Ismert, hogy az utóbbi években népszerűek lettek az olyan oldalak, mint pl. a Beatstars, ahonnan alapokat lehet vásárolni vagy licencelni. Az előbbi esetben a jogok (vagy azok többsége) átszállnak a vásárlóra, ám ez természetesen jóval többe kerül, mint a licencelés. Utóbbinak két fajtája van: az exkluzív licenc esetében mások nem használhatják az adott alapot, a nem exkluzív licenc esetében igen.
A licencelés egyfelől jóval olcsóbb, mint a vásárlás, ugyanakkor bizonyos korlátok elfogadásával is jár: az alap használata pl. csak egy bizonyos stream szám vagy rádiós játszás eléréséig jogosult. Ezután az alap producerének joga van magasabb árat kérni a további jogosításért, vagy a jogok eladásáért. Az alapokat kínáló online piacterek szerződéseiben az is szerepelhet, hogy a producer bármikor egyoldalúan visszavonhatja az engedélyt.
Mindebből komoly gondok adódnak, ha a licencelt alapot használó dalból sláger lesz, de az előadó nem figyelt eléggé arra, hogy milyen feltételeket fogadott el. Ez Magyarországon is többször előfordult már, de nemzetközileg is probléma, olyannyira, hogy a Billboard részletes cikket szentelt neki, amiben több, szórakoztatóiparral foglalkozó jogász is megszólal.
Közülük ketten Creative Intell néven egy céget is alapítottak zeneipari oktatásra, mert szerintük a kiindulópont az, hogy a zenészeknek jobban tisztában kell lenniük a zeneipar és a szerzői jog működésével (ahelyett, hogy mindenre rákattintanak, hogy elolvasták és elfogadják).
Az oldalon most ingyenesen elérhető a Beatstars oldallal kapcsolatos jogi kérdéseket bemutató rész. Ez mutatja be a „beat trollok” működését, egy fiktív példát használva, de jogászokkal és zeneipar szakemberekkel folytatott megbeszélésekre építve.
Míg az érthető, hogy egy producer részesülni akar az általa írt alapot használó dal sikeréből, addig a beat trollok más munkáján élősködnek. Amikor licencelt alapot használó dal elkezd sikereket elérni egy platformon, a beat troll megveszi az alapot az eredeti producertől. Ezután a jogok kizárólagos tulajdonosaként bejelentkezik az előadónál vagy kiadójánál, és aránytalan összeget kér azért, hogy azt tovább használhassa az előadó.
Ha ezt nem adják meg neki, akkor azzal fenyegethet, hogy visszavonja a jogosítást (amennyiben a szerződés ezt lehetővé teszi), vagy szerzői jogsértés miatt bírósághoz fordul. Így lesz „az álomból rémálom” az előadó számára.
A megoldás a tájékozódás, a szerződések alapos elolvasása, vagy akár saját szerződésminta használata (ilyet a Creative Intell is kínál ügyfelei számára)

Categories: Hírek
Leave a Reply