Nemcsak fenyegetést, hanem komoly potenciált is látnak a majorök az MI-ben

Az Endel az egyik legismertebb, mesterséges intelligenciával foglalkozó cég a zenei területen. Elalváshoz, relaxáláshoz, fókuszáláshoz szolgáltatnak háttérzenét, vagy inkább hangkulisszát, ami személyre szabott és az idegtudomány eredményeit is felhasználja. 2019-ben nagy nyilvánosságot kapott, hogy egy húsz albumra szóló szerződést kötöttek a Warnerrel.

Most pedig a Universal Music Group kötött stratégiai megállapodást az Endellel. Ennek keretében az majorhöz tartozó művészek, kiadók „az MI képességeit felhasználva készíthetnek hangkulisszákat” a fent említett tevékenységekhez. Mind új zenék, mind a Universal katalógusában szereplő régebbi kiadványok kiindulópontjai lehetnek ezeknek, és a zenészeknek beleszólása lesz abba, hogy mi történik a műveikkel.

A Universal és az MI kapcsolatában idén eddig az váltotta ki a legnagyobb visszhangot, hogy a major felszólította a stream szolgáltatókat, hogy ne engedjék, hogy jogsértő módon használjanak katalógusokat MI-betanításra, illetve leszedették az eddigi legnagyobbat szóló, MI-generálta számokat (egy „fake Drake”-számot és egy Drake-The Weeknd „duettet”). Ugyanakkor a UMG is mindig hangsúlyozta, hogy meg kell különböztetni a mesterséges különféle felhasználásait. „Hiszünk abban, hogy az etikus MI hatalmas potenciált rejt magában, segítheti és kiterjesztheti a zenészek, dalszerzők és kiadók kreativitását” – olvasható az UMG digitális vezetőjének nyilatkozata az Endellel kötött megállapodás apropóján. (A cég egyébként már korábban is olyan zenészekkel működött együtt, mint pl. Grimes, James Blake és Richie Hawtin.)

A két másik major vezetője is hangsúlyozta mostanában, hogy milyen komoly lehetőségek rejlenek az MI-ben. A Warner Music Group új vezetője, Robert Kyncl megközelítését bevallottan befolyásolja, hogy a YouTube-tól érkezett a kiadócsoport élére. „Tévedés úgy beállítani az MI-t, mintha az csak fenyegetést jelentene” – mondta a befektetőknek. Szerinte például nagyon hatékony lehet a mesterséges intelligencia abban, hogy „azonosítsa és nyomon kövesse a tartalomfogyasztást a különféle platformokon, megtalálja a megfelelő jogtulajdonosokat és gondoskodjon arról, hogy megkapják a jogdíjakat”.

A major „első számú prioritása” azért az, hogy „erélyesen fellépjen az előadói és szerzői jogainak védelmében”. Kyncl szerint „létfontosságú”, hogy minden generatív MI platform nyilvánosságra hozza, hogy mit használt a betanításhoz, mégpedig ennek „világszerte így kell történnie” – mondta, hivatkozva például a készülő EU-s szabályozásra.

A Sony Music vezetője, Rob Stringer is nagyon hasonló állásponton van. A Billboard beszámolója szerint az MI-ről érdeklődő befektetőknek válaszolva „alapvetően pozitív hangot” ütött meg. Ő is beszélt arról, hogy mind a szerzői jogok megvédésében, mint a potenciális új bevételi források feltárásában igen hatékony lehet a mesterséges intelligencia. Másfelől úgy látja, hogy „az egész iparágra kiterjedően” újfajta védelmeket kell kidolgozni”, hogy biztosítsák az előadók és a szerzők jogait.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.