Utolsóként a Spotify is megemeli az előfizetések árát

A zeneipari szereplők régóta követelik a Spotify áremelését. Ahogy egy átfogó tanulmány fogalmazott, az előfizetések ára másfél évtizeden át változatlan maradt (sőt, gyakorlatilag a különféle kedvezmények és családi csomagok által csökkent is), közben viszont a kínált katalógus egyre nagyobb, az egyéb szolgáltatások (hangminőség, ajánló rendszerek stb.) egyre jobbak lettek.

A nagy stream szolgáltatók közül elsőként az Apple Music jelentette be 2022 őszén, hogy árat emel, majd sorra követték más cégek is. A szaksajtó minden alkalommal feltette a kérdést: a piacvezető Spotify mikor lép? Végül idén nyáron a YouTube Music és a Tidal is bejelentette az áremelést – jellemzően kb. 10%-ost, vagyis az egyéni havi előfizetési díj 9,99 euróról / fontról / dollárról 10.99-re nőtt.

A Spotify most utolsóként beállt a sorba, és 53 országban megemelte az árakat. Ezek között van a – hangfelvételek utáni bevételeket tekintve – legnagyobb piac, az Egyesült Államok. A tíz legnagyobb piac közül emeltek még a következőkben: Nagy-Britannia, Franciaország, Kanada, Brazília, Ausztrália. Nem emeltek (most) árat a legnagyobb piacok közül ezekben az országokban: Japán, Németország, Kína, Dél-Korea. Magyarország nem tartozik az érintett országok közé. (Egyes, például észak-európai országokban már egyébként korábban, a mostani hullámot megelőzően végrehajtották az áremelést.)

A Billboard a JP Morgan Chase elemzőjét idézi, aki szerint csak a Egyesült Államokban csak az egyéni előfizetések árának emelése kb. 200 millió dollár plusz bevételt jelenthet.

A Music Ally azt írja, hogy más szolgáltatók áremeléseinek az a tanulsága, hogy nem nagyon kell tartania a Spotify-nak attól, hogy túl sok felhasználót veszítene. Igaz, hogy az emelések óta egyik szolgáltató sem közölte, hogyan változott az előfizetők száma, de ne tűnik úgy, hogy komoly negatív hatásokkal jártak volna a lépések.

Sőt, több piackutatás arról számolt be, hogy Nagy-Britanniában például az emberek a zenére költött összeg emelését tervezik; egy magyar, nem-reprezentatív kutatás is azt mutatta, hogy az infláció miatt a legkevésbé a zenei költéseikről mondanának le a rajongók. Egy tavalyi elemzés szerint általában elmondható, hogy recesszió idején az otthoni szórakozás általában jól teljesít, mert a nagyobb kiadásokról lemondani kényszerülő fogyasztók a „megfizethető luxusnak” számító javak felé fordulnak.



Categories: Hírek

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.