A 2018-ban alapított Hipgnosis Songs Fund indította be az elmúlt évek egyik nagy trendjét, a katalógusok felvásárlását. Vezetője, Merck Mercuriadis volt az, aki sikeresen meggyőzte a befektetőket arról, hogy az örökzöld slágerek, katalógusok sajátos, vonzó eszközkategóriát alkotnak: hosszú távon biztos jövedelmet hoznak, különösebb anyagi ráfordítás nélkül is. Éppen ezért fontos, önmagán túlmutató jelentőségű az, hogy milyen gondokkal küzd most a cég. (A Hipgnosis történetéről itt írtunk részletesen; itt pedig arról, hogyan próbálják a korábbiaknál hatékonyabban kiaknázni az örökzöldek anyagi potenciáljait.)
A Hipgnosis éves jelentése a stream bevételek 15%-os, a sync bevételek 25%-os emelkedéséről számolt be az előző évhez képest. A nettó bevételeik egy év alatt 11%-kal nőttek meg. Ugyanakkor a Hipgnosis-részvények ára az elmúlt egy évben nagyot esett (2022 őszén indult el a zuhanás, lásd a londoni tőzsde grafikonját). A cég jelentésében Mercuriadis úgy fogalmaz, hogy „a részvények jelenlegi ára nem tükrözi a befektetési stratégiánk sikerességét, és tudom, hogy emiatt nemcsak én vagyok csalódott, hanem a részvényeseink is”. Szerinte ennek a legfőbb magyarázata az, hogy a dalok (szerzői jogai) viszonylag új befektetési eszköznek számítanak, és a jelenlegi nehéz időkben (járvány, háború, infláció és magas jegybanki kamatok) „egyes befektetők inkább a számukra kockázatmentesebbnek látszó, bevált eszközök felé fordultak – még akkor is, ha a makroökonómiai helyzettel szembemenve a zenefogyasztás utáni bevételek továbbra is emelkednek.”
A Financial Times beszámolója szerint több részvényes azt szeretné, ha az elmúlt években felvásárolt katalógusok közül néhány kevésbé vonzót eladna a Hipgnosis. Ezzel egyfelől tőkéhez jutna a cég, a részvényesek; a pénzből a a cégvezetés akár részvényeket is visszavásárolhatna. Másfelől egy sikeres eladás azt is bizonyítaná a piac számára, hogy igenis van értéke a Hipgnosis tulajdonában lévő jogoknak, és önmagában ez a tény is hozzájárulhatna a részvények árának emelkedéséhez.
Ezzel a stratégiával nem minden befektető ért egyet; vannak, akik bíznak abban, hogy hosszú távon beáll majd a cég szerintük valós értékét tükröző tőzsdei ár. Szeptemberben fognak szavazni a részvényesek arról, hogy mi történjen. A Music Business Worldwide alapos cikke szerint az is bonyolítja a képletet, hogy a londoni tőzsdén jegyzett Hipgnosis Songs Fund mellett ott van a Blackstone alapkezelő által finanszírozott Hipgnosis Songs Capital is (többek között Leonard Cohen, Nile Rodgers, Justin Timberlake dalainak jogaival). A két cég közös tanácsadója a Hipgnosis Song Management, amelynek vezetője Merck Mercuriadis, többségi tulajdonosa pedig szintén a Blackstone. Ennek a cégnek joga van arra, hogy megakadályozza a tőzsdei Hipgnosis Songs Fundot az eladásban.
Az MBW arról is spekulál, hogy mitől szabadulhatna meg a Hipgnosis, ha a részvényesek így döntenek, valamint (a menedzsment cégen keresztül) a Blackstone is jóváhagyja. A lap szerint az egyetlen alkalom, amikor nem közvetlenül a szerzővel kötött megállapodást a Hipgnosis, az volt, amikor a Kobalt Capitaltól 33 ezer dal jogait vették meg. Ezek között van az All I Want For Christmas Is You és más nagy slágerek; viszont része volt az üzletnek a Nettwerk zeneműkiadó 18 ezres katalógusa is, amelyben kritikailag elismert, de kevésbé széles körben ismert dalok szerepelnek. Ezek az MBW szerint amúgy is kevésbé illenek bele a Hipgnosis stratégiájába és működésmódjába.
Categories: Hírek
Leave a Reply