Több tízmillió dollárba kerülhet az újrakiadó cégnek, hogy teljesen analógnak hazudta a vinyljeit

2022 nyarán rázta meg az audiofil világot, hogy az egyik legismertebb, újrakiadásokkal foglalkozó cég, a Mobile Fidelity (MoFi) elismerte: 2011 óta használ digitális technológiát az újrakiadások hangminőségének javítására, miközben a reklámanyagaiban azt állította, hogy minden kiadványuk “teljes mértékben analóg”.

Nyáron több vásárló beperelte a céget, arra hivatkozva, hogy ha nem tévesztik meg őket, akkor nem vásárolták volna meg a MoFi lemezeit, vagy legalábbis nem fizettek volna értük ennyit. Az egyik kereset részletesen kifejtette, hogy az analóg felvételek nemcsak a hangminőségük miatt keresettek, hanem a gyűjthetőségük miatt is, hiszen a mesterszalagok öregedése miatt véges számú kiadvány készülhet belőlük. A korlátlanul reprodukálható digitális technológia ebben az értelemben a (piaci) értéket csökkenti.

A több bírósági eljárás közül az egyikben közel van a peren kívüli megegyezés. Eszerint a MoFi több mint 25 millió dolláros alapot képezne arra, hogya vásárlóit kártalanítsa. (Mind a kb. 40 ezret, vagyis nemcsak azokat, akik az adott eljárást elindították.) Ennek két módját vázolták: vagy a vásárló visszaadja a lemezt, és annak teljes árát megkapja; vagy megtartja a kiadványt, de az árának 5 vagy 10%-át visszakapja (függően attól, hogy készpénzben vagy átutalással kéri-e a pénzt).

Ugyanakkor más, csoportos perekben az ügyvédek úgy gondolják, hogy a MoFi direkt azt a pert választotta ki, ahol az ügyvédek a lehető legkevésbé hatékonyak, és a vásárlóknak a lehető legkevésbé kedvező ajánlatot tudták csak elérni – amit a MoFI tagad. Ez azt jelenti, hogy lehet, hogy az ügy még tovább húzódik.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading