Sokszor írtunk már arról, hogy a zeneipar számos szereplője szerint ideje volna megemelni a stream előfizetések gyakorlatilag bő másfél évtizede változatlan (még az inflációt sem követő) árát. Van, aki kifinomultabb javaslatokkal állt elő, például a fogyasztást követő árazás bevezetésével.
Ebben a környezetben meglepő, hogy a MusicWatch amerikai piackutató egyik vezetője, Russ Crupnick arról írt cikket a Billboardba, hogy milyen érvek szólnak az áremelés ellen. Ebben az Egyesült Államokban végzett piackutatásokra támaszkodik, de érvei érdekesek lehetnek mások számára is.
Crupnick úgy látja, hogy bőven van még tér arra, hogy növekedjen az előfizetők száma, hiszen a 13 évnél idősebbek között 41% az előfizetők aránya, az internethasználókra szűkítve ez kb. 50%. A növekedés nemcsak a streamből származó bevételek miatt fontos, hanem azért is, mert az adatok azt mutatják, hogy az előfizetők másféle módokon (fizikai vásárlások, koncertjegyek) is jóval többet, majdnem kétszer annyit költenek zenére, mint a nem előfizetők.
Fontos azonban, hogy a növekedés elsősorban az idősebb generációban lenne elérhető. Azoknak, akik nem rendelkeznek előfizetéssel, 59%-a 44 évnél idősebb, és nem igazán elkötelezett zenerajongó. Nyilvánvalóan ez a szegmens árérzékenyebb, mint azok, akik már előfizettek a streamre.
Ennek inverze, hogy a jelenlegi előfizetők a teljes népesség átlagánál fiatalabbak, és éppen ők azok, akik a leginkább aggódnak az infláció és a gazdasági nehézségek miatt. Ha nem is feltétlenül attól kell félni, hogy tömegek mondják le az előfizetésüket, mindenképpen jó pontnak számítana ezeknél a fogyasztóknál, ha úgy látják: a stream szolgáltatók segítenek nekik átvészelni a nehezebb időket.
Az adatok már most is azt mutatják, hogy csökken azok aránya, akik egy-egy szolgáltatás előfizetői lesznek a próbaidőszak után, és a kimaradók első számú okként azt jelölték meg, hogy „az infláció miatt óvatosabban kell költenem a pénzemet”.
Crupnick nem mondja, hogy ne szólnának erős érvek az áremelés mellett is; még az is lehetséges, hogy ezt meg lehet úgy tenni, hogy kevésbé fenyegesse a növekedést (a SiriusXM műholdas és online rádió például nemcsak ingyenes próbaidőszakot, hanem egy ideig alacsonyabb árat is kínál, ami az előfizetés megújításával emelkedik meg). A piackutató szerint az a fontos, hogy az áremelés létéről, mértékéről, módjáról ne „kinyilatkoztatások” szülessenek, hanem gondos piaci tesztelés döntsön ezekben a kérdésekben.
Categories: Hírek
Leave a Reply