Nincs könnyű válasz, csak az, hogy csináld, csináld, csináld! Ügynökök a BUSH-on

A tavalyi BUSH egyik legizgalmasabb beszélgetése az volt, ami a nagy nemzetközi ügynökségek világát mutatta be (beszámolónk itt olvasható). Az ügynökök feladata a hozzájuk tartozó előadók élő karrierjének építése – foglalta össze akkor az egyik szereplő. Ezt feltehetően nálunk is sokan tudják (bár hazánkban ezt a feladatot inkább a menedzserek végzik), de ezen túl sok, kívülről kevésbé látható részlet derült ki a beszélgetésből. Például az, hogy az előadókat nem köti szerződés az ügynökhöz, így gyakorlatilag bármikor megszakíthatják velük a kapcsolatot, és a sikeres előadókra valóban vadásznak is (bár a beszélgetés résztvevői azt mondták, hogy ők maguk még sosem nyúlták le más zenekarát).

Az idei beszélgetés ennek a világnak a bemutatása mellett arra fókuszált, hogy hogyan kerülhetnek be egy nagyobb nemzetközi ügynökséghez közép-kelet-európai előadók. Vagyis olyanok, akiknek már vannak akár itthoni, akár (pl. playlisteken) nemzetközi eredményei, de jellemzően az európai közönség még nem igazán ismeri őket.

Személyes kapcsolat

Az egyik legfontosabb kérdés, hogy mi alapján döntenek úgy az ügynökök, hogy foglalkozni kezdenek egy előadóval. Az egyik legnagyobb nemzetközi ügynökség, a CAA londoni munkatársa, Beckie Sugden elmondta, hogy 100%-ban a személyes, érzelmi kapcsolat számít nála, „a megmagyarázhatatlan izgalom”, amit érez. Persze az adatok is segíthetnek a választásban, de gyakran félre is vezetik az embert. Sally Dunstone (Primary Talent International) a TikTokot említette, ami különösképpen megtévesztő lehet – a kiemelkedő megtekintésekből „néha lesznek eladott jegyek, néha nem”. Így nála is a „fül és az ösztön” a döntő.

Számunkra külön érdekes volt a meghívottak közül Marlon Burton, az ATC munkatársa, hiszen ő két magyar előadó, Azahriah és a Jazzbois nemzetközi ügynöke. Mint mondta, eljött nála a pillanat, amikor kicsit elege lett az iparból, és szeretett volna olyasmit csinálni, ami más, mint a megszokott, „ami nyomot hagy”. Ekkor döntött úgy, hogy az angolszász előadók nemzetközi befuttatása helyett a nem angolszász előadókra fog fókuszálni.

Akár emailben is fel lehet venni a kapcsolatot

A kérdésre, hogy előfordult-e már náluk, hogy előzetes ismeretség nélküli megkeresésből (ún. cold email) lett valami munkakapcsolat, mindhárom ügynök igennel válaszolt (szemben a tavalyi beszélgetéssel, ahol viszont ugyanerre nemet mondtak a résztvevők). Marlon Burton például azért nézte meg Azahriah fellépését az Eurosonic Noorderslagon, mert kapott egy levelet Kedves Pétertől (Supermanagement), ami a figyelmébe ajánlott a koncertet. Nyilván a legfontosabb persze az, hogy ezután maga a show meggyőzte őt.

Az emailekről elmondták, hogy nagyon fontos, hogy a megfelelő embert keressék meg, legyen mögötte kutatómunka – ehhez a Rostr nevű zeneipari oldalt ajánlották, ahol mindenki ott van, mégpedig nemcsak az elérhetősége, hanem az is, hogy kikkel dolgozik, ami alapján be lehet lőni, hogy érdemes-e őt megkeresni. Ha valaki elmegy egy szakmai eseményre, ott is érdemes az őt érdeklő delegáltakat előzetesen, emailben megkeresni, mert ebből is látják, hogy az illető felkészült a találkozásra. (Az ezután létrejövő személyes személyes beszélgetésekben pedig az a legfontosabb, hogy az ember „magát adja”, hiszen a lényeg, mint láttuk, az emberi kapcsolat.)

Az email legyen rövid, lényegre törő, legyen benne link közösségi profilokra, a zenére, ezen belül a kiemelt új megjelenésekre. Marlon Burton elmondta, hogy még ha ebből nem is jön össze a kapcsolat, lehet, hogy csak az ő számára nem alkalmas az időzítés, és mondjuk ha kap egy új levelet fél év múlva arról, hogy pl. kijött az új lemez, akkor ismét lesz esélye annak, hogy igent mond.

A legizgalmasabb kihívás a feltörekvő előadók befuttatása

Mindhárom ügynök egyetértett abban, hogy a munkájuk legizgalmasabb, leglelkesítőbb része, amikor felépíthetik egy feltörekvő előadó pályáját. Beckie Sugden például akkor kezdett el dolgozni Anderson .Paakkal, amikor 300 fős koncerteket adott – mára többszörös Grammy-díjas előadó, aki a Silk Sonic tagjaként (Bruno Mars mellett) a Billboard Hot 100 első helyére is eljutott. Mint Sugden elmondta, heti szinten próbálják tőle elcsábítani, de a személyes viszonyuk miatt a munkakapcsolatuk is megmaradt.

Az előadók felépítésében nagyon fontos az ügynökök kapcsolatrendszere, amire támaszkodva egy hezitáló promóternek, fesztiválszervezőnek mondhatják, hogy „de hiszen ismersz engem, hidd el, hogy jó lesz”. A kapcsolati háló felépítése persze rengeteg idő, mindenkivel beszélgetni kell (Beckie Sudgen szerint érdemes még a beengedőhöz is szólni két jó szót – ki tudja, később lehet, hogy saját klubot indít). Marlon Burton azt mondta, amikor ügynök lett, három évig csak találkozgatott, beszélgetett a szakmabeliekkel, és nem ajánlgatott nekik senkit; ezután lett meg az a hitele, amivel hatékonyan tudott előadókat ajánlani.

Persze ettől még nem egyszerű a munkának ez a része (sem). Ahogy Burton mondta, Azahriah első európai turnéjára nem volt nehéz eladni a jegyeket, hiszen minden állomáson támaszkodhattak a helyi magyarokra, de „most jön a munka”, vagyis a bázis szélesítése a kivándoroltakon túlra.

Egy, a közönségből érkezett kérdés is arra vonatkozott, hogy a showcase-fellépésekből milyen lépések vezetnek a klubturnéig, amire Beckie Sudgen szerint „nincs könnyű válasz”, csak az, hogy „csináld, csináld, csináld” – persze vannak bevált fogások, például kapcsolatok építése, kollaborációk helyi zenészekkel.

Fontos az is, hogy azt lehet a saját piacán kívül felépíteni, aki el tudja fogadni, hogy lehet, hogy otthon nagy helyszíneket megtöltő sztár, de külföldön kezdetben biztosan csak kisebb klubokban fog tudni fellépni.

Minden nap egy kis győzelem

Megvannak persze az ügynöki munkának is a kevésbé látványos oldalai. Sally Dunstone például a szerződések kötését, könyvelést, a pénzmozgások követését, a logisztikai tervezést hozta fel példának, amik egyébként azt is mutatják, hogy bár látszólag az ügynöki munka egyetlen területre fókuszál a zeneiparon belül, még így is rengeteg szerepben kell jól teljesíteniük. Valamint komoly elkötelezettségre is szükség van, például azért, mert bármikor, akár éjszaka is „megszólalhat a telefon, hogy valami baj van”.

Ugyanakkor Marlon Burton szerint a munka nagy vonzereje, hogy „minden napra jut egy kis győzelem”: telt házas lett egy nagyobb klub, sikerült egy új területen megjelenni stb., és persze általában az, hogy az ember olyan előadóknak segíthet, akik fontosak neki.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.