A legnagyobb sztárok, valamint az induló és rétegzenészek számára a legjelentősebbek az elkötelezett hallgatók

Nemrég vezette be a Spotify, hogy a Spotify For Artists statisztikái között az egyes előadók közönségének nagyságát három részre szegmentálva is megmutatja. Az aktív (tehát az előadó zenéit az elmúlt négy hétben szándékosan elindító) hallgatókat további három szegmensbe sorolják be: leglelkesebb hallgatók (super listeners), mérsékelten érdeklődő és futó hallgatók. (Sajnos pontos definíciót nem adtak ezekhez a kategóriákhoz.)

A leglelkesebb hallgatókról most néhány átfogó adatot is közöltek. A zeneiparban régóta sok szó esik a legnagyobb rajongókról (és persze lelkesedésük monetizálásáról), és fontos fejlemény, hogy most adatokkal alátámasztva lehet látni, hogy mi jellemző rájuk a legnagyobb stream oldalon – még akkor is, ha meglehetősen nyilvánvaló a Spotify szándéka, hogy az elemzéssel egyben saját promóciós eszközeit is ajánlgassa a zenészeknek, menedzsereknek.

Az összes zenészre átlagolva a leglelkesebb hallgatók egy-egy előadó 2%-át teszik ki, de nekik köszönhető a hallgatottság 18%-a. Mint arra a Billboard felhívja a figyelmet, az előadók nagysága szerinti bontás érdekes képet mutat: a legnagyobb és a legkisebb előadók számára a legfontosabbak a leglelkesebb hallgatók, míg a közepes nagyságú rajongóbázisban kisebb a súlyuk.

Forrás: Spotify

A legnagyobb, vagyis havonta több mint 25 millió hallgatót elérő sztárok esetében bőven az átlag fölötti, vagyis 5%-os a leglelkesebb hallgatók aránya; ők az összes stream 30%-áért felelősek. Még a következő kategóriában (havi 5-25 millió hallgató) is átlagon felüli mindkét adat; a következő szegmensekben (5 millió és 10 ezer között) viszont az átlaghoz közeli vagy az alatti. Ezzel szemben a legkisebb, havi 10 ezernél kevesebb hallgatót elérő hallgatóknál csak 1% a „super listener” rajongók száma, ők viszont az összes stream 22%-áért felelnek. Vagyis az induló vagy szűk rétegnek játszó zenészeknél ugyan alacsony azok száma, akik kifejezetten sokat hallgatják őket, ők viszont arányosítva még a szupersztárok elkötelezett rajongóinál is nagyobb arányban veszik ki a részüket a teljes hallgatottságból.

A leglelkesebb hallgatók számát leginkább egy-egy új megjelenés tudja megnövelni, mégpedig átlagban 20%-kal (ez a 10 ezer fölötti hallgatósággal bíró előadókra vonatkozó adat). Aki így vagy úgy bekerül a super listener kategóriába, az nagy eséllyel ott is marad: kétharmaduk még a megjelenés után fél évvel is streameli az előadó zenéjét. (Ez a Spotify promóciós eszközökre vonatkozó üzenetének lényege: a rajongótábor növelésének leghatékonyabb módja, ha sok potenciális hallgató értesül egy-egy új megjelenésről.)

A Music Business Worldwide cikke idéz néhány másik, viszonylag új adatot is a legnagyobb rajongók jelentőségéről. A Luminate piackutató szerint az amerikai közönség 15%-a tartozik a superfan kategóriába, és ők 80%-kal többet költenek a zenére, mint az átlag. A Goldman Sachs jelentése arról írt, hogy a stream előfizetők (tehát egy kisebb szegmens) 20%-a lelkes zenerajongó, és ők akár kétszer annyit is költenének a zene digitális elérésére, mint a többiek, vagyis itt komoly kiaknázatlan bevételi potenciál van a szolgáltatók és a zeneipar számára.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .