A Universal zeneműkiadóként még nagyobb fejfájást okozhat a TikToknak, mint kiadóként

Mint arról nemcsak mi írtunk, hanem az egész sajtó, a Universal és a TikTok közötti jogosítási szerződés január végén lejárt, de a két cég nem tudott egyezségre jutni, részben, de nem kizárólag a jogdíjak mértéke miatt. Így a Universal Music Group kiadóihoz tartozó zenék elnémultak a tiktokos videókban. Olyan sztárokról van szó, mint Taylor Swift, The Weeknd, Billie Eilish stb.

A Music Business Worldwide arra hívja fel a figyelmet, hogy ha nem egyeznek meg a felek, akkor egy hónap múlva egy újabb kör következhet, mégpedig az olyan dalokkal, amelyeknek legalább egy társszerzője a Universal Music Publishing Grouphoz tartozik. Míg a universalos hangfelvétel-kiadók kb. hárommillió zeneszám jogtulajdonosai, addig a zeneműkiadó majdnem négymillió szerzemény jogait kezeli a 2022 végi adatok szerint.

Egy név nélküli, nem a UMPG-nél dolgozó szakember azt mondta az MBW-nek, hogy „a releváns zenei tartalmak akár 80%-ában” lehet valamekkora százalékos részesedése universalos szerzőnek. Így például Adele ugyan a Sony-nál van előadóként, de a dalait zeneműkiadóként az UMPG kezeli; vagy a zeneműkiadóhoz tartozik az első Az év dalszerzője Grammy-díj nyertese, Tobias Jesso Jr. is, aki a nem universalos előadók közül pl. Harry Stylesszal dolgozott.

Ugyanakkor az MBW forrásai szerint a TikTok és a UMPG közötti jogosítási szerződésben az szerepel, hogy annak lejárta után a platformnak van még 30 napja arra, hogy az összes, a zeneműkiadó által (legalább részben) kezelt dalt eltávolítsa. Vagyis ha február végéig megszületik a megegyezés, akkor elkerülhető lesz „a két cég összecsapásának legpusztítóbb következménye” – ahogy az MBW fogalmaz.

Miközben egyébként a média jellemzően azokra a sztárokra fókuszál, akiknek a dalait elhallgattatták, az új, feltörekvő vagy éppen újrafelfedezett előadók számára még fontosabb lehet a TikTok mint promóciós felület. (Ezt a platform ki is használta a Universal szerint, azzal zsarolva a kiadót, hogy már a tárgyalások alatt eltávolították a feltörekvő előadók zenéit, miközben a sztárok slágereit békén hagyták.)

A BBC idézi egyiküket, Cody Fry-t, akinek egy régebbi száma lett meglepetésszerű virális siker. „Úgy érzem magam, mint aki két, összeütközés felé tartó bolygó közé került” – mondta Fry egy videóban. Azzal egyetért, hogy „a TikToknak jobban értékelnie kellene a zenét, mint amennyire most teszi”, de egyébként „nem sokat tud az ilyen nagy cégek közötti tárgyalások folyamatáról”, és reméli, hogy sikerül megegyezni úgy, hogy végül nem „a hozzá hasonló zenészek isszák meg az egésznek a levét”.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.