Nyáron jelent meg az a hivatalosan meg nem erősített információ, hogy több major kiadó tárgyal a Google-lel olyan MI-alkalmazás jogosításáról, ami lehetővé tenné a felhasználók számára, hogy – ebbe beleegyező – sztárok hangján szólaljanak meg, énekeljenek. Augusztus végén pedig kiderült, hogy a zenei MI a Google-ön belül a YouTube-hoz fog tartozni, és a fejlesztést a zenészekkel (köztük neves szerzőkkel, producerekkel) együttműködve, visszajelzéseiket beépítve kívánják végezni.
A Billboard friss információi szerint a YouTube már szeptemberben készen állt arra, hogy béta verzióban elérhetővé tegye az alkalmazást, amivel egyes kiválasztott youtuberek ismert sztárok hangján szólalhatnának meg – csak éppen a jogosítási tárgyalások még nem zárultak le. (Ráadásul külön szerződés szükséges a béta és utána az általánosan elérhető változathoz.) A Billboard számos, neve elhallgatását kérő iparági forrást idéz, akik szerint azért is különösen fontosak ezek a tárgyalások, mert precedenst fognak teremteni a jövőbeli felhasználások számára.
A fő kérdések a lap szerint a következők: az MI-modellek betanításának módja; a monetizálás: akkor kapjanak pénzt a jogtulajdonosok, amikor betanítják a modellt, vagy amikor valaki felhasználja azt; az, hogy az előadók explicit beleegyezése szükséges-e a beszálláshoz, vagy azt kell jelezniük, ha nem akarják, hogy használják a hangjukat.
Külön problémát jelent a szerzői oldal, hiszen ahogy a Billboard írja, még ha kifejezetten kevés előadóval dolgoznak is, a betanításhoz használt zenék szerzőinek száma könnyen százas nagyságrendűre ugorhat. A YouTube egyesek szerint hajlana arra a megoldásra, hogy a zeneműkiadóknak egy egyszeri nagyobb összeget fizessen, aztán rájuk hagyja annak megoldását, hogy ezt hogyan osztják fel a szerzők között.
Ugyanakkor a források szerint végül várható a jogosítási szerződések aláírása, és a YouTube-ot a zeneipar kifejezetten fontos és megbízható partnernek tartja a területen. Vannak olyanok, akik úgy látják, hogy a kiadók hozzáállása az, hogy „muszáj szerződést kötnünk, mert akár megtesszük, akár nem, a deep fake alkalmazások mindenképpen elterjednek”, illetve nem akarnak a nyilvánosság előtt a technikai fejlődés kerékkötőjének látszani – ez viszont gyengíti az alkupozíciójukat.
Egyes források szerint a jogosítási tárgyalások mellett az is gondot jelent a YouTube számára, hogy nehezen találnak olyan igazán ismert előadót, aki engedélyt adna a hangja felhasználására. Még azok is, akik egyébként üdvözlik és használják a technikai újításokat, ódzkodnak attól, hogy „ismeretlen videósok kezébe adják a hangjukat, akik aztán olyan kijelentéseket, dalszövegeket adhatnak a szájukba, amik nem tetszenek nekik”.
Érdemes megjegyezni, hogy az eddigi legismertebb énekes, aki engedélyezte a hangja MI-felhasználását, Grimes volt, aki azt kérte, hogy „náci himnuszokhoz és csecsemőgyilkosos dalokhoz ne használják”. De kérdés, hogy mennyire hatékonyan lehet ezt moderálni. Valamint az is, hogy mi van, ha pl. valaki egy ismert előadó hangján egy, az övével ellenkező politikai álláspontot fejt ki – ez önmagában nem ütközik törvénybe, mégis komoly problémákat vet fel.
Categories: Hírek
Leave a Reply