A Warner is elégedetlen a stream jogdíjfelosztási rendszerével, és van egy javaslatuk is

Az év elején a Universal vezetője nagy feltűnést keltett azzal, hogy bejelentette: a major annyira elégedetlen a stream jogdíjak jelenlegi felosztási rendszerével, hogy idén kidolgozzák egy „művészközpontú” felosztási módszer javaslatát. Ebben a Tidal és a Deezer lesz a partnerük.

Most pedig egy másik major, a Warner Music Group vezetője fejezte ki elégedetlenségét. Robert Kyncl, aki a YouTube-tól érkezett idén a WMG élére, a Morgan Stanley konferenciáján beszélt erről – írja a Music Business Worldwide.

Kyncl először is kiemelte, mennyire alul van értékelve a zene: átlagban az egy órányi zenehallgatásra jutó előfizetési díj fele annak, amit egy óra videónézésért fizetnek a videostream oldalak felhasználói. Ha az előfizetési díjak csak az inflációt követték volna az elmúlt egy évtizedben, akkor 10 dollár helyett 13,25 dollár kellene, hogy legyen a havi díj – ehelyett maradt 10, de a családi csomagok terjedése miatt gyakorlatban inkább 7 dollárról kell beszélnünk.

A felosztási mód problémáira Kyncl a következő megoldási javaslattal állt elő: el kell választani a felhasználók aktivitásából eredő zenehallgatást az algoritmikus ajánlásokból származóktól, és az előbbiekért több jogdíj kellene, hogy járjon. Kyncl ezt egyfajta, a jogdíjat növelő szorzó bevezetésével gondolja megvalósíthatónak.

„Tegyük fel, hogy belép egy előfizető, és a zenehallgatást Lizzo számával kezdi. Gyakorlatilag Lizzo hozta őt a platformra. Ha rendszeresen hosszú időt töltenek a platformon azok, akik az ő zenéjével kezdik a hallgatást (még ha nem is csak kizárólag őt hallgatják), akkor ezért megérdemel egy szorzót. Ha sokan keresnek rá a nevére, azért is szorzónak kellene járnia” – mondta Kyncl.

Ez persze a zene fent említett alulértékelésének problémáját nem oldja meg, viszont a rendszer, az algoritmus kijátszásával a valódi művészektől jogdíjat elvonó ügyeskedők, csalók (egy része) ellen jó megoldás lehetne.

Ugyanakkor – hívja fel a figyelmet az MBW – az a gond ezzel a javaslattal, hogy ha az összes bevétel azonos marad (vagyis nem lesz áremelés, akár általános, akár valamilyen sávos, pl. magasabb díjért exkluzív tartalmakat kínáló stb.), akkor minden olyan megoldás, ami egyeseknek több jogdíjat juttat, mások jogdíját csökkenti. „Tényleg méltányos lenne csökkenteni egy zenész jogdíját csak azért, mert általában nem vele kezdődik a platformon eltöltött idő, hanem másodszorra, harmadszorra játsszák le a számait?” – teszi fel a kérdést a zeneipari lap.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.