Az RIAA féléves jelentése a kiadók bevételeinek alakulásáról most különös jelentőségű, mert 2023 első fele volt az az időszak, amikor több nagy stream szolgáltató már megemelt előfizetési díjat szedett be.
Az áremelési hullámot 2022 vége felé az Apple Music kezdte el, majd az Amazon Music is hamarosan meglépte a jogtulajdonosok által rég követelt emelést. További szolgáltatók következtek, 2023 nyarán a Tidal és a YouTube Music is végrehajtott kb. 10%-os emelést, majd július végén utolsóként a Spotify is beállt a sorba.
Az első féléves adatokon természetesen ez utóbbiak hatása még nem látszik, de az kiderül, hogy még a Spotify nélkül is komoly hatása volt az emeléseknek. Az amerikai kiadók 8,4 milliárd dolláros rekordbevételt értek el az időszakban, aminek 84%-a a streamből származik. Túlnyomórészt az előfizetésekből, amelyekből 12,4%-kal több bevétel keletkezett, mint egy évvel korábban. Ez az adat akkor igazán érdekes, ha mellétesszük, hogy az előfizetők száma mindössze 6,4%-kal emelkedett.
Ahogy a Billboard írja, a növekedés üteme már öt éve folyamatosan csökken, és utoljára 2015-ben (tehát a stream nagy hódítása előtt) volt ilyen alacsony. Vagyis most már tényleg nagyon közel van a piac telítődése, és „az iparág úgy tudja fenntartani a növekedési pályát, hogy az új felhasználók megszerzése és megtartása helyett azon dolgozik, hogy az egyes hallgatók értékét növelje, akár áremelésekkel, akár azzal, hogy újfajta módokat talál a rajongás monetizálására” – írja a lap.
A fizikai eladásokban nemcsak a CD-, hanem a vinyleladások is csökkentek, ami az eladott darabszámot illeti, de mindkét formátum esetén nőtt az ezek utáni bevétel. A vinylnél az eladott példányok 1,8%-os visszaeséséhez társult 1,3%-os bevételnövekedés, de igazán a CD esete az érdekes: 2022 első félévéhez képest 17,2%-kal kevesebb példány után keletkezett 14,3%-kal több bevétel. A fizikai bevételek majdnem háromnegyedéért a vinyl felel.
Categories: Hírek
Leave a Reply