A Universal és a Tidal együtt vizsgálja, hogyan kellene megváltoztatni a stream jogdíjfelosztási módszerét

Mint arról részletesen itt írtunk, a Universal Music Group vezetője, Lucian Grainge az év elején dobta be, hogy új, “művészközpontú” jogdíjfelosztási módszert fognak kidolgozni, mert a jelenlegi rendszerben “a jó zene belefullad a zajba”, a szolgáltatókat elárasztották a “sokszor még zenének is alig nevezhető”, 31 másodperces számok.

Most kiderült, hogy ebben a Tidal lesz a Universal partnere. A sajtóközlemény úgy fogalmaz, hogy a két cég “együtt fogja megvizsgálni, hogyan tudnának a rajongók elkötelezettségét felhasználva a digitális platformok nagyobb kereskedelmi értéket elérni minden művész számára. A kutatás ki fog terjedni arra, hogy a különböző gazdasági modellek hogyan tudják növelni az előfizetők számát; hozzájárulni ahhoz, hogy a platformok megtartsák a felhasználóikat; hogyan lehet jobban monetizálni a rajongást úgy, hogy az a művészek és a szélesebb zenei közösség hasznára váljon”.

A Financial Times meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt írja, hogy más szolgáltatókkal is tárgyal a Universal. A Spotify gazdasági vezetője azt nyilatkozta a lapnak, hogy ők “mindenre nyitottak, ami az egész iparág számára kedvező”; a változtatásokról nem dönthetnek egyedül, hanem az egész iparágnak, “az előadók, szerzők és jogtulajdonosok” összességének együtt kell támogatnia a döntéseket.

A Financial Times szintén név nélküli forrásokra támaszkodva azt írja, hogy a Universal első célja a hamis hallgatásokat generáló botok elleni fellépés lesz. A lap ismertet néhány ötletet is, amik hatásait feltehetően megvizsgálják majd. Ilyen például az, hogy jutalmazni kellene valahogy az előfizetőket bevonzó és a platformon tartó zenék jogtulajdonosait. Például a bevételek egy részét elkülönítenék arra, hogy abból “bónuszt” kapjanak az új felhasználók által kivételesen sokat hallgatott szerzők-előadók. Felmerült az is, hogy mérni kellene (és talán anyagilag is jutalmazni) a platformon kívüli rajongói aktivitást, pl. a dalok megosztását a közösségi oldalakon. A lap szerint előkerült a 31 másodperces számok “betiltása” is.

Felmerült az az ötlet is, hogy az előfizetési csomagok között szerepeljen egy olyan, ami a legnagyobb rajongóknak szól, akik plusz pénzért extra tartalmakat kapnának. A Financial Times szerint a Universal számol azzal, hogy a különböző szolgáltatóknál különböző modellek működnek majd.

A Billboard is írt egy hosszabb cikket a témáról. Ennek szerzője arról is spekulál, hogy a jelenlegi rendszer alternatívájaként leggyakrabban ajánlott felhasználó-központú felosztással mi a problémája a Universalnak. Miközben ennek lennének nyertesei – mint a Soundcloud adatait elemző tanulmány megállapította, elsősorban azok, akiknek sok az elkötelezett rajongója -, vannak vesztesei is, elsősorban a legnagyobb sztárok, illetve egy tanulmány szerint az R&B és a hiphop előadói rosszabbul járnának, mint a niche műfajok képviselői. (A Universal erre kifejezetten nem hivatkozott, de feltűnő, hogy gyakran szerepel a közleményeikben az, hogy az új felosztási módszernek “mindenfajta művész számára” előnyösnek kell lennie.)

A Billboard említ néhány olyan ötletet, amik forognak a zeneiparban (arra vonatkozó értesülések nélkül, hogy ezeket ténylegesen vizsgálná-e a Universal). Így például többen felvetették, hogy a passzív háttérzene-hallgatáshoz (pl. egy playlist elindítása után érkező számok) képest többet kellene, hogy érjen, amikor a hallgató szándékoltan az adott zenét választotta (pl. rákeresett). Általánosabban fogalmazva a rajongói elkötelezettség valamiképpen megjelenhetne a jogdíjban is, mint ahogy már most is vannak modellek, amelyek másként kezelik az ingyenes hallgatás utáni reklámbevételt és az előfizetési díjat.

A Tidal egyébként 2021-ben vezette azt be, hogy a legdrágább, HiFi Plus csomagot használó előfizetők havi díjának egy részét, nagyjából 10%-át közvetlenül annak fizetik, akit az adott előfizető abban a hónapban a legtöbbet hallgatott. Ezt a kísérletet most félreteszik a Universallal való közös munka kedvéért. Arról nincs nyilvános adat, hogy hány előfizetőjük van; a MiDIA piackutató becslése szerint a Tidal kevesebb mint 2%-os részesedéssel bír a globális (vagyis pl. Kínát is magában foglaló) előfizetői piacon.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading