Terapeutaként teremt biztonságos környezetet az első Az év dalszerzője Grammy-díj nyertese

2022 nyarán jelentették be, hogy létrehoznak egy új Grammy kategóriát Az év dalszerzőjének. Ez a díj azoknak szól, akik elsősorban másoknak írnak dalokat, és nem egyetlen szerzemény után jár, hanem a széles körű munkásságot ismerik el vele. (A nevezés egyik feltétele, hogy az adott évben a szerzőnek legalább öt olyan dala jelenjen meg, amiben sem előadóként, sem producerként nem szerepelt.)

Az első ilyen díjat Tobias Jesso Jr. vehette át. Ő előadóként indult, 2015-ben Goon címmel megjelent egy albuma, ami komoly kritikai sikert aratott érzelmes balladáival, amiken sokan a hetvenes évek énekes-dalszerzőinek hatását érezték. Azonban, mint – még a Grammy-díjkiosztó előtt – a PBS-nek elmondta, nagyon szorongott, nem érezte magát jól a színpadon, viszont „mindig is tudtam, hogy dalokat akarok írni”.

A lemezt szerette Adele is, így érkezett a megkeresés, hogy a harmadik lemezére készülő, de alkotói válsággal küzdő énekesnővel közösen írjon dalt. Mint Jesso a PBS-nek mondta, fogalma sem volt arról, hogyan kellene kinéznie egy ilyen közös dalíró sessionnek, ezért nem azt csinálta, amit „kellett volna”, vagyis nem készült ötletekkel, akkordmenetekkel stb. Ehelyett órákon keresztül csak beszélgettek Adele-lel, például a gyerekkorukról. Ezekből a beszélgetésekből jött ki a When We Were Young című dal, ami tizenegy országban került a top 10-be.

A GQ magazin – szintén a díjkiosztó előtt megjelent – portrécikke azt írja, hogy egy ideig az olyan dalok számítottak Jesso specialitásának, amikben egy-egy elérhetetlen szupersztár megmutatja személyes, nem egyszer traumatikus élményeit, mindezt nagyívű, „Brill Building-kaliberű” dallamok kíséretében. Az is igaz, hogy az utóbbi időben a „táncosabb, játékosabb, akár szexibb” dalok irányába is elmozdult.

A GQ szerint amikor az előadók arról mesélnek, milyen volt Jessóval dolgozni, mindenki azt emeli ki, hogy „olyan biztonságos teret tud létrehozni, ahol ki tudjuk fejezni az érzelmeinket” – ahogy a Haim tagjai mondták. FKA Twigs pedig így fogalmazott: „figyel rád, rendelkezésedre áll, és azért csinálja ezt az egészet, amiért kell. Ez nagy ritkaság, mert a zeneipar tele van önző, nárcisztikus, hírnévre és pénzre szomjazó emberekkel. Ő viszont képes elérni, hogy biztonságban érezd magad mellette.”

A lapnak Jesso maga is egy terapeutához hasonlította magát, akinek az a fontos, hogy eljusson az érzelmekig, az inspirációig, és nem feltétlenül szükséges, hogy egy ilyen session során előrelépjenek a dalírásban is. Akár az is lehet, hogy a napok kellenek ahhoz, hogy valami leülepedjen, de szerinte ha így közelebb kerülnek valami „igazán őszinte, sebezhető érzéshez”, akkor már megérte.

Olykor ez az érési folyamat egészen hosszú lehet. Harry Stylesszal például még 2019-ben ült le, hogy közös dalt írjanak, de ebből nem lett kész szerzemény, csak néhány ötlet, akkordmenet, amiket utána átküldött a sztárnak. Jesso is meglepődött, amikor a 2022-ben megjelent Harry’s House album Boyfriends című dalába bekerültek ezek az ötletek, ő pedig ott szerepelt a szerzők között. „Harry simán megtehette volna, hogy felhasználja az akkordokat, de nem írja oda a nevemet, ez még csak nem is lett volna csalás” – mondta Jesso.

Az új Grammy-kategóriáról azt gondolja, hogy egyrészt nagyon fontos, hogy végre elismerik, hogy „a dalírás az, ahol minden elkezdődik”, másrészt kicsit fura is szerinte, hogy a háttérben maradó embereket a színpadra hívják, hiszen „ha egy szerző ilyesfajta reflektorfényre vágyna, akkor előadó lenne”. A köszönőbeszédben elmondta, hogy ez a díj nemcsak neki szólt, hanem az egész dalszerzői közösségnek.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .