Már egy ideje tart a vita a stream jogdíjak felosztási módszereiről, idén pedig a majorök – előbb a Universal, majd a Warner – is bejelentették, hogy elégedetlenek a jelenlegi rendszerrel.
Ebben a nagyon fontos vitában próbál tájékozódási pontokat nyújtani a német független zenészeket képviselő PRO MUSIK a Payment Option Transparency nevű oldallal. Azt ígérik, hogy több alternatív modell hatásait is megvizsgálják, elsőként a legtöbbet emlegetett felhasználó-központú felosztás került sorra. Mint arról már többször írtunk, ebben a rendszerben nem az összbevételből részesülnének a jogtulajdonosok az összesített hallgatási arányoknak megfelelően (pro-rata modell), hanem az egyes felhasználók által befizetett előfizetési díjak 70%-át az adott felhasználó által hallgatott zenék jogtulajdonosai között osztanák fel . A Soundcloud Fan-Powered Royalties programjában egészen pontosan a hallgatási idők alapján történik a felosztás (tehát nem a meghallgatott dalok darabszáma után).
A PRO MUSIK által rendelt tanulmány a korábbiaktól eltérően nem azt vizsgálta, hogy a különböző szintű zenészek (sztárok, középosztály, feltörekvő) hogyan járnának ezzel a felosztási módszerrel, és nem is az egyes műfajok szerint nézte a következményeket, hanem az egyes zenészek szintjén vizsgálta nemcsak a jövedelem feltételezett alakulását, hanem azt is, hogy ezt milyen faktorok befolyásolják.
A Soundcloud említett FPR programjának adataira támaszkodva azt találták, hogy a felhasználó-központú felosztás általános bevezetése nagyon komoly hatással járna: a jogdíjak kb. negyede menne másokhoz, mint a jelenlegi rendszerben.

Természetesen egy zéró-összegű átcsoportosítás esetén lennének nyertesek és vesztesek is. A zenészek 29,3%-a kapna a jelenleginél legalább 40%-kal több jogdíjat (őket sorolták a nyertesek csoportjába), mi több, a nagyobb részük, 19%-uk legalább megkétszerezhetné a jövedelmét. Még többen lennének viszont a vesztesek: a zenészek 38,8%-a legalább 40%-os jogdíjcsökkenéssel kellene, hogy szembenézzen az új felosztási rendben.
Az is fontos, hogy azok számára, akik jól járnak, a jövedelem megduplázása tényleg jelentős összeg lenne-e, vagy egy csekély összeg még mindig alacsony kétszeresét keresnék. A válasz az, hogy komoly összegről van szó: a nyertesek csoportja a jelenlegi (pro-rata) felosztási módszer szerint az összes jogdíj 18,8%-át kapja, míg a felhasználó-központú módszer szerint minden jogdíj 41,6%-a menne ennek a csoportnak.
A két felosztási mód alapvető különbségét jól mutatja, hogy a nyertesek csoportja az összes lejátszás 18,8%-áért volt felelős, míg a veszteseké (akik legalább 40%-os jogdíjcsökkenést szenvednének el) 30,7%-ért. Mást látunk viszont, ha azt nézzük, hogy hány embert érnek el ezek a zenészek: a nyertesek az összes felhasználó 25,4%-át érik el, míg a vesztesek ennél kevesebbet, 23,9%-ot.
A tanulmány szerint három faktor határozza meg, hogy jól jár-e egy adott zenész a felhasználó-központú felosztással. Ezek együttesen fejtik ki a hatásukat, de leegyszerűsítve elmondható, hogy akkor jár valaki jobban az alternatív modellel, ha
- ha ugyannyi streamet több felhasználóval ér el,
- ha a hallgatói nagyobb arányban hallgatják az ő zenéjét, mint másokét (egy korábbi elemzés szintén az elkötelezett rajongók számát jelölte meg legfontosabb faktorként),
- ha a hallgatói az átlagosnál több előfizetési díjat fizetnek.
A PRO MUSIK leszögezi, hogy nem azt akarják megmondani, hogy „kedvezőbb” vagy „méltányosabb” a felhasználó-központú felosztás, hanem fel akarták tárni, hogy erre a kérdésre milyen szempontok alapján érdemes válaszolni. A fentieknek megfelelően tehát a következőket érdemes megfontolni:
- Ha valaki ugyanannyi streamet több felhasználó elérésével hoz össze, akkor több jogdíj jár-e neki?
- Ha valakit a rajongói nagyobb arányban hallgatnak, mint más zenészeket, akkor több jogdíj jár-e neki?
- Ha valakinek a rajongói többet fizetnek, akkor több jogdíj jár-e neki?
Az említett honlapon a stream szolgáltatóktól szerzett adatok alapján mindenki beállíthatja, hogy a fenti három faktor nála hogyan alakul, és megnézheti, hogy mennyivel nőnének vagy csökkennének a stream jogdíjai.
Categories: Hírek