Több tízmillió dollárba kerülhet az újrakiadó cégnek, hogy teljesen analógnak hazudta a vinyljeit

2022 nyarán rázta meg az audiofil világot, hogy az egyik legismertebb, újrakiadásokkal foglalkozó cég, a Mobile Fidelity (MoFi) elismerte: 2011 óta használ digitális technológiát az újrakiadások hangminőségének javítására, miközben a reklámanyagaiban azt állította, hogy minden kiadványuk „teljes mértékben analóg”.

Nyáron több vásárló beperelte a céget, arra hivatkozva, hogy ha nem tévesztik meg őket, akkor nem vásárolták volna meg a MoFi lemezeit, vagy legalábbis nem fizettek volna értük ennyit. Az egyik kereset részletesen kifejtette, hogy az analóg felvételek nemcsak a hangminőségük miatt keresettek, hanem a gyűjthetőségük miatt is, hiszen a mesterszalagok öregedése miatt véges számú kiadvány készülhet belőlük. A korlátlanul reprodukálható digitális technológia ebben az értelemben a (piaci) értéket csökkenti.

A több bírósági eljárás közül az egyikben közel van a peren kívüli megegyezés. Eszerint a MoFi több mint 25 millió dolláros alapot képezne arra, hogya vásárlóit kártalanítsa. (Mind a kb. 40 ezret, vagyis nemcsak azokat, akik az adott eljárást elindították.) Ennek két módját vázolták: vagy a vásárló visszaadja a lemezt, és annak teljes árát megkapja; vagy megtartja a kiadványt, de az árának 5 vagy 10%-át visszakapja (függően attól, hogy készpénzben vagy átutalással kéri-e a pénzt).

Ugyanakkor más, csoportos perekben az ügyvédek úgy gondolják, hogy a MoFi direkt azt a pert választotta ki, ahol az ügyvédek a lehető legkevésbé hatékonyak, és a vásárlóknak a lehető legkevésbé kedvező ajánlatot tudták csak elérni – amit a MoFI tagad. Ez azt jelenti, hogy lehet, hogy az ügy még tovább húzódik.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.