Az Apple több jogdíjat fizet a térhatásúra kevert dalokért – ami annak jó, aki ezt megengedheti magának

Januárban jelentette be az Apple, hogy 10%-kal több jogdíjat fizet azok után a dalok után, amelyek a Dolby Atmos által fejlesztett – az előfizetők számára 2021 nyarán díjemelés nélkül elérhetővé tett – térhatású változatban is elérhetők.

Az utóbbi napokban, a részletek megismerése után komoly kritikák érték emiatt az Apple-t. Ahogy a Billboard írja, bár látszólag minden emelésnek örülni kell, valójában azonban nem arról van szó, hogy az Apple megnövelte volna az összes kifizetett jogdíjat. A felosztott teljes összeg ugyanakkora marad, csak azok a dalok, amik térhatású mixben is elérhetők, 1,1-es szorzóval számítanak az elosztásnál – vagyis amik nem, azokra arányosan kevesebb jut. (Az nem fontos, hogy melyik változatot hányan hallgatják, csak az, hogy van-e egyáltalán térhatású verzió.)

A Billboard kiadói forrásai szerint a térhatású mix elkészítése számonként kb. 500 dollár plusz költséget jelent (kb. 180 ezer forint), albumonként pedig 2-5 ezer dollárt. (720 ezer – 1,8 millió forint. Korábban egy dalonkénti 1000 dolláros becslés is megjelent.) Vannak jóval olcsóbb, dalonként 50 dolláros online megoldások is, de az Apple szerint ezek nem igazán jó minőségűek – ettől még az olcsóság és a hatékonyság miatt vannak kiadók, amik ehhez folyamodnak.

A független kiadók kritikái szerint azt jelenti, hogy azok járnak jól a változtatással, akik ezt meg tudják finanszírozni, vagyis a majorök. A kisebb kiadók, illetve a kis piacokon működő kiadók számára gondot jelenthet a drágább mix finanszírozása, illetve nincsenek olyan magas stream számaik, hogy az emelt jogdíj visszahozná a befektetést.

Az Apple ezekre a kifogásokra azt válaszolta, hogy éppen azért vezették be a jogdíjemelést, hogy „kompenzálják a befektetett plusz időt és pénzt”. A 2023-ban legnépszerűbb független albumok 60%-a elérhető térhatású változatban; egy év alatt (tehát már az emelés előtt) megduplázódott a független szektor által szállított térhatású dalok száma.

Zenei szempontú kifogások is felmerültek. Vannak zenészek, akik számára jó lehet a térhatású mix, mások viszont lehet, hogy nem akarják ezt, idegenkednek tőle. „Bizonyos zenék esetén olyan hatást kelt a térhatású mix, mintha a Mona Lisából csinálnánk egy digitális, 3D-s verziót, aztán azt várnánk, hogy az emberek jobban szeressék ezt, mint az eredetit” – mondta a Billboard egy forrása. Ennek egy művészi döntésnek kell lennie, és a kritikusok szerint nem jó, ha ebbe beleszólnak az anyagi ösztönzők, vagyis az elérhető magasabb jogdíj.

Nemcsak az új dalok térhatású mixei jelentenek problémát, hanem a katalógusok konvertálása, amik sok kiadó esetén jellemzően több streamet érnek el, mint az új megjelenések. A régebbi zenéknél előfordulhat, hogy nincsenek is meg úgy sávokra osztva a maszter felvételek, ami szükséges lenne az új mixhez, és ezek előállítása komoly plusz költség. Ráadásul a zenészeknek kell, hogy beleszólása legyen abba, hogy a térben hogyan helyezik el az egyes hangszereket, tehát a kiadónak meg kell keresnie, majd rá kell vennie őket, hogy visszatérjenek a stúdióba a régi dalaik újrakeveréséhez. Ez természetesen ismét igen munka- és költségigényes feladat.

A kiadók egyébként minden kritikájuk ellenére úgy érzik, nem tudnak mit tenni az Apple változtatása ellen, és értik, hogy mivel a Dolby Atmos az Apple Music megkülönböztető jegye a többi szolgáltatóhoz képest, ezért stratégiája ennek erősítését szolgálja. A Believe vezérigazgatója, Denis Ladegaillerie azt nyilatkozta a Billboardnak, hogy együtt dolgoznak az Apple-lel azon, hogy a független, kis piacokon működő zenészek számára csökkentsék a térhatású mixek készítésének költségét.

Az első magyar, Dolby Atmos technológiát használó dalt Böbe készítette 2022 tavaszán, a Digital Pro stúdióban a WMMD támogatásával:

2023 egyik legsikeresebb magyar albuma szintén elérhető Dolby Atmos technológiával:



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .