A zeneipari vezetők mindössze 14%-a nő, de vannak biztató jelek

A nők zeneipari jelenlétéről, reprezentációjáról szólt egy beszélgetés a londoni NY:LON Connect konferencián, amiről a Music Ally részletes beszámolót közölt.

Andreea Gleeson, a TuneCore vezérigazgatója arról beszélt, hogy egy kutatás szerint a zeneipari vezetők mindössze 14%-a nő. Alacsonyabb beosztásban már jobb az arány, de ez csak akkor vezet a jövőben a felsővezetésben is változásokhoz, ha az előmenetelük nem ütközik akadályokba. A mentorálás és a női példaképek a legfontosabbak – mondta, összhangban a TuneCore által megrendelt, 2022-ben publikált nagy kutatás eredményeivel, amit részletesen itt ismertettünk.

Aggasztó, hogy soha olyan sok nő nem hagyta el az iparágat, mint most, sokkal magasabb náluk a pályaelhagyók aránya, mint a férfiaknál – mondta Gleeson, aki szerint a rugalmasság és a proaktív menedzsment orvosolhatja ezt a problémát.

Beszélt arról, hogy a TuneCore-nál 40% lett a nők aránya; ugyanakkor hangsúlyozta, hogy amikor felvesznek valakit, akkor csak az számít, hogy ki a legalkalmasabb az adott munkára. Így az arányosabb reprezentáció kiindulópontja, hogy biztosítsuk, hogy a jelentkezők között legyenek nők (és más kisebbségek képviselői), ami persze lelassíthatja a munkaerő keresését, de „ez egy olyan döntés, amit meg kell hozni”. A TuneCore emellett évente felülvizsgálja a fizetéseket, és ha azt találják, hogy ugyanabban a pozícióban egy nő kevesebbet keres, mint egy férfi, akkor az előbbi fizetését megfelelően megemelik. A szülőknek kedvez az, hogy péntekenként délután 1-ig tart a munkaidő.

Andreea Gleeson előadása után egy kerek-asztalbeszélgetés a Keychange nevű, 2017-ben alapított kezdeményezés körül forgott. Ennek fő célkitűzése az arányos reprezentáció mind a színpadon, mind a háttériparban. A problémák felmérése, megoldási javaslatok kidolgozása mellett mentorálási programokat is indítanak, támogatnak.

Francine Gorman, a Keychange projektmenedzsere azt hangsúlyozta, hogy nagyon fontos, hogy a zeneiparban kiemelt beszédtémává vált a nemi reprezentáció kérdése. Valódi változást persze csak hosszú távon lehet elérni, hiszen „nem az az elvárás, hogy a zeneipari cégek kirúgják az alkalmazottaik negyedét, és csak nőket vegyenek fel a helyükre” – de azért az is fontos, hogy célként kitűzték az 50%-os reprezentációt, mert szükség van egyszerű, könnyen kommunikálható üzenetekre.

A Liverpool Sound City ügyvezetője, Becky Ayres bevallotta, hogy korábban neki magának sem tűnt fel, hogy milyen erős a férfidominancia a fesztiválok line-upjaiban. Szerinte ma már nemcsak a szervezők egy része, hanem a közönség is tudatos ebben a kérdésben. Az, hogy egyes, az arányosabb reprezentáció mellett elkötelezett fesztiválok kifejezetten keresik a női előadókat, szerinte ahhoz vezetett, hogy egyes ügynökségek megpróbálták emelni az általuk képviselt nők gázsiját. „Az fontos, hogy a nők megkapják azt a fizetséget, ami megilleti őket, de az már nem, ha az iparág ebből megpróbál ilyen módon előnyt kovácsolni” – mondta Becky Ayres. De összességében pozitívnak látja a képet; szerinte a legnagyobb kihívás most az, hogy a technikaibb jellegű munkákban is kellő számban megjelenjenek a nők.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .