Az RIAA célkeresztjében: a TikTok és a generatív MI

Az RIAA nyilvánosságra hozta a 2022-es összefoglaló adatokat a hangfelvételek utáni bevételekről. A 6%-os növekedés mellett különösen érdekes adat, hogy az Egyesült Államokban a vinyleladások immár nemcsak a bevételt, hanem az eladott példányszámot tekintve is túlszárnyalták a CD-eladásokat: 41 millió vinyl kelt el az évben, de csak 33 millió CD. A fizikai bevételek 71%-áért a vinyl felelt.

A jelentéshez kapcsolódóan az RIAA igazgatója, Mitch Glazier a Variety-ben publikált egy cikket, amiben főként arról ír, hogy kik most a szervezet célpontjai a küzdelemben, amit a kiadók azért folytatnak, hogy „a művészek és a jogtulajdonosok megkapják a nekik járó méltányos fizetséget”.

Számos fronton zajlik ez a mindennapos küzdelem, amik közül Glazier néhányat csak futólag említ: a Twitch livestreamekben és a Discord chatszobákban használt jogosítatlan zenéket, a jogsértő NFT-ket. Kiemelten foglalkozik viszont a TikTokkal és a mesterséges intelligenciával.

A TikTokkal kapcsolatban említi azt az adatot, hogy a felhasználók 75%-a azt mondja, hogy a zenéért látogat a platformra. Ehhez képest a videómegosztó „kihasználja a zenészeket”, és különösen aggasztó az ausztrál felhasználókkal folytatott „kísérlet”, vagyis az, hogy egy részük számára korlátozzák a felhasználható zenéket, hogy megvizsgálják, milyen hatással van ez az aktivitásra. (Bővebben itt írtunk erről.)

Ennél is hosszabban foglalkozik Glazier a mesterséges intelligenciával. Pontosabban ennek egyik fajtájával, a generatív MI-vel, hiszen számos más területen lehet használni a mesterséges intelligenciát „innovatív stúdióeszközöktől a fenntartható turnék megtervezéséig”, és ezeket a kiadók örömmel üdvözlik.

A generatív (tehát új zenéket előállító) MI viszont az új, idézőjeles „nagy dolog”, ami körül rengeteg a hangzatos jóslat, viszont eddig alig termelt értelmezhető piaci értéket. Az RIAA úgy értékeli, hogy komolyan kell venni a generatív MI fenyegetését a zenészek fölöslegessé tételéről. „Digitális cunami” fenyeget, tehát az, hogy „üres kópiák és chatbotok, lelketlen ‘tartalmak’ árasztják el a piacot, amik elszívják az értéket a valódi kreatív alkotásoktól” – amiket egyébként engedély nélkül használtak a mesterséges intelligencia betanítására.

Az RIAA célja, hogy a kulturális és tech világ, valamint a döntéshozók bevonásával „erős és világos alapelveket fektessünk le a generatív MI számára, amik elismerik azt, hogy a kreativitás középpontjában az emberi alkotó géniusz áll, és a rajongói elkötelezettség is lényegileg az emberi kapcsolatokra épül”. Glazier szerint az USA szerzői jogi szabályozása képes lesz megvédeni a kreativitást az „MI destruktív használatától, miközben a konstruktív használatot lehetővé teszi”. Az RIAA-nek emellett ahhoz is hozzá kell járulnia, hogy ne csak az Egyesült Államokban, hanem világszerte minden piacon a kultúrát védő szabályozást alakítsanak ki.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.