Sean „Diddy” Combs 1993-ban alapította a Bad Boy kiadót, ami hamar a hiphop – és általában a kortárs popkultúra – meghatározó cégei közé emelkedett. Mint az általa alapított Revolton olvasható, „a zeneiparnak kezdetek óta megvoltak bizonyos eljárásai”, és ezek közé tartozott az is, hogy „a lemezkiadók gyakran a szerzői, zeneműkiadói jogokat is megszerezték. Bár ez általános volt, az évek során gyakran kritizálták ezt a gyakorlatot, ami azt eredményezheti, hogy a zenészek kemény munkájának gyümölcseit a kiadók aratják le” – fogalmaz a hír (vagy sajtóközlemény).
Sean Combs ezért határozott úgy, hogy a Bad Boy-katalógus részét képező szerzői jogokat visszaadja az eredeti szerző-előadóknak: The Notorious B.I.G. örököseinek és olyan sztárjainak, mint Faith Evans, Ma$e, The LOX, 112. A „precedens nélküli lépés” még nagyvonalúbbnak tűnik amiatt, hogy „több százmillió dollárt” is ajánlottak a katalógusért. Ezt – legalábbis azt, hogy érkeztek ajánlatok, az összeg említése nélkül – a Billboard forrásai is megerősítették. A lap azt írja, hogy már 2021-ben elkezdték megkeresni a szerzőket, előadókat, és a legtöbbjük már alá is írta a Bad Boy ajánlatát, aminek részletei nem nyilvánosak.
Combs reméli, hogy másik is követik majd a példáját, illetve lépését „a fekete művészek és a fekete kultúra gazdasági megerősítésének” kontextusában is fontosnak látja. A Variety megjegyzi, hogy a kilencvenes évek után, „ahogy a zenészek, szerzők egyre inkább tisztába jöttek a jogaik fontosságával”, az említett gyakorlat visszaszorult.
Több lap is hozátette a hírhez, hogy az utóbbi néhány évben a Bad Boy egyik legsikeresebb rappere, Ma$e többször nyilvánosan kritizálta azt, hogy Sean Combs még mindig magánál tartja a jogait, olyannyira, hogy még 2 millió dollárért sem tudta ezeket tőle megvásárolni. Combs a vádakra azzal válaszolt, hogy Ma$e sosem készített el egy lemezt a Bad Boynak, amire 3 millió dollár előleget vett fel; ezt a rapper tagadja. Most Ma$e is visszakapta a szerzői jogait.
Categories: Hírek
Leave a Reply