Ahogy arról már többször írtunk, a zeneipar egyik fő fókusza idén a legnagyobb rajongók (superfan) jobb monetizálása. Általában 20% körülire szokás becsülni az arányukat a teljes közönségen belül, viszont jóval többet (egyes felmérések szerint kb. kétszer annyit) költenek zenére, mint az átlag.
A rajongói közösségek online kiszolgálására a legismertebb példa a koreai (a BTS mögött is álló) HYBE által fejlesztett Weverse. Korábban idéztük ennek a vezetőjét, Joon Choit, aki szerint a sikerük titka az, hogy „a rajongói élmény szét van szórva: itt veszel merchöt, ott koncertjegyet, egy harmadik helyen kommunikálsz a többi rajongóval stb. A Weverse az első olyan szolgáltatás, ami mindezeket egyetlen, kényelmesen használható helyre gyűjti.”
Choi beszélt arról is, hogy a Weverse szeretne terjeszkedni, elsőként az amerikai piacon. Mint kiderült, ez először a HYBE és a Universal Music Group együttműködésének keretében fog megvalósulni. A tíz évre szóló szerződés többek között a HYBE koreai előadóinak terjesztésére is vonatkozik. Emellett a UMG befektet a Weverse-be, és Scooter Braun vezetésével promóciós és marketing kampányokat tervez az USA-ban. (A Justin Bieber, Kanye West, Ariana Grande stb. menedzsereként ismertté lett Scooter Braun Ithaca Holdings nevű cégét 2021-ben vásárolta fel a HYBE. Braun nevét sokan onnan ismerik, hogy Taylor Swift azért kezdte el újrarögzíteni korai albumait, mert ő megvette a Big Machine kiadót.)
A UMG és a Weverse már 2020 óta együttműködik, de ennek keretében eddig csak kevés, nem is a legismertebbek közé tartozó universalos előadó próbálta a rajongóbázisát a Weverse-en építeni.
A Music Business Worldwide új interjújában a Weverse vezetője, Joon Choi elmondta, hogy tudja, hogy az amerikai előadók „nincsenek hozzászokva azokhoz a módszerekhez, amelyekkel a K-pop előadók ápolják a kapcsolatot a rajongóikkal”, de igyekeznek kidolgozni a „mindenki számára működő receptet”.
Choi szerint a különféle közösségi oldalakkal szemben a Weverse mellett szól, hogy míg máshol a különféle adatok (lájkok stb.) nem feltétlenül korrelálnak a valós érdeklődéssel, addig náluk tényleg a rajongók olvassák a posztokat, nézik a livestreameket stb. A menedzsmentek számára ezért különösen fontosak az itteni felhasználókról, azok viselkedéséről szóló adatok. Ráadásul a Weverse kizárja „a zajt és a negativitást”, ami a közösségi médiában gyakran zavarja a zenészek és a rajongók kapcsolatát.
A Universal mellett a Warner Music Group új vezetője is a 2024 egyik fő stratégiai céljaként jelölte meg, hogy jobb (és jobban monetizált) élményeket kínáljanak a legnagyobb rajongók számára. Robert Kyncl nemrég arról beszélt, hogy a zene mindenhol jelen van, és a zenészek nem akarják egyetlen platformra optimalizálni a jelenlétüket. Emiatt egy „cross-platform” megoldásra van szükség, és a kiadók – mivel amúgy is együtt dolgoznak minden platformmal – ideális pozícióban vannak, hogy ezt létrehozzák.
Ehhez persze a tech szektorban otthonosan mozgó csapatra van szükség, ami korábban nem állt a kiadók rendelkezésére, de a Warner összeállított egy fejlesztői gárdát. Még idén várható, hogy a kiadó elindítja a maga a superfan appját.
Categories: Hírek
Leave a Reply