Korábban már írtunk arról, hogy az amerikai zeneműkiadók egyesülete, az NMPA vezetője, David Israelite nyilvánosan kiállt a Universal mellett a TikTokkal szemben. Az NMPA most arról tájékoztatta a tagjait a sajtónak is kiszivárgott levélben, hogy az a szerződéstervezet, amit a tagjai használhatnak, április 30-án érvényét veszti, és „jelenleg nem számítunk arra, hogy a szerződések megújítása vagy kiterjesztése opció lesz majd, vagy lesz új szerződéstervezet”.
Ahogy a Billboard magyarázza, a major zeneműkiadók külön (és a megfelelő hangfelvétel-kiadó cégekkel együtt) tárgyalnak a jogosításról. Viszont a független zeneműkiadók számára rendelkezésre áll az a lehetőség, hogy azt a szerződéstervezetet használják pl. a TikTokkal való megállapodásban, amit az NMPA letárgyalt a platform képviselőivel. Ezzel időt és pénzt spórolhatnak, illetve olyan feltételekkel jogosíthatják a szerzeményeiket, amiket a komoly erőt képviselő egyesület ki tudott alkudni.
Azoknak a zeneműkiadóknak, amelyek két éve ezt az opciót választották, április 30-án lejár a mostani szerződésük. Ez tehát nem jelenti automatikusan azt, hogy a továbbiakban nem fogják jogosítani a tiktokos felhasználásokat, csak azt, hogy így döntenek „saját üzleti megfontolásaik alapján”, akkor külön-külön kell tárgyalniuk a platformmal.
Az NMPA levelében azért megjegyzi, hogy „a sajtóban megjelent, a TikTok jogosítási gyakorlatával kapcsolatos aggodalmakat számos tagunktól közvetlenül is hallottuk”. Vagyis valószínűsíthető, hogy ha nagy fordulat nem történik, akkor a független zeneműkiadók jó része nem újítja meg a jogosítást, és – ahogy az NMPA felhívja a tagjai figyelmét – a hozzájuk tartozó szerzeményeket a TikTok nem használhatja május 1-től. Az egyesület felajánlja tagjainak, hogy jogászai segítenek abban, hogy ennek érvényt szerezzenek.
Az NMPA nem hozta nyilvánosságra, hogy mely zeneműkiadók használják a szerződéstervezetüket. A Music Business Worldwide felhívja a figyelmet arra, hogy olyan hatalmas katalógusokat kezelő cégek, mint a Hipgnosis és a Downtown, korábban nyíltan a Universal mellé álltak. Egy 2019-es, a Peloton ellen indított perben (a releváns szempontból hasonló ügyben) pedig az NMPA olyan zeneműkiadókat képviselt, mint például a Round Hill Music, a Reservoir Media Management és az Ultra Music Publishing, amelyek szintén sok világsláger jogait kezelik.
Categories: Hírek
Leave a Reply