Tízmillió forintot is elkérhetnek egy MI-vel hamisított, „kiszivárgott” dalért

A Digital Music News hívta fel a figyelmet arra a beadványra, amit a Szellemi Tulajdon Világszervezetének (WIPO) nyújtott be a Universal Music Group. Az itt elolvasható szöveg mára már ismerős témák (a szabályozás szükségességéről, az MI betanításának engedélyeztetéséről stb.) mellett kevésbé ismert jelenségekre is felhívja a figyelmet.

A Universal szerint olyan mértékben nő az MI-vel engedély nélkül generált zenék mennyisége, hogy augusztustól decemberig 175%-kal emelkedett a kiadó jogait sértő tartalmak mennyisége. Nagyjából fele-fele arányban kérik a tartalmak eltávolíttatását azért, mert a hangfelvételi jogokat sértik, illetve mert jogvédett szerzeményt vagy védjegyet másolnak engedély nélkül.

A beadvány szerint „aggasztó gyorsasággal” változtatják a módszereiket a jogsértéseket elkövető online közösségek. Vagyis míg korábban jellemzően egy létező (jogvédett) alapra tettek MI-generált új vokálokat, és így mind a tartalom felfedezése, mint az eltávolíttatás könnyű volt (utóbbi azért, mert a jelenlegi szerzői jogi szabályozás szerint is egyértelmű az eset), addig mostanra már a kíséret sem „ennyire nyilvánvalóan” jogsértő, ami megnehezíti a jogtulajdonos dolgát.

Míg az MI-vel generált dalok a nagy digitális szolgáltatókhoz való feltöltésével jogdíjakat akarnak generálni a csalók, megjelent egy másik módszer is. „Népszerű, kiszivárgott zenékkel foglalkozó” fórumokon csalók azt állítják, hogy hackeléssel, adathalászattal stb. megszerezték egy sztár még kiadatlan számát, amiből rövid részletet fel is töltenek. A rajongóktól 5-30 ezer dollárt kérnek (1,8-10,5 millió forint); gyakran többen is összeállnak, hogy összedobják a pénzt a „kiszivárgott”, de valójában MI-vel létrehozott dalért.

A mesterséges intelligenciával az online támadások hatékonysága is növelhető, ami persze egy általános probléma; a zeneipart ez úgy érinti, hogy a kiadók rendszerei ellen indított támadások gyakran megjelenés előtti zenék megszerzésére irányulnak.

Másfelől az MI segíti is a jogtulajdonosokat. A Universal a Now And Then című Beatles-dalt, a marketinget segítő alkalmazásokat, az MI-t használó stúdióeszközöket, a katalógus kereshetőségét automatikus címkézéssel segítő alkalmazásokat hozza fel példának.

Kevésbé ismert, hogy a képfelismerő algoritmusok segítségével az engedély nélkül, online árult online merch is leleplezhető – akkor is, ha pl. a pólókra nyomott képeken megváltoztatják a képek színeit, méreteit, illetve a ruhadarabok feltöltött képei gyűröttek (lásd az alábbi példát). A Universal mostanáig több mint 200 ezer engedély nélküli merchöt távolíttatott el online áruházakból, több mint 45 millió dollár (kb. 16 milliárd forint) értékben.



Categories: Hírek

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .