A Dal+Szerző Playlist az Artisjus magyar zenéket bemutató sorozata.
Az aktuális playlistek meghallgathatók itt:
A magyar populáris zene a globális platformokon címmel készített átfogó tanulmányt öt kutató, Tófalvy Tamás, Koltai Júlia, Knap Árpád, Mogyorósi Pálma, Musza Stefi a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) részére; rövid összefoglalója itt olvasható, a több mint 200 oldalas tanulmány itt található. Ebben a Spotify és a YouTube elmúlt kb. négy évéről írnak, a 2019. február 7-i és 2023. március 2-a közötti toplisták, az ezeken szereplő magyar dalok alapján. (Arról, hogy egyáltalán nem kézenfekvő feladat egy akkora adathalmazból kiválogatni a magyar előadókat, az alapos módszertani bevezető tanúskodik.) Az adatok mellett a populáris zene szociológiai kutatásának eredményeire is támaszkodtak.
Mint megállapítják, mindkét platformon igen magas a magyar zene hallgatottsága. A YouTube-on az egész vizsgált időszakban magasabb volt a magyar zenék hallgatottsága, mint a külföldieké (a csúcsot, 71,5%-ot 2020 utolsó negyedévében érte el); a videómegosztón a 20 leghallgatottabb előadó listája csak magyarokból áll. A Spotify-on 2022 második negyedévétől kezdve magasabb a magyar zenék összhallgatottsága, mint a külföldieké. Ez a tendencia egyébként nem magyar sajátosság, hanem általánosan jellemző a helyi tartalmak fogyasztásának növekedése a globális platformokon, vagyis az ún. glokalizáció.
A két platform legnépszerűbb dalait, előadóit mutatjuk be az alábbi Playlistben, valamint a dalokhoz kapcsolódva összefoglaljuk a tanulmány legfontosabb megállapításait is.
Azahriah, Desh: Mind1
A vizsgált időszakban mind a YouTube-on, mind a Spotify-on Azahriah volt a legtöbbet hallgatott előadó. A Spotify-on a legtöbbet hallgatott szám a Mind1, Azahriah duettje Desh-sel. A YouTube-on nem ez került az első helyre, hanem a Tones and I Dance Monkey-ja, majd az Úristen volt a legnépszerűbb hazai dal; a Mind1 itt a 4. helyen áll, de ebbe a top 20-ba Azahriah a four moods című számával is bekerült. A tanulmány szerint Azahriah vagyis Baukó Attila több jellemzőjét tekintve hasonlít a stream-sztárok többségére: „fiatal, digitális benszülött férfi, pop/hip-hop hatásokkal”. Róla lehet tudni, hogy „már kora tizenéves korától kezdve YouTube-os tartalomelőállítással foglalkozott, Paul Street néven influenszerként gyűjtött össze több százezres követőbázist. Zenei munkásságát már erre a létező, online bázisra kezdte el építeni, a digitális eszközök teljes skálájának rutinos használatával.”
Zene és szöveg: Baukó Attila. ISWC kód: T-305.386.098-9
DESH: Kukásautó
„A streaming-ökoszisztémában a dalok gyorsan megszületnek, bekerülnek a disztribúciós hálózatba, és szinte azonnal eljutnak a fogyasztókhoz” – írja a tanulmány. Ez teszi lehetővé az olyan gyorsan felívelő karriereket, mint Deshé, aki „kukásként kezdett el zenélni és már milliós megtekintései is voltak a YouTube-on, amikor úgy döntött, hogy otthagyja állását és teljes mértékben a zenére koncentrál.” Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy „hasonló felemelkedésről, kiugrásról szóló történetek ma is inkább a kivételre, mintsem a szabályra példák a magyar zeneiparban. Azt a folyamatot azonban mégis jól illusztrálják, ahogy a mai, streamingalapú zeneiparban felemelkednek a munkáikat tudatosan ezekre a felületekre optimalizáló sztárok.”
Zene, szöveg: Molnár Attila. ISWC kód: T-311.220.262-3
Manuel: Zombi
Bizonyos szempontból az idézőjeles „régi világ” befutási mintái is jelen vannak még, hiszen Manuel az X-Faktorban tűnt fel, „és utána vált népszerűvé a digitális zenei világban” – annyira, hogy a Spotify-on ő a 2., a YouTube-on a 6. legsikeresebb előadó. Az online platformokon sikeres zenére jellemő az, hogy a különféle, széles körben elérhető technikai eszközöknek köszönhetően „nagyon gyorsan és hatékonyan elő lehet állítani újabb és újabb zenei tartalmakat”. Manuel itt a csúcstartó, hiszen ő a Spotify toplistákra a összesen 46 különböző dallal került fel; T. Danny 40, Azahriah 39 dallal áll ezen a dobogón. Manuel legnagyobb hallgatottságú dala mindkét platformon a Zombi volt.
Zene: Gödöllei Emánuel, Somogyvári Dániel. Szöveg: Gödöllei Emánuel. ISWC kód: T-311.324.172-4
Valmar feat. Szikora Robi: Úristen
A YouTube-on a vizsgált időszakban az Úristen szerezte a legnagyobb hallgatottságot a magyar dalok közül; bár ezzel nem került az összesített lista élére, mert a Tones and I: Dance Monkey megelőzte. A stream-slágerekre általában jellemzők a kooperációk; „az együttműködések alapja bár lehet kreatív alkotói, autonóm koncepció is, de hasonlóan fontos motiváció lehet az, hogy a streaming disztribúcióban az ilyen típusú együttműködéseknek az a funkciója, hogy az egyes előadók esetlegesen elkülönülő, de potenciálisan egymást támogató közönségeit együttesen kíséreljék meg elérni. Ezeket az együttműködéseket ezért jellemzően követőbázis alapján, stílusbéli kompatibilitás alapján tervezik meg és targetálják.” Ebből a a szempontból kivétel a Úristen, hiszen ennek a slágernek „két ugyancsak eltérő generációból származó” előadói-szerzői vannak.
Zene: Valkusz Milán Tamás, Marics Péter. Szöveg: Szikora Róbert. ISWC kód: T-310.443.810-6
Bagossy Brothers Company: Olyan ő
Még több szempontból kivételes a Bagossy Brothers Company szereplése a toplistákon. A zenekar „nemcsak azzal lóg ki a top előadók sorából, hogy nem hip-hop-ot, hanem a jelenlegi trendek szerint a fősodorból kiszoruló pop-rockot játszik, hanem azzal is, hogy nem magyarországi, hanem romániai előadó. Továbbá azzal is, hogy a zenekar – legalábbis a fenti előadókkal összevetve – kifejezetten korosnak számít, hiszen idén már tíz éve létezik, tagjai pedig harmincasok” – olvasható a tanulmányban.
Zene és szöveg: Tatár Attila, Bartis Szilárd, Bagossy Norbert, Bagossy László, Kozma Zsombor. ISWC kód: T-007.316.060-7
Dzsúdló feat. Lil Frakk: Lej
A tanulmány sokféle szempontból vizsgálja a toplistákat, például longitudinális szempontokból is. Talán meglepetés lehet, hogy a legtöbbször Dzsúdló befutást meghozó dala került fel a Spotify-toplistára: összesen 165 héten szerepelt itt. A legjobb eredménye a platform heti listáin a 10. hely volt, de összesítve az egész vizsgált időszakra már a harmadik legtöbbször lejátszott dal volt.
Zene: Schmidt Gergő, Babaitisz Jorgosz Andreasz. Szöveg: Juhász Márton. ISWC kód: T-007.335.698-5
Beton.Hofi: Bagira
Bár van komoly átfedés a Spotify-on és a YouTube-on is kimagaslóan népszerű előadók között, azért nem teljes. „Magyarországon a Spotify inkább az angolszász, a nemzetközibb, kozmopolitább fogyasztási trendeket tükrözi, addig a YouTube-on inkább a lokális, szélesebb körben hozzáférhető, ugyanakkor kevésbé magas társadalmi státuszú zenék fogyasztása hangsúlyos” – fogalmaz a tanulmány. Jó példa erre Beton.Hofi, akinek Bagira című dala igazán a Spotify-on ért el kiugró sikert (a teljes időszak 8. leghallgatottabb dala lett). „Minden bizonnyal nem esetlegesség, hogy a kritikusok által nagyra tartott, politikus és társadalomkritikus szövegeket és kísérletezőbb zenét író Beton.Hofi a Spotify relatív zártságának és exkluzivitásának köszönhetően valamivel kisebb, ugyanakkor vélhetően magasabb társadalmi státuszú közönség körében népszerű.” Megvan ennek a másik oldala is: „A jóval több felhasználó által használt és kevésbé szelektív YouTube-on olyan (a Spotify-on alacsonyabb helyezéseket elért) előadók vannak az élen, mint G.w.M, Burai, Curtis, KKevin, Majka, BSW, L.L. Junior, Nemazalány, DR BRS, Lotfi Begi, Missh és Rácz Gergő. Szembetűnő, hogy a YouTube-on legnépszerűbb, ott félmilliónál is több feliratkozóval rendelkező G.w.M-nek a Spotify-on mindössze 63 ezer havi hallgatója van” – olvasható a tanulmányban.
Zene: Pócsi László Botond. Szöveg: Schwarcz Ádám. ISWC kód: T-315.449.126-2
Rácz Gergő, Orsovai Reni: Mostantól
A YouTube-on a második legnépszerűbb dal volt ez a duett, ami ráadásul szerepel a legtöbbször a Spotify-listára felkerült zenék között is: 92 alkalommal jutt fel a listára. A kutatók megnézték a toplistás dalok jellegzetes életciklusát is, és érdekes különbséget találtak a magyar hallgatók kedvenc külföldi és magyar dalai között. Míg a külföldi számok esetén a következő a jellegzetes lefolyás: egy-egy sláger „viszonylag hosszú idő alatt éri el a toplistás jelenlétek alapján számított maximális hallgatottságot, tehát kevésbé jellemző az, hogy megjelenésük után hamar lecsengenek, és eltűnnek a toplistákról. Ugyanakkor elmondható, hogy a növekedés trendje idővel lelassul.” Ezzel szemben a legsikeresebb magyar daloknál sokkal meredekebb a hallgatottságot ábrázoló görbe, gyorsabb és egyenletesebb a növekedés, ám aztán „jellemzően hirtelen kerülnek le a toplistákról”. Ez alól a trend alól éppen a Mostantól jelent kivételt, amely a „csúcsra érés” után ha kisebb mértékben is, de azért meg tudta őrizni jelentős hallgatottságát.
Zene: Bella Máté, Rácz Gergő. Szöveg: Hujber Szabolcs, Rácz Gergő. ISWC kód: T-007.333.770-8
Nemazalány & Sofi: Üres szívek
Az Üres szívek aratta a legnagyobb sikert a Spotify-on azok közül a dalok közül, amelyeknek csak női előadói vannak. (A YouTube-on egy kicsivel megelőzi Tóth Andi Néztek című videója.) A tanulmány szerzői több helyen megnézték a nők szereplését a toplistákon. A Spotify-on legnépszerűbb 20 (vegyesen külföldi és magyar) előadó között mindössze 3 nő szerepel, mind külföldiek (a legjobb helyen, a hatodikon Dua Lipa áll, Billie Eilish és Ava Max került még a listára). A 20 legnépszerűbb magyar előadó között pedig egyetlen nő sem található. A YouTube-on alig valamivel jobb a helyzet: a teljes időszakban mindössze Nemazalány került a 20 legnépszerűbb előadó közé a nők közül.
Zene, szöveg: Halastyák Fanni, Kajatin Mihály, Palchuber Gábor. ISWC kód: T-308.998.783-3
Stadiumx & Nicky Romero feat. Sam Martin: Love You Forever
A bevezetőben már volt szó a glokalizációról, vagyis arról, hogy a globális katalógust kínáló szolgáltatóknál egyre nő a helyi tartalmak fogyasztása. Ennek a másik oldala az, hogy azok a magyar előadók, akiknek a Spotify-on globálisan a legnagyobb a hallgatottságuk, jellemzően azok nem a hazai mainstreamhez tartoznak, hanem „csak egy réteg számára ismertek. Mégis, mivel ez a réteg (illetve rétegek, jelen esetben elektronikus zenei, a house-tól a minimal technón keresztül a drift phonking terjedő skálán) olyan globális kiterjedésű, hogy hiába nem mainstream előadókról van szó, az összhallgatottsága mégis magas lesz”. A tíz, globálisan legnépszerűbb előadó a következő: 1. Stadiumx, 2. Droplex, 3. Myon, 4. Desh, 5. SaberT, 6. Shane54 , 7. Azahriah, 8. Manuel, 9. CHRSTPH, 10. VALMAR – közülük csak négyen szerepelnek a Magyarországon legsikeresebb előadók listáján. A Love You Forever a Stadiumx leghallgatottabb száma a Spotify-on. (A duó egyik tagjával még 2015-ben készítettünk interjút a nemzetközi sikereik titkairól.)
Zene, szöveg: Dabruck Stefan, Martin Samuel Denison, Milichovszki Zsolt, Nagy Dávid, Rotteveel Nick. ISWC kód: T-007.331.829-2
Nateki & Playamane: Midnight
A Spotify-on a legnagyobb hallgatottságú, (részben) magyar dal a Midnight, aminek a hallgatottsága már a 190 milliót közelíti, különféle (lelassított, felgyorsított) változataival együtt pedig kb. 217 millió. A két producer közül Nateki a magyar, azonban valódi személyazonossága nem ismert. Havi hallgatóinak száma 3,3 millió. (Playamane pedig egy argentin producer, havi 2,9 millió hallgatóval.)
Peter Pann ft. HERCEG x EGO x HRflow: HOLA
A magyar és a globális toplisták mellett a kutatók megnézték a közép-kelet-európai és a nagyobb magyar diaszpórával rendelkező országok toplistáit is. Mint írják, „a magyar zene fogyasztásának nemzetközi mintázatai tükrözik a földrajzi centrum-periféria dinamikákat. A legtöbb globális, jellemzően angolszász világsztár zenéjét hallgatja a magyar közönség is, a magyar zene viszont nincs jelen a nemzetközi mainstreamben – azokban az országokban sem, ahol jelentősebb magyar diaszpóra van. A globális listákon nem szerepel magyar zene, és a nagyobb magyar diaszpórával rendelkező országok listáira is csak három olyan szám került fel, amelyben az egyik előadó magyar.” A szlovák Spotify-listákra a magyar és szlovák előadók együttműködése, a Hola került fel.
Majka & Molnár Tamás: Azt beszélik a városban
Ez a magyar sajtóban nagy visszhangot kiváltó dal az osztrák Spotify-listára került fel. Az előbb említett Midnight pedig az ukrán és a szlovén toplistán szerepelt.
Zene, szöveg: Majoros Péter, Molnár Tamás. ISWC kód: T-314.095.293-4
A Playlist meghallgatható a Spotify-on:
és a YouTube-on:
Leave a Reply