A Spotify változtat a jogdíjelosztási rendszerén: aki nagyon keveset kapna, nem kap semmit

A Music Business Worldwide több forrásra támaszkodva írt arról, hogy a Spotify 2024 elejétől kezdve három változtatást vezet be a jogdíjelosztás rendszerében. Az alapelv megmarad, tehát minden bevétel (nagyrészt előfizetési díj) egyetlen kalapba gyűlik, majd ebből a hallgatottsági arányok alapján részesülnek a jogtulajdonosok. Ugyanakkor „befoltoznak három lyukat”, amin keresztül elszivárogtak a jogdíjak a „valódi, dolgozó művészektől” – ahogy egy (név nélküli) forrás mondta az MBW-nek.

A legnagyobb vitát az a javaslat generálja már most, ami hasonlít a Deezer és a Universal szeptemberben bejelentett „művészközpontú” változtatásainak egyikéhez: a legkisebb hallgatottságú zenészektől a népszerűbbekhez irányítják a jogdíjak egy részét. A Deezernél az a megoldás, hogy duplán számítanak a streamek egy határ fölött (havi 1000 lejátszás, 500 hallgató). A Spotify egy bizonyos összeg elérése után kezdi csak majd kifizetni a jogdíjakat. Ez ezalatt maradó összegeket visszarakják abba a nagy kalapba, amiből a több, nagyobb hallgatottságú zenészt kifizetik.

Bár az MBW forrásai nem határozták meg pontosan, mi ez az összeg, egyikük úgy fogalmazott, hogy lényegében azokat a dalokat demonetizálják majd, amelyek havi jogdíja nem érné el az 5 centet (kb. 2,8 forintot). Ez nagyjából havi 17 lejátszást jelent, amit el kell érnie egy dalnak ahhoz, hogy jogdíjat kaphasson.

Egy „jól informált forrás” szerint az összes elosztott pénz 99,5%-áért felelős dalok után továbbra is járnak majd a jogdíj – ami az egyenlőtlen eloszlás matt persze nem az összes dal 99,5%-át jelenti (eleve az online elérhető zenék 24%-át egyszer sem játsszák le egy évben egy 2022-es adat szerint). Az MBW forrása szerint mégis jelentős összeg átcsoportosításáról van szó, hiszen a rengeteg alig hallgatott dal utáni jogdíj összesítve már évi több tízmillió dollárra rúg; egy becslés szerint 2024-ben kb. 40 millió dollár lesz, vagyis lenne.

Egy forrás szerint olyan kis összegekről van szó, amelyek gyakran amúgy sem jutnak el a zenészekhez, hiszen sok terjesztő csak akkor utalja a jogdíjat, ha az elér egy bizonyos határt, tehát ezek az pénzek most a terjesztők számláin várják ezt a pillanatot, ami talán sosem jön el – de legalábbis addig nekik kamatoznak, teszi hozzá az MBW.

A Spotify második intézkedése a csalások büntetése. A Deezer is tett egy ilyen ígéretet, de a Spotify itt messzebb megy: azt tervezik, hogy ha valakit csaláson kap az általuk fejlesztett technológia (ami szerintük a legjobb az iparágban), akkor nemcsak eltávolítják az adott dalokat, hanem egyben ezek terjesztőjét pénzbüntetéssel is sújtják. Ez jóval hatékonyabb lesz, mint a puszta eltávolítás, ami után a tettesek nyugodtan újra próbálkozhattak más zenékkel.

A harmadik lépés a nem-zenei tartalomra, pl. az elalvást, koncentrálást stb. segítő fehér zajra és hasonlókra vonatkozik. Itt a Spotify nem megy olyan messze, mint az ezeket teljes egészében demonetizáló Deezer: ők csak megemelik azt az időbeli küszöböt, ami után jogdíjra jogosult egy nem-zenei tartalom. Jellemző volt eddig, hogy azok, akik fehér zajjal, esőhangokkal stb. akarnak pénzt keresni, a felvételeket 31 másodperces részekre vágják szét, tehát gyakorlatilag félpercenként járt nekik az egy-egy lejátszás utáni jogdíj. Az időhatár megemelésével nekik újra kell vágniuk a felvételeiket, és persze a nekik járó pénz is csökkenni fog. A Deezerénél „kevésbé agresszív stratégiát” az magyarázza, hogy a Spotify tudja, hogy a nyugtató, altató stb. hangok iránt valódi kereslet van.

Az utolsó fontos különbség, hogy a Deezer-Universal-féle terv jutalmazza azokat, akiket aktívan keresnek a felhasználók, vagyis nem csak az algoritmus dobja ki nekik. Ilyesmi a Spotify kiszivárgott tervei között nem szerepel.

Az MBW forrásai szerint ezek az intézkedések a következő öt évben együttvéve egymilliárd dollárral növelik majd a „valódi, dolgozó zenészek” között kiosztható jogdíjak mértékét a rendszert kijátszó trükközők vagy az alig hallgatott zenészek kárára. A lap azt írja, hogy biztos, hogy nem lesz mindenki boldog a tervektől, de „jelentős jogtulajdonosok úgy látják, hogy ezek értelmes lépések a jó irányba”.

A Spotify hivatalosan nem kommentálta a Music Business Worldwide értesüléseit, viszont ezeket több más lap is átvette. A Billboard a saját forrásaira hivatkozva szintén úgy tudja, hogy igazak ezek. A lap azt írja, hogy a svéd cég hetek óta tárgyal a major kiadókkal, és azt tervezik, hogy a változtatásokat a már létező jogosítási megállapodásokba vezetik be, vagyis nem szükséges teljesen új szerződéseket kötni a bevezetésükhöz.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.