Lelkesítő és lelombozó adatok a legnagyobb rajongókat megcélzó zeneiparról

Évek óta téma az, hogy a zeneiparnak jobban ki kellene használnia a leglelkesebb rajongók (superfan) elkötelezettségét. 2023-ban a korábbinál is több szó esett erről, 2024 elején pedig – mint arról részletesen itt írtunk – a Universal és a Warner vezetője is bejelentette, hogy idén az egyik fő fókuszuk az ilyen rajongóknak kínált „élmények és termékek” fejlesztése lesz.

A majorök bejelentése mögötti elgondolást a Music Ally konferenciáján bővebben is kifejtette Michael Nash, a Universal Music Group digitális vezetője. Mint mondta, „a meghatározástól függően a legtöbben 15-20%-ra teszik az elkötelezett rajongók arányát a zenehallgatók között. A kutatások azt mutatják, hogy ők nagyjából kétszer olyan értékesek, mint egy átlagos hallgató. Szóval itt van több százmillió előfizető, és 20%-uk potenciálisan vevő lehetne egy magasabb árazású super premium előfizetésre. Sokféle megoldást teszteltük arra, hogy mit lehetne kínálni nekik, és lelkesen várjuk, hogy a platformokkal közösen mit tudunk kifejleszteni”.

Azt is elmondta, hogy milyen megoldásokat teszteltek: „korai hozzáférés prémium tartalmakhoz, digitálisan gyűjthető fan badge-ek, a rajongói élmények gamifikálása. Vannak olyan platformok, amelyek képesek fizikai termékeket is csatolni a digitális előfizetéshez. Hiszünk abban, hogy ha kidolgozzuk a megfelelő terméket, akkor sikeresen megfoghatjuk ezt az említett 20%-ot.”

Érdekes, hogy a MusicWatch piackutató A rajongók monetizálása: milliárd dolláros lehetőség vagy szuperfantázia? című blogbejegyzésében szintén 20%-ra teszi az elkötelezett rajongók számát, de az adatokat „eléggé lelombozónak” nevezi. A 20% náluk egy közvéleménykutatásból jött ki: a megkérdezettek ötöde sorolta magát ebbe a kategóriába, vagyis értett egyet azzal, hogy hajlandó a kedvenceitől fizikai lemezt, merchöt vásárolni, elmenni a koncertjeikre, illetve általában többet költeni a „VIP élményekre”. 39% viszont inkább azt jelölte be, hogy ha szeret egy előadót, akkor leginkább az érdekli, hogy a zenéjét hallgassa.

Az önbesoroláshoz képest a valós vásárlások jóval elmaradnak az említett 20%-tól (talán inkább ezeket lehet lelombozónak nevezni). A 13-44 éves korosztályba tartozó zenehallgatók mindössze 3%-a vásárolt 2023-ban valamilyen „VIP csomagot” (pl. jegy és mellé valamilyen egyéb termék, exkluzív fizikai kiadvány vagy merch stb.). 10%-uk nyitott arra, hogy közvetlenül támogassa a kedvenceit pl. közösségi finanszírozásban.

A piackutató azért biztató jeleket is talált. A vinylvásárlók harmada számára az egyik ok a vásárlásra az, hogy ezzel támogatják a zenészeket; a Z generációba tartozó rajongók a korábbinál több CD-t vesznek ugyanebből az okból, miközben a felük egyáltalán nem is hallgat zenét ebben a formátumban. Ezek az adatok az elemzés szerint „arra mutatnak, hogy a rajongók megteszik a magukét, ha vonzó a termék és feltüzeli őket a marketing.” (Érdemes itt megemlíteni Mark Mulligan tavalyi írását: szerinte a mindenkinek ugyanazt ugyanannyiért kínáló stream módszeresen leszoktatta a rajongókat a többletköltésről, és csak akkor lehet őket erre visszaszoktatni, ha valódi értéket kínál számukra a zeneipar.)

Kapcsolódik ehhez a témához a K-pop egyik legsikeresebb cége, a HYBE által működtetett Weverse app, ami kifejezetten az elkötelezett rajongók számára készült. A Billboard cikke szerint az appnak havi 10 millió aktív felhasználója van, ami talán nem tűnik soknak, viszont az aktivitásuk igen komoly. A K-pop sztárok itt közvetített livestreamjeit sok millióan (néha az említett 10 is milliónál többen) nézik, illetve 2023-ban több mint 18 millió különféle merch tárgyat adtak el az appon keresztül.

2024-ben a cég „agresszívan” rámegy majd az amerikai piacra. A Weverse vezetője, Joon Choi azt mondta a Billboardnak, hogy fejlesztik az ottani csapatukat, a márka ismertségét, és persze próbálják az amerikai piacon ismert előadókat és a táborukat bevonzani.

Szerinte a Weverse sikerének az a titka, hogy „a rajongói élmény szét van szórva: itt veszel merchöt, ott koncertjegyet, egy harmadik helyen kommunikálsz a többi rajongóval stb. A Weverse az első olyan szolgáltatás, ami mindezeket egyetlen, kényelmesen használható helyre gyűjti. A másik vonzerőnk, hogy globálisak vagyunk: valós idejű fordítást kínálunk 15 nyelvre.”

További erősségük szerinte, hogy nagyon jó a livestream szolgáltatásuk, ráadásul a közvetítés nézése közben rögtön vásárolni is lehet. Új, egyelőre béta módban működő szolgáltatásuk a Weverse by Fans, amiben a rajongók testre szabhatják a merch tárgyakat.

(A cikkünket illusztráló fotó a Blackpink egy mobilos kiegészítője a Weverse shopból.)



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .