Az IFPI Engaging With Music című jelentése szokás szerint tanulságos adatokat közöl a zenefogyasztás alakulásáról. A nagyszabású, 26 ország 43 ezer internethasználó lakosának megkérdezésén alakuló vizsgálat rendre azt hozza ki, hogy folyamatosan növekszik a zenehallgatással eltöltött idő. Így volt ez 2023-ban is: átlagban heti 20,7 órát töltünk zenével; ez 2022-ben 20,1 óra volt.
A különféle zenefogyasztási módok között nagyjából egyenlő idő jut az audio streamre (a zenehallgatással töltött idő 32%-a) és a videóra (31%, amiben a rövid videók is benne vannak). Nincs komoly eltérés a tavalyi adatokhoz képest a rádió (17%), a megvásárolt zene (9%) és az élőzene (4%) arányában. Az emberek átlagosan hétnél is több különböző módon, platformon találkoznak zenével.
A 16-24 évesek közül a legtöbben rövid videókban hallgatnak napi szinten zenét (82%) ; a második helyen, 72%-kal az audio stream áll, ami megelőzi a video streamet (66%). A fiatalok 48%-a hallgat naponta rádiót. Köztük a legmagasabb az audio streamre előfizetők aránya: 60 és 62% a 14-24 és 25-34 korosztályban. Az előfizetők aránya 45 év fölött esik csak 50% alá, az 55 év fölöttieknek kevesebb mint harmada fizet. Összesítve 48% az előfizetők aránya a teljes népességben.
Bár a kiadók már több nagy piacon is több bevételt szereznek a vinyleladásból, a nagymintás vizsgálat szerint még mindig többen vásárolnak CD-t (13% mondta, hogy az elmúlt egy hónapban vett legalább egyet), mint vinylt (9%), és már nem elhanyagolható a kazetták vásárlása sem (5%). A vinylvásárlásra a legfőbb okként azt jelölték meg a válaszadók, hogy „szeretek vinylt gyűjteni” (24%); majdnem ilyen fontos a zene fizikai birtoklása (22%), de nem sokkal marad le a „vinylhallgatás rituáléja” (19%) és a vinyl mint vizuális élmény (19%).
A korábbi felmérésnél magasabbak azok a számok, amik azt mutatják, hogy milyen mértékben választják meg aktívan a zenét a hallgatók: 63% szokott egyes dalokra rákeresni, 57% előadókra; igaz, csak 42% meghatározott albumokra. 59% szokta a saját magának összeállított playlistjeit hallgatni.
Új téma a felméréstben a mesterséges intelligencia. A válaszadók túlnyomó többsége, 89% tud az MI-ről (bár azt nem specifikálja a jelentés, hogy pontosan miről). Az IFPI felmérése szerint a közvélemény nagy része egyetért azokkal az alapelvekkel, amelyek mentén a zeneipar lobbizik az MI szabályozásának kérdéseiben 79%-uk szerint az emberi kreativitás a zeneírás lényegi részéhez tartozik.
76-74% ért egyet azzal, hogy nem helyes a zenészek engedélye nélkül a szerzeményeiket, hangjukat felhasználni az MI betanítására, vagy engedély nélkül létrehozni egy művész digitális „klónját”, megszemélyesítését. 73% ért egyet azzal, hogy nyilvánosságra kell hozni, milyen zenéken tanítottak be egy MI-modellt; 70% szerint szükséges korlátok közé szorítani a mesterséges intelligenciát. Kevesebben gondolják azt, hogy ezeknek a korlátozásoknak a kialakításában a kormányoknak részt kell vállalniuk (64%).
Categories: Hírek
Leave a Reply