Universal: sokan támogatják a jogdíjfelosztási rendszer reformját, de ez évekig tart

2023 egyik legfontosabb zeneipari fejleménye bizonyára az, hogy az év elején a Universal Music Group vezetője, Sir Lucian Grainge bejelentette: elégedetlenek a streamből származó jogdíjak jelenlegi felosztási rendszerével, mert ez ahhoz vezetett, hogy a valódi művészek, jó zenék „belefulladnak a zajba”. Röviden: a mindent egy kalapba gyűjtő, abból hallgatottság alapján a jogdíjakat kiutaló módszer kedvez azoknak, akik kijátsszák a rendszert, „zenének alig nevezhető” tartalmakkal árasztják el a szolgáltatókat. Azóta mások major kiadók is kifejezték elégedetlenségüket.

A Universal vezetőinek a befektetőkkel folytatott negyedéves tárgyalásán több részlet is kiderült – írja az eseményről beszámoló Music Business Worldwide. Grainge itt elmondta, hogy – a korábban bejelentett Tidal és Deezer után – már a Spotify is részt vesz a „művészközpontú” felosztási modell kidolgozásában. Ez azt jelenti, hogy együttműködnek a „mélységi adatelemzésben”, ami meg kell, hogy alapozza az új modell kialakítását. A UMG vezetője szerint az elmúlt időszakban kiderült, hogy „sok platform egyetért velünk abban, hogy kívánatos volna a modell megújítása, és ezáltal az előfizetőiknek nyújtott zenei élmény javítása.”

A major digitális vezetője, Michael Nash hasonlóan fogalmazott: „sok partnerünk osztozik az aggodalmainkban, és feltűrték az ingujjukat, hogy együtt dolgozzanak velünk.” Mint mondta, a jelenlegi elemzések célja az, hogy megértsék, különféle implementálási megoldások mennyire szolgálják a művészközpontú felosztás kifejezett céljait.

Ezek a következők Grainge szerint: 1) „a valódi rajongókkal bíró valódi zenészeket jutalmazza a rendszer azért az elköteleződésért, amit a platformoknak hoznak”; 2) a csalásokat megelőző, leleplező rendszerek fejlesztése, valamint azoknak az ösztönzőknek a felszámolása, amik ahhoz vezetnek, hogy rosszhiszemű ügyeskedők „zajjal árasztják el a platformokat” (vagyis az olcsón előállított „tartalmak” csalással szerzett hallgatottságát ne jutalmazza a rendszer jogdíjakkal, amit a tényleges, embereket érdeklő zenéktől von el); 3) a rajongók és a zenészek közti kapcsolat erősítése, a felfedezések ösztönzése.

Michael Nash szerint még nem tartanak ott az elemzések, hogy a különféle modellekhez tartozó jövedelmi változásokat is vizsgálnák. Mint mondta, egy több éves projektről van szó, de „türelmesek vagyunk, mert tudjuk, mennyire fontos piaci átalakulásról van szó”. Még azután is, hogy döntenek egy bizonyos modell mellett, „a különféle platformok esetén különböző dinamikák, meghatározottságok, folyamatok” vezethetnek csak a tényleges bevezetéséhez.

Az MBW beszámolója szerint szó esett a UMG és a TikTok közti tárgyalásokról is, amikről Lucian Grainge annyit árult el, hogy „nem mehetünk bele egy olyan megállapodásba egyetlen platformmal sem, ami nem biztosítja a zene értékének méltányos kompenzálását”. A katalógusok felvásárlásáról (amiből a UMG is kivette a részét) azt mondta, hogy „nem prioritás számunkra, és nem erre alapozzuk a növekedésünket”. Fontos stratégia viszont a globális terjeszkedés: egyes piacokon népszerű helyi zenészek szerződtetése, együttműködés a helyi kiadókkal, vagy éppen ezek felvásárlása.



Categories: Hírek

Tags: , ,

1 reply

  1. Sajnos igazat kell adnom az itt elhangzottaknak. Az ócska, zenének csúfolt kotyvalékok, az igazi zenei művészettől elrabolták a művészi élvezetet. A mai fiatalok többsége, a zenétlen, idétlen szövegekkel tarkított „elbeszélést” tartják művészetnek, holott nem sok zenét látott, a dumált ritmikusan eldarált motyogás, mantyogás. .

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .