2022 nyarán rázta meg az audiofil világot, hogy az egyik legismertebb, újrakiadásokkal foglalkozó cég, a Mobile Fidelity (MoFi) elismerte: 2011 óta használ digitális technológiát az újrakiadások hangminőségének javítására, miközben a reklámanyagaiban azt állította, hogy minden kiadványuk „teljes mértékben analóg”.
Nyáron több vásárló beperelte a céget, arra hivatkozva, hogy ha nem tévesztik meg őket, akkor nem vásárolták volna meg a MoFi lemezeit, vagy legalábbis nem fizettek volna értük ennyit. Az egyik kereset részletesen kifejtette, hogy az analóg felvételek nemcsak a hangminőségük miatt keresettek, hanem a gyűjthetőségük miatt is, hiszen a mesterszalagok öregedése miatt véges számú kiadvány készülhet belőlük. A korlátlanul reprodukálható digitális technológia ebben az értelemben a (piaci) értéket csökkenti.
A több bírósági eljárás közül az egyikben közel van a peren kívüli megegyezés. Eszerint a MoFi több mint 25 millió dolláros alapot képezne arra, hogya vásárlóit kártalanítsa. (Mind a kb. 40 ezret, vagyis nemcsak azokat, akik az adott eljárást elindították.) Ennek két módját vázolták: vagy a vásárló visszaadja a lemezt, és annak teljes árát megkapja; vagy megtartja a kiadványt, de az árának 5 vagy 10%-át visszakapja (függően attól, hogy készpénzben vagy átutalással kéri-e a pénzt).
Ugyanakkor más, csoportos perekben az ügyvédek úgy gondolják, hogy a MoFi direkt azt a pert választotta ki, ahol az ügyvédek a lehető legkevésbé hatékonyak, és a vásárlóknak a lehető legkevésbé kedvező ajánlatot tudták csak elérni – amit a MoFI tagad. Ez azt jelenti, hogy lehet, hogy az ügy még tovább húzódik.
Categories: Hírek
Leave a Reply