Egyre több a közreműködő, az új zene, a papírmunka – egyre többet várnak a pénzükre a szerzők és producerek

Travis Scott Utopia című lemeze 2023 nyarán jelent meg, az év 10. legnépszerűbb albuma volt az Egyesült Államokban (a Mahasz a streameket is beszámító éves listáján a 11. helyre jutott). De a Billboard szerint még 2024 februárjában is több olyan producer van, aki dolgozott az album egyes dalain, de még nem kapta meg ezért a fizetségét, mégpedig azért, mert még mindig nincs készen az ezt lehetővé tevő papírmunka. Az eset nem egyedi: a lapnak nyilatkozó menedzserek, jogászok szerint egyre gyakoribb, hogy hónapokon át elhúzódik az összes megállapodás aláírása, ami késlelteti a közreműködők kifizetését.

Ennek az egyik fő oka az, hogy egyre több szerző, producer dolgozik a dalokon, ráadásul hangminták vagy mások által készített beatek stb. felhasználása esetén ezek szerzőivel, producereivel, előadóival is meg kell állapodni, plusz gyakran vendégelőadók is feltűnnek a dalokban. A szerzők sok esetben különböző zeneműkiadókhoz tartoznak, és lehet, hogy a vendégelőadók másik kiadóhoz vannak leszerződve.

Különösen bonyolulttá teszi a papírmunka lezárását, hogy százalékokról is szó van, így az egyes megállapodások kölcsönösen egymástól függenek.

Mivel a sztárok is érzik a nyomást, hogy a korábbinál gyakrabban, gyorsabban jelentessenek meg új zenéket, a velük dolgozó csapat gyakran már csak a megjelenés után tudja megkezdeni az egyeztetéseket – amikor jellemzően éppen a kiadványhoz kapcsolt turné is zajlik, ami nyilván a fő fókusz a menedzsment számára. A Billboardnak nyilatkozó szakemberek azt is a nehézségek között említik, hogy a megállapodásokat jellemzően az előadó menedzsmentje hozza tető alá, míg a kifizetések a kiadótól jönnek.

Mindennek az eredményét egy menedzser így foglalta össze a Billboardnak: „nem ismerek olyan ügyvédi irodát, ami producerekkel, dalszerzőkkel dolgozik, és nincs teljesen elhavazva azzal, hogy próbálják tető alá hozni a megállapodásaikat.”

A producerek ebben a helyzetben a kapcsolattartók sürgetésén, személyes megkereséseken túl nem nagyon tudnak mit tenni azért, hogy időben megkapják a fizetségüket. Elvben ott van az az opció is, hogy leszedessék a már megjelent dalt a megfelelő engedély hiányára hivatkozva, de a legtöbben nem akarják ezzel megrontani a kapcsolatot az előadókkal, plusz a jogi eljárás idő- és pénzigényes.

Ennek a Travis Scott-számnak öt producere, hét szerzője és egy közreműködő előadója volt – de vannak számok ennél is több alkotóval



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .