján megjelent cikk írja, dalai tele vannak „nagyon specifikus életrajzi részletekkel, történetekkel”, amik éppen hogy lehetővé teszik azt, hogy bárki belehelyezkedhessen a szövegbe. (A cikk nem írja, de egy másik következmény az, hogy rengetegen próbálják felfejteni, hogy melyik sor milyen valós emberre, eseményre utal). Ahogy a Bejeweled című számára egy virálissá lett koreográfiát kitaláló TikTok-videós fogalmazott, „bármi történik veled, arra van egy Taylor Swift-dal”.

Ez a kapcsolódás már a korábban létező közösségi oldalakon is jól működött, ám a Chartmetric szerzője szerint azonban a TikTok „különösen alkalmas Swift zenéjének promótálására”, hiszen „a dalait az önkifejezés hajtja”, csakúgy, mint a platformot. Ahogy a TikTok azt érezteti a felhasználóival-videósaival, hogy itt „ők a főszereplők”, úgy Swift is magát helyezi a dalainak középpontjába. Sokakat foglalkoztató témái, frappáns megfogalmazásai azt ösztönzik, hogy minél többen felhasználják a dalait a maguk videójában. Ahogy a cikk fogalmaz, ezáltal „a rajongók úgy érezhetik, hogy egy szélesebb beszélgetés részeseivé lesznek, ahelyett, hogy csak úgy belekiabálnák a közönyös nagyvilágba, hogy ők rajongók.”

A Midnights című album a TikTokon legsikeresebb dala, az Anti-Hero több mint egymillió videóban szerepelt (ehhez hivatalos „kihívás” is tartozott, amit az énekesnő amúgy a rivális platformon, a YouTube Shortson indított el). Ennek a szövege arról szól, hogy mindenkinek – igen, még a híres embereknek is! – megvan a maga gyengesége, ami zavarja őt. Ennek bemutatása a sebezhetőségről szóló általános diskurzusba illeszkedik bele, ugyanakkor a videók – és a hivatalos klip – könnyedsége „olyan keretet nyújt, amiben könnyebb ezt a problémát feldolgozni” – írja a Chartmetric.

A Midnights sikeres dalai között volt még olyan, ami „a függetlenségem ünneplése” és az „olykor-olykor rossz fát teszek a tűzre” témával ért el sikert. Külön kategóriának nevezhetjük azokat a dalokat, amelyek olyan specifikus tevékenységről szólnak, amit könnyű egy elterjedt videós formátumhoz kapcsolni. A Vigilante Shit című számban például elhangzik az, hogy „olyan élesre húzom a macskaszem sminkemet, hogy ölni lehet vele” – ez a szám 63 ezer videóba került be, a többségük a jól ismert sminkelős formát követi.

Természetesen a zene szerepe sem elhanyagolható, főleg az, hogy Taylor Swift dallamvezetése „kínálja magát a táncos videókhoz”. A Midnights halkabb, líraibb és befelé forduló számai viszont a többihez képest kisebb sikert értek el a többihez képest, bár ez is azt jelenti, hogy tízezernél több videóba azért bekerültek.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.