Január végén derült ki, hogy a Universal és a TikTok nem tudott megegyezni a jogosításról. A major által megjelentetett hangfelvételek hamarosan el is tűntek a TikTokról, de sokan azt várták, hogy február végéig megegyezik a két cég – már csak azért is, mert ezután kell eltávolítani azokat a dalokat, amelyeket legalább részben a Universal Music Publishing kezel, ami még komolyabb következményekkel jár.
Februárban egy szakember azt mondta, hogy „a releváns zenei tartalmak akár 80%-ában” lehet valamekkora részesedése a zeneműkiadónak. Ezt a becslést nemrég a Music Business Worldwide-nak többen is megerősítették – a TikTok szóvivője viszont 30%-ot mondott, ami a zeneipari lap adatelemzése szerint több szempontból nem túl hihető állítás.
A TikTok most közleményben jelentette be, hogy elkezdték a (részben vagy egészben) universalos szerzők által írt dalok eltávolítását. Kiemelik, hogy ez számos, nem a Universalhoz (mint hangfelvétel-kiadóhoz) szerződött előadót és (többek által írt dalok esetén) szerzőt is érint.
Ugyanakkor a Music Ally rámutat, hogy legalább a korábbi közleményhez képest ez most nem vádolta a kiadót azzal, hogy kapzsi volna; csak a kötelező „elkötelezetten keressük a megegyezést” kitételt tartalmazza.
Ha nem is békejobb, de legalább valami kezdeményezésféle hangzott el a lap tudósítása szerint a Universal vezetőségének az elemzőkkel folytatott, negyedéves beszélgetésén is. A cég vezérigazgatója, Lucian Grainge megismételte, hogy „nem rázhatják le a kötelezettségeiket az olyan globális platformok, mint a TikTok, amelyek nem hajlandóak érdemben foglalkozni alapvető kérdésekkel, mint a mesterséges intelligencia, a felhasználók biztonságának garantálása és a szerzők, előadók méltányos megfizetése” – vagyis megismételte a UMG korábbi kifogásait.
Január végén a kiadó azt hozta nyilvánosságra, hogy a TikToktól érkező összegek az összes bevételük kb. 1%-át teszik ki. Most Grainge azt mondta, hogy „olyan gyenge a monetizáció, hogy még ha csak a felhasználók minimális hányada megy át más platformokra, mi anyagilag még abból is jobban jövünk ki”. Ezekkel a más platformokkal – például a YouTube-bal – szorosan együttműködik a UMG, hamarosan új bejelentések is várhatók.
Ugyanakkor Lucian Grainge úgy fogalmazott, hogy „barátságos emberek vagyunk, a win-win szituációkat szeretjük. A telefonom – sajnos – a nap 24 órájában be van kapcsolva. Remélem, találunk megoldást.”
A Music Ally szerint zeneipari körökben már egy ideje terjed az a pletyka, ami immár a tech szektorral foglalkozó lapokban is megjelent, hogy a TikTok számára már nem olyan fontos a zene, mint az app növekedésének korábbi korszakában volt. Ezért a megegyezés nem közvetlenül a TikTok zenei csapatán, hanem a legfelső vezetés akaratán múlik.
Categories: Hírek
Leave a Reply