Mint arról részletesen itt írtunk, a Universal Music Group vezetője, Lucian Grainge az év elején dobta be, hogy új, „művészközpontú” jogdíjfelosztási módszert fognak kidolgozni, mert a jelenlegi rendszerben „a jó zene belefullad a zajba”, a szolgáltatókat elárasztották a „sokszor még zenének is alig nevezhető”, 31 másodperces számok.
Most kiderült, hogy ebben a Tidal lesz a Universal partnere. A sajtóközlemény úgy fogalmaz, hogy a két cég „együtt fogja megvizsgálni, hogyan tudnának a rajongók elkötelezettségét felhasználva a digitális platformok nagyobb kereskedelmi értéket elérni minden művész számára. A kutatás ki fog terjedni arra, hogy a különböző gazdasági modellek hogyan tudják növelni az előfizetők számát; hozzájárulni ahhoz, hogy a platformok megtartsák a felhasználóikat; hogyan lehet jobban monetizálni a rajongást úgy, hogy az a művészek és a szélesebb zenei közösség hasznára váljon”.
A Financial Times meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt írja, hogy más szolgáltatókkal is tárgyal a Universal. A Spotify gazdasági vezetője azt nyilatkozta a lapnak, hogy ők „mindenre nyitottak, ami az egész iparág számára kedvező”; a változtatásokról nem dönthetnek egyedül, hanem az egész iparágnak, „az előadók, szerzők és jogtulajdonosok” összességének együtt kell támogatnia a döntéseket.
A Financial Times szintén név nélküli forrásokra támaszkodva azt írja, hogy a Universal első célja a hamis hallgatásokat generáló botok elleni fellépés lesz. A lap ismertet néhány ötletet is, amik hatásait feltehetően megvizsgálják majd. Ilyen például az, hogy jutalmazni kellene valahogy az előfizetőket bevonzó és a platformon tartó zenék jogtulajdonosait. Például a bevételek egy részét elkülönítenék arra, hogy abból „bónuszt” kapjanak az új felhasználók által kivételesen sokat hallgatott szerzők-előadók. Felmerült az is, hogy mérni kellene (és talán anyagilag is jutalmazni) a platformon kívüli rajongói aktivitást, pl. a dalok megosztását a közösségi oldalakon. A lap szerint előkerült a 31 másodperces számok „betiltása” is.
Felmerült az az ötlet is, hogy az előfizetési csomagok között szerepeljen egy olyan, ami a legnagyobb rajongóknak szól, akik plusz pénzért extra tartalmakat kapnának. A Financial Times szerint a Universal számol azzal, hogy a különböző szolgáltatóknál különböző modellek működnek majd.
A Billboard is írt egy hosszabb cikket a témáról. Ennek szerzője arról is spekulál, hogy a jelenlegi rendszer alternatívájaként leggyakrabban ajánlott felhasználó-központú felosztással mi a problémája a Universalnak. Miközben ennek lennének nyertesei – mint a Soundcloud adatait elemző tanulmány megállapította, elsősorban azok, akiknek sok az elkötelezett rajongója -, vannak vesztesei is, elsősorban a legnagyobb sztárok, illetve egy tanulmány szerint az R&B és a hiphop előadói rosszabbul járnának, mint a niche műfajok képviselői. (A Universal erre kifejezetten nem hivatkozott, de feltűnő, hogy gyakran szerepel a közleményeikben az, hogy az új felosztási módszernek „mindenfajta művész számára” előnyösnek kell lennie.)
A Billboard említ néhány olyan ötletet, amik forognak a zeneiparban (arra vonatkozó értesülések nélkül, hogy ezeket ténylegesen vizsgálná-e a Universal). Így például többen felvetették, hogy a passzív háttérzene-hallgatáshoz (pl. egy playlist elindítása után érkező számok) képest többet kellene, hogy érjen, amikor a hallgató szándékoltan az adott zenét választotta (pl. rákeresett). Általánosabban fogalmazva a rajongói elkötelezettség valamiképpen megjelenhetne a jogdíjban is, mint ahogy már most is vannak modellek, amelyek másként kezelik az ingyenes hallgatás utáni reklámbevételt és az előfizetési díjat.
A Tidal egyébként 2021-ben vezette azt be, hogy a legdrágább, HiFi Plus csomagot használó előfizetők havi díjának egy részét, nagyjából 10%-át közvetlenül annak fizetik, akit az adott előfizető abban a hónapban a legtöbbet hallgatott. Ezt a kísérletet most félreteszik a Universallal való közös munka kedvéért. Arról nincs nyilvános adat, hogy hány előfizetőjük van; a MiDIA piackutató becslése szerint a Tidal kevesebb mint 2%-os részesedéssel bír a globális (vagyis pl. Kínát is magában foglaló) előfizetői piacon.
Categories: Hírek
Leave a Reply